Sikersztori – Újra tejel a tejipar

Siker2018. szept 7.Növekedés.hu

Az Alföldi Tej nem csak a saját, de az egész magyar tejipar sikerének kovácsa: szervező és érdekérvényesítő erejének köszönhetően napjainkban újra bíztató kilátások elé néznek a hazai tejtermelők. A társaság a Magyarok a Piacon Klub tagja. Még idén megkezdődik a nagyüzemi sajtgyártás, jövőre pedig a porított tejtermékek előállítása az Alföldi Tej 2015-ben megvásárolt és azóta jelentősen felújított, illetve kibővített debreceni tejfeldolgozó üzemében. A nagy hozzáadott értékű tejtermékek bevezetésével a társaság újabb fontos lépést tesz a hazai tejgazdaságok megerősítése érdekében, hiszen a feldolgozóüzem segítségével nyereségessé tehető a korábban főként olcsó nyers tej előállításából – épphogy – megélő ágazat. Az egykor 22 termelő összefogásával megalapított szövetségnek nem ez az első jelentős eredménye, amit a nem is olyan rég még mélyponton lévő hazai tejipar újraélesztése során elért.  

Nem túlzás azt állítani, hogy az Alföldi Tej az ágazat súlyos válságának megoldására jött létre – ma már látjuk: sikerrel. 
A társaság indulásának évében, 2003-ban szűnt meg a szektor európai piacokhoz való felzárkózását segítő export kassza, mely elsősorban a tejfeldolgozók termékeinek külföldi értékesítését támogatta. A hazai termelők nagymértékben függtek a külföldi forgalmazástól, hiszen a gazdaságok a Magyarországon eladhatónál jelentősen több nyers tejet állítottak elő. A támogatás kiesése a tönk szélére sodorta az ágazatot; évi több mint 400 millió liter fölösleg jelent meg az itthoni piacon, ami fenntarthatatlanul alacsony szintre szorította az árakat. A helyzetet tovább nehezítette, hogy 2004-től az uniós csatlakozás következtében kontrollálatlanul áramolhatott az országba az olcsó, gyakran áfacsalt tej. A termelői csoportként létrejövő Alföldi Tej első lépésként 2005-ben megvásárolta a Parmalat csődbe jutott, meglehetősen rossz állapotú székesfehérvári üzemét, melynek fejlesztésére a társaság máig nagyjából kilenc milliárd forintot fordított. A beruházás-sorozat eredményeként az Alföldi Tej megtízszerezte az üzem kapacitását, ezzel napi 650 ezer kilogramm tej feldolgozását biztosítva. Termékeinek értékesítésére a társaság létrehozta az Alföldi, a Magyar és a Riska márkacsaládokat, illetve beszállítóként a kiskereskedelmi láncokat is kiszolgálta sajátmárkás tejtermékekkel.
Az eredményesnek bizonyuló üzleti stratégiának köszönhetően az Alföldi Tej megerősödött, így tíz évvel az első beruházás után, 2015-ben sikeresen megvásárolhatta a holland FrieslandCampina debreceni üzemét is. 
Idén szeptemberben itt indulhat majd meg a sajtgyártás, mely sokat lendíthet a nyers tejből máig jelentős túltermelést produkáló ágazaton. „Magyarországon a sajtfogyasztás az európai átlag harmada – ez jelentős részben annak köszönhető, hogy a rendszerváltás után ide települt multik nem tartották különösebben fontos szempontnak a minőséget. Nem véletlen, hogy az itthon vásárolt sajtok 50 százaléka importkészítmény. Mi ezen az arányon szeretnénk változtatni, mégpedig először jó minőségű trappistával, később mozzarellával és más érlelt tejtermékekkel” – mondja Mélykuti Tibor, az Alföldi Tej ügyvezetője. Bár a feldolgozói kapacitás növelésével a társaság már most sokkal jobb árat tud adni a termelőknek, mint korábban, a tejipar legkomolyabb problémája ezzel még nem oldódott meg. A nyers tej piaci ára – elsősorban a külföldről behozott, rossz minőségű termékek miatt – sokáig túl alacsony volt, ám 2016 óta ezen a fronton is komoly előrelépések történtek. A kiskereskedelmi láncokkal együttműködve a termelők fokozatosan emelni kezdték az áraikat, s így sikerült elérni, hogy fenntarthatóvá váljon a tejgazdaságok működése. Ami azonban jó a termelőknek, az a fogyasztóknak nem feltétlenül kedvező, ezért nem is lehetett a tejszektor minden problémáját a vásárlókra terhelni. „Hosszabb távú megoldást a kormánnyal kötött megállapodás hozhat, melynek hatására jövő januártól 5 százalékra csökken a tej áfája. Ilyen körülmények között nem éri meg csalni a forgalmi adóval, ráadásul a fogyasztói árakat is mérsékelhetjük. Ez már valóban elég lehet ahhoz, hogy stabilizáljuk a magyarországi tejipart” – vetíti előre Mélykuti Tibor. Az Alföldi Tej árbevétele az eddigi eredményeknek megfelelően, évről évre bíztatóan növekszik;

tavaly már meghaladta az 53 milliárd forintot, adózott eredménye 218 millió forint volt.

L.V.

SIKERSZTORIK
Ő volt a történelem leggazdagabb embere
A világ aranykészletének a felével rendelkezett. Legendás utazása során annyi aranyat szórt el, hogy azzal az egész régióban évekre tönkretette a nemesfém értékét. Egy hihetetlen történet.
Siker2019. márc 16.
Depresszió elleni orrsprayt fejlesztett ki a Johnson & Johnson
Az amerikai gyógyszerhatóság engedélyezte a partidrogként is használt ketamin származékát tartalmazó orrspray-t.
Hírek2019. márc 16.
Nagyon jó film lett a most díjazott Rossz versek
Először nyerte el magyar film a Monte Carlo-i Filmfesztivál fődíját: a Rossz verseket az Emir Kusturica vezette zsűri díjazta.
Siker2019. márc 16.
Bill Gates szerint ez a 10 újítás megváltoztatja a közeljövőt
Erős lista a Microsoft egykori alapítójától. Reméljük, hogy nem téved és ezek az újdonságok hamarosan megkönnyítik majd az életünket. Az egészségügyi pontok különösen figyelemreméltók.
Tech2019. márc 15.
Ezeket az órákat hordják a legnagyobb cégek vezetői
A legsikeresebb vezetők számára egy óra a presztízs és az imázs fontos része. Mutatjuk, milyen órákat hord néhány meghatározó nagyvállalat vezetője.
Hírek2019. márc 10.
Ez az iphone app hozta messze a legtöbb pénzt
A Sensor Tower adatai alapján a Statista rangsorolta a legtöbb bevételt hozó Iphone alkalmazásokat: a Netflix népszerűsége töretlen, már az App Store-t is uralja.
Tech2019. jan 30.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem várhatjuk el, hogy megértsük a másikat, ha nem fordítunk rá elég figyelmet. Összegyűjtöttünk 5 olyan kifejezést, amelyet jobb, ha elkerülünk.
Siker2018. nov 30.