Az üzletember, aki otthagyta a Harvardot, majd megalapította a Dél-Korea legértékesebb startup-ját
SikerBom Kim hat hónap után otthagyta a Harvardot, alig egy évtizeddel később pedig már Dél-Korea legértékesebb startup vállalkozásának milliárdos vezetője. Kim alapítója és vezérigazgatója a Coupang vállalatnak, egy kilencmilliárd dollárt érő e-kereskedelmi óriásnak, amelyet Dél-Korea Amazonjának neveznek.
Bom Kim úgy döntött, nem a hagyományos utat választja. Alig hat hónapot töltött el a Harvard híres MBA programjában, mielőtt kilépett, és elhatározta, hogy egyedül is boldogul. Alig egy évtizeddel később már Dél-Korea legértékesebb startup vállalkozásának milliárdos vezetője.
Amikor Kim még az iskolapadban ült, rájött, hogy nagyon rövid idő áll a rendelkezésére, hogy valami olyat kreáljon, ami tényleg hatással van a világra - olvasható a CNBC cikkében.
Kim alapítója és vezérigazgatója a Coupang vállalatnak, egy kilencmilliárd dollárt érő e-kereskedelmi óriásnak, amelyet Dél-Korea Amazonjának neveznek. 2010-ben kezdte üzleti tevékenységét Szöulban, azzal a céllal, hogy kihasználja az egyre hangsúlyosabb technológiai lehetőségeket.
A cége ma az ország lakosságának majdnem felét meghaladó felhasználói bázissal büszkélkedhet.
Azonban a 41 éves alapító nem hiszi, hogy ő lenne a következő Jeff Bezos.
Amikor a Coupang a 2000-es évek végén elindult, még nem úgy működött, mint ma. Kim hamar észrevette az e-kereskedelem egyre növekvő szerepét, és átállt az eBay által ihletett működésre, vagyis amikor a szolgáltató egyformán kezeli a vevőket és az eladókat.
Az üzlet sikeres volt. A vállalat három éven belül meghaladta az egymilliárd dolláros árbevételt. De Kim mégsem volt elégedett, ezért gyökeresen megváltoztatta az üzleti modellt. Meg volt győződve arról, hogy fel tud valami ennél is jobbat építeni.
Meg kellett kérdeznünk magunktól: Vajon az a vállalkozás, amelyet felépítettünk, a szolgáltatásaink és a tapasztalataink, amelyeket nyújtunk, olyan világot teremtettek, ahol a szeretett ügyfeleinknek leesik az álla? A válasz az volt, hogy nem.
Kim úgy döntött, hogy teljesen újrakezdi. A Coupong-ot egy végpontok közötti (end-to-end) vásárlási platformként gondolta újra, amelynek célja az ügyfelek teljes útjának irányítása, egészen az asztaltól a házig. Elmondása szerint akkoriban megirigyelték az Amazon üzleti modelljét.
Dél-Korea e-kereskedelmi piaca az elmúlt években gyorsan növekedett. Az előrejelzések szerint az idei évben a világ ötödik legnagyobb e-kereskedelmi piaca lesz Kína, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Japán után.
A hosszú munkaidő és a sűrűn lakott városok miatt megéri az országban igény szerinti (on-demand) kézbesítési szolgáltatásokat bevezetni.
A Coupang hamar reagált ezekre a piaci jellemzőkre. Manapság a több mint 5000 sofőrje - más néven „Coupangmen” - a megrendelések 99,3 százalékát kevesebb, mint 24 óra alatt teljesíti.
Új „Dawn Delivery” szolgáltatásuk ráadásul még az Amazon Prime-on is túltesz: reggel 7 órakor szállítják ki az előző nap éjfél előtt leadott megrendeléseket.
Kim meggyőződése, hogy a sikerük a részletekben rejlik. Míg az Amazon nem aktív Dél-Koreában, a Coupang tavaly már lekörözte a helyi nagyobb neveket, például a Gmarket és a 11Street-et, és a fogyasztók már őket preferálják az online kiskereskedők közül.
Ami akkoriban átoknak tűnt, hogy az egész infrastruktúrát és a technológiai hátteret ki kellett építeniük, hogy mindent a nulláról kezdtünk, hatalmas áldássá vált
– mondta Kim.
A befektetők figyelmét is felkeltették. 2018 novemberéig a Coupang összesen 3,6 milliárd dollárt kapott olyan nevektől, mint a Softbank, a Sequoia Capital és a BlackRock.
A vállalat becsült értéke most kilencmilliárd dollár. A Forbes szerint Dél-Korea legértékesebb startupjává vált, Kim pedig milliárdos lett.
Kim megjegyezte, hogy ő és befektetői „hosszú távon” terveznek Coupanggal. A közelmúltban a 10 milliárd dolláros árbevételt meghaladó Coupang ezt a pénzt a vállalkozás belföldi bővítésére használja fel, mielőtt a tengerentúlon terjeszkedne.