Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Zumba: egy otthon felejtett szalagból világszintű őrület

Siker2019. aug. 19.Növekedés.hu

Világszerte már több, mint százezer Zumba oktató működik. A hivatalos minősítés megszerzéséért kövér összeget kell fizetni (itthon közel százezer forintot) és a vidám vállalkozás még némi havidíjjal is megterheli az oktatókat – cserébe folyamatos képzést biztosít nekik. Egy 147 milliárdos üzletről van szó, de hogyan is kezdődött mindez? – a bbc.com összefoglalója.

Amikor a tizenéves Beto Perez valamiről megfeledkezett, aligha sejtette, hogy ezzel megteremti egy százmilliárdos üzlet felépítésének lehetőségét. Beto az 1980-as években aerobik foglalkozásokat tartott szülővárosában, a kolumbiai Caliban. Háttérzeneként a munkáltatója által válogatott amerikai popslágereket, így Madonna és Michael Jackson számait kellett használnia. Egy nap azonban otthon felejtette a kazettát, így gyorsan ki kellett találnia egy mentőmegoldást.

Nem volt más választásom, minthogy egy vegyes mixet állítsak be, amely az autómban volt. Arra kellett improvizálnom” – mondja a ma 49 éves Beto.

A szalag tele volt latin dalokkal: elsősorban salsa és merengue számokkal, amelyeket hősünk rádióműsorokból vett fel.

Az óra résztvevőinek azt mondta: egy különleges programot dolgozott ki a számukra majd a 30 perces szalag lejátszása során olyan mozgássorozatot improvizált, amely a zene jellegzetességeit tükrözte. 

A foglalkozás nagy sikerrel zárult: mindenki jobban szórakozott, mint általában. Ezért elhatározta, hogy marad a latin zenénél és ritmusoknál.

A kezdeményezés gyorsan kibontakozott: Egyre többen és többen jöttek a foglalkozásokra, sorok álltak a bejárat előtt. A dolognak gyorsan híre ment. Ez lett a zumba-korszak kezdete.

A vállalat értékét ma már 500 millió dollárra, Beto személyes vagyonát pedig mintegy 8,8 milliárd forintra (30 millió dollárra) becsülik. Ez nem akármilyen teljesítmény egy szegénységben felnőtt fiatalember részéről.

John Travolta biztos, hogy segített

Beto Caliban született és nőtt fel. Már 14 éves korában dolgozni kezdett, hogy egyedülálló anyjának segítsen. Egy évvel később anyja az Egyesült Államokba költözött, és tíz éven át nem is találkoztak.

Kezdetben sokféle munkát végzett; élelmiszereket csomagolt, építkezéseken dolgozott, fagylaltot árult és egy kávéházban tevékenykedett. De imádta a zenét és a táncot, és amint alkalma nyílt rá, aerobic tanár lett. 

„Nyolc éves koromban láttam a Grease című amerikai filmet, amely szenvedélyt ébresztett bennem a tánc iránt – mondja. „Úgy nőttem fel, hogy latin zenére táncoltunk az utcákon és a klubokban, de szerettem az amerikai muzsikát is.”

Ahogyan Beto foglalkozásai népszerűbbé váltak, a kolumbiai fővárosba, Bogotába költözött és a következő 13 év során egyre növelte követői táborát.

Az ország pop csillaga, Shakira is felkérte, hogy néhány dalához készítsen tánckoreográfiát. Akkoriban a Zumba név még nem létezett, a foglalkozásait csak rumba-nak, buli-nak nevezte.

Az amerikai álom 

Bár Beto élete sikerét Kolumbiában aratta, az amerikai álmot is meg akarta valósítani, ezért 1999-ben Miamiba szökött. Az élete kezdetben nem volt egyszerű, mert nem beszélt elég jól angolul és nem vitt magával elég pénzt.

A dolgok azonban gyorsan jóra fordultak, amikor elindította latin zenére épülő óráit.

Imádták az emberek! Annyira más volt, mint az akkori divatos programok” mondja Beto.

Bár órái telt házzal zajlottak, fogalma sem volt arról, hogyan építheti ki azokat egy szélesebb körű üzletté. Szerencsére egyik résztvevője bemutatta őt fiának, Alberto Perlmannak és barátjának, Alberto Aghionnak. A két, szintén kolumbiai származású fiatalember felismerte a Beto foglalkozásaiban rejlő gazdasági potenciált. Együtt indítottak vállalkozást. Márkanévként pedig a Zumba-t választották, amelyet 2001-ben maguk találtak ki.

A három srác kezdetben otthoni fitnessvideókat akart eladni, amelyeken Beto szerepel. Pénz hiányában azonban kreatívnak kellett lenniük. „A saját lakásunkban dolgoztunk, az első filmet Alberto Aghion garázsában, egy lepedő előtt forgattuk”.

Hamarosan egy sor jelentkező érdeklődött, hogyan válhatna kiképzett Zumba-oktatóvá. A 2003-as évben 150 ember szerződött velük. Egy évvel később ez a létszám már 700-ra emelkedett, majd ugrásszerűen növekedett.

De a vállalkozás bevételre tesz szert még ruházati cikkek eladásából, zenei összeállítások és az otthoni gyakorlást segítő számítógépes játékok értékesítéséből is. Éves jövedelme, amelyet nem tesz közzé, állítólag több száz millió dollár.

Jay Maharjan vállalkozási szakértő szerint a Zumba azért lehet ilyen tartósan népszerű,

mert egy jópofa és az egészségre összpontosító üzleti modell, amely átível a különböző kultúrákon és több, mint 180 országba jutott el.

Beto, aki ma már a vállalat kreatív igazgatója, azt mondja: a növekedés nem állt meg. A Zumba jelenleg nagy sebességgel terjed Dél-Koreában és Indonéziában.