Pisztácia van, sőt csokoládé is!
SikerMa már a Közel-Keletet ostromolja a minden hazai vásárló számára ismerős fagylaltporaival a magyar családi tulajdonban lévő Tutti Élelmiszeripari Kft. A társaság a Magyarok a Piacon Klub tagja.
Valószínűleg nem létezik olyan magyar ember, aki ne nyalt volna már el jónéhány gombóccal a Tutti fagylaltporaiból készített fagyiból. A társaság, mely néhány éve ünnepelte fennállásának harmincadik évfordulóját, ezzel a fagylaltporral alapozta meg máig tartó sikerét. A ’80-as évek második felében piacra dobott készítmény messze jobb minőségű volt kevés versenytársánál, és a Tutti ízvariációkban is sokkal nagyobb választékot kínált a piacon megszokottnál, így a termék hamar ismertté vált.
Édesapám innovatív személyiség, nem szereti a bejáratott megoldásokat, mindig valami újításon töri a fejét. A fagylaltporok sikere komoly visszaigazolást adott neki, úgyhogy a rendszerváltást követő években megállás nélkül új termékeken dolgozott
– emlékszik vissza az alapító lánya, Prohászka Andrea, aki édesapja mellett ma már szintén a cég egyik vezetője. Az új termékek kifejlesztésére azonban nem egyszerűen a tulajdonos kísérletezőkedve késztette a Tuttit; legalább ilyen fontos szempont volt, hogy a fagylaltporok iránt szinte kizárólag nyáron van kereslet, ám a gyártóeszközök fenntartása télen is ráfordítást igényel.
A probléma megoldása érdekében a Tutti a ’90-es évek első felében piacra dobta saját italporait, valamint előállította a házi felhasználásra szánt fagylaltporát, melynek hatására a fél ország otthoni fagylaltgyártásba fogott. A társaság ezt követően egyre több erőforrást fordított „sajátmárkás” élelmiszerek előállítására, de ezzel párhuzamosan a Tutti márkanév alatt forgalmazott termékeivel is jó eredményeket ért el. A cég nemzetközi terjeszkedésének egyik első lépése szintén az alapító feltalálói vénájához kötődik:
Édesapámnak bántotta a gyomrát a kávé savassága, ezért kikevert magának egy saját kávékrémport. Mikor aztán egyszer jött egy osztrák tárgyalódelegáció, megkínálta őket a házi kávékrémporából, és ennek a kóstolónak egy több évtizedes együttműködés lett az eredménye
– meséli Prohászka Andrea.
A társaság a kezdeti eredményeken felbátorodva, hamarosan számos új termékkel állt elő; készítettek különböző cukrászipari alapanyagokat, pudingporokat, desszert krémporokat, és elsőszámú exportőrévé váltak az egyik legjobb minőségű holland kakaónak. A cég mindeközben saját gyárat épített, melyet a válság mélypontján, 2009-ben még ki is bővítettek. A gazdasági krízis egyébként sem érintette érzékenyen a Tuttit – a cégvezető szerint üzleti értelemben kifejezetten jól jött, hogy a válság megtisztította a piacot.
A magyar vállalat azonban korántsem egyedül a versenytársak bukásának köszönheti, hogy talpon maradt: míg sok hasonló társaság kiszolgáltatottjává válik egy-két nagy partnerének, a Tutti mindig kínosan ügyelt rá, hogy minél több terméket értékesítsen, a lehető legszélesebb ügyfélkör számára.
A cég ma mintegy 400 vevőnek közel ezer különböző élelmiszert és alapanyagot forgalmaz, s exportbevétele 2018-ban már meghaladta a belföldi értékesítés szintjét. A külforgalom bővülése nagymértékben összefügg egy nemzetközi szakmai díjjal, a Superior Taste Award-dal, melyen a társaság jegeskávé készítménye komoly elismerést szerzett.
A díjnak köszönhetően több európai és közel-keleti országban jelentősen fellendült a cég termékei iránti igény – Szaúd-Arábiába például heti több konténer jegeskávé italport szállítanak. A közeljövőben a társaság az itthon már bizonyított fagylaltporait is bevezetné a közel- és távolkeleti térség piacaira, ezzel tovább növelve exportbevételeit.
A Tutti 2018-ban a cég közlése szerint 3,9 milliárd forint árbevételt és 430 millió forint adózás utáni eredményt könyvelt el.