Munkához öltözve – a TEXTURA felgyűrte az ingujját

Siker2019. márc. 17.Növekedés.hu

A TEXTURA Zrt. fennállása során már bizonyította, hogy ha szükséges, a tulajdonosok képesek szinte a nulláról újraszervezni a cég működését. Akkoriban a megmaradás volt a tét, most viszont a növekedés folyamatos biztosításáért indult az átalakítás – melyhez a cég az ELITE-program keretében kap támogatást.

Az alapítók 1990-ben azzal a magabiztos célkitűzéssel indították a Texturát, hogy a céget idővel Magyarország elsőszámú textilkereskedőjévé teszik. A kezdeti években nem is tűnt alaptalannak az optimizmus: a rendszerváltást követő években a ruhagyártó kisvállalkozások, varrodák és szabászatok aranykorukat élték, így kifejezetten nagy kereslet mutatkozott a textil méteráru iránt is.

A ’90-es évek közepén Kína jelentősen leértékelte a jüant, s ennek eredményeképp nagyon kifizetődővé vált az alapanyagot onnan importálni. Itthon könnyű volt eladni a behozott árut, úgyhogy virágzott az üzlet

– számol be az indulás körüli évekről Szilágyi István, a társaság igazgatóságának tagja.

A töretlen fejlődés azonban nem maradt tartós: 2000-es évek elején elkezdtek megjelenni Magyarországon a viszonylag olcsó, konfekció divatárut forgalmazó nemzetközi cégek, és ezzel lassan, de biztosan csökkenésnek indult a textilalapanyag kereslete. A hagyományos divatruházati manufaktúrák, és velük együtt az importált méteráru piaca viszonylag gyorsan leépült, és 2005-re szinte semmi nem maradt belőle, így a társaságnak a megmaradás érdekében teljesen újra kellett szerveznie működését.

Mivel a vásárlóinkról hamar kiderült, hogy nem tudják állni a versenyt az új piaci szereplőkkel, kénytelenek voltunk teljesen újrapozícionálni a céget. 2003-tól ezért a divatáru helyett egyre inkább a munkaruhákra helyeztük a hangsúlyt, hiszen ezen a területen a nemzetközi cégek nem tudják kiszorítani a helyi gyártást

– magyarázza Szilágyi István. Mivel a munkaruházatokat jellemzően még a nagyobb felhasználók is viszonylag alacsony szériaszámban – extrém rövid átfutási idővel – rendelik, így a lokális gyártás még a meredek reálbér-emelkedés mellett is sokáig megmaradhat – a TEXTURA számára így nyílt egy kiaknázható piaci rés.

A társaság az átszervezéssel egy időben vágott bele a külföldi terjeszkedésbe, melynek eredményeként ma már saját leányvállalattal vannak jelen Horvátországban, Romániában, Csehországban, Szerbiában és egy értékesítési ponttal Olaszországban is. A hazai és a külföldi cégek összesen mintegy hárommillió méter munkaruha-alapanyagot raktároznak, melyből több mint 15 országba szállítanak. A TEXTURA saját területén ma már Közép-Európa legnagyobb szereplőjének számít, s ennek megfelelően, árbevételének 70 százalékát az export piacokról nyeri.  

Szilágyi István szerint az utóbbi évek magabiztos növekedési üteme napjainkban enyhén lassulni kezdett, melynek elsődleges oka a piaci igények fokozatos átalakulása. A méterárut megvásárló varrodák maguk is igyekeznek egyre nagyobb hozzáadott értékű termékeket előállítani, s ezzel párhuzamosan az egyszerűbb árucikkeket késztermékként szereznék be. Ennek az igénynek a TEXTURA is igyekszik megfelelni, ezért a jövőben a cég igyekszik részben saját kezébe venni a munkaruhák előállítását.

A társaság tehát a növekedés folytonosságának biztosítása érdekében a közeljövőben újabb átalakítás előtt áll, melyet a szervezetnek és a menedzsmentnek is követnie kell. A TEXTURA az új működés kereteinek kialakítására a Budapesti Értéktőzsde ELITE-programjában készül fel. A képzés ezen túl új akvizíciók elindításához és a későbbi tőzsdére lépés előkészítéséhez is segítséget nyújt a társaság számára, ezzel hozzásegítve a céget a következő fejlődési szint eléréséhez.

A TEXTURA Zrt. árbevétele:

2016: 4,8 milliárd forint

2017: 5 milliárd forint

2018: 5,3 milliárd forint