A hosszabb utakra induló e-autósokon segítene öt egyetemista
TechAz elektromos autósoknak egy hosszabb út előtt alaposan át kell gondolniuk, hogy meddig jutnak el autójukkal, hol tudnak majd tölteni, illetve mivel üthetik el idejüket az akár egy-két óráig tartó töltés során. Ezekre a kérdésekre nyújt megoldást az InCharge alkalmazás. Az applikációt megalkotó öt műegyetemista az MVM EDISON startup verseny idei győztese lett két másik csapat mellett. Az alkalmazás fejlesztéséről a csapat egyik tagját, Putti Krisztiánt kérdeztük.
Számos alkalmazás segíti már az elektromos autósokat a különböző típusú töltőállomások megtalálásában, használatában. Arra azonban még egyik applikáció sem nyújt megoldást, hogy olyan útvonalat tervezzen a hosszútávra induló e-autósoknak, amely nemcsak az autó töltöttségét jelentősen befolyásoló időjárási és útviszonyok alapján kalkulálja ki a megfelelő töltőpontok beillesztésével az ideális útvonalat, hanem azt is figyelembe veszi, hogy a sofőr miként szeretné elütni az autó töltésére fordított időt, ami akár egy-két óra is lehet. Az InCharge alkalmazása mindkét szempontot figyelembe veszi, ezért az applikáció elindításakor a felhasználó nemcsak azt adja meg, hogy hány százalékos töltöttségi szintről indul el autójával, és hova szeretne utazni, hanem azt is, hogy mit kíván kezdeni a töltés során felszabaduló szabad idővel, például bevásárolni, étterembe vagy akár fodrászhoz menne-e.
Az alkalmazásunk jóval pontosabban tudja előre jelezni az akkumulátor töltöttségi szintjének alakulását, mint amit az autó kijelzőjén olvashatunk le, hiszen az autó a korábbi fogyasztás alapján becsüli meg a hátralévő hatótávot. Viszont az akkumulátor hatótávja jelentős mértékben függ az időjárási viszonyoktól, amely nyáron akár kétszer hosszabb is lehet, mint egy téli napon. Emellett az sem mindegy, milyen domborzati viszonyok között, egyszerűen fogalmazva, hegynek felfelé vagy lefelé haladunk az autóval
– emelte ki Putti Krisztián.
Eredetileg négyfős csapatként indultak
Az alkalmazás ötletén 2018 végén kezdett el gondolkodni az InCharge csapata, amely eleinte négy műegyetemistából állt (Putti Krisztián mellett Tóth Zsófia, Kálmán Kornél, Kertész Dávid). Ők mindannyian energetikai mérnök szakon végezték alapképzésüket a műszaki egyetemen, és jelenleg a BME mesterképzésére járnak Dávid kivételével, aki nyáron szerezte meg MSc diplomáját. Az Energetikai Szakkollégium tagjaiként már több egyetemi projekten dolgoztak együtt, majd decemberben döntötték el, hogy jelentkeznek az idei MVM EDISON startup versenyre, ekkor kezdték meg ötletük kidolgozását.
Miután február közepén kiderült, hogy bekerültek a verseny döntőjébe, döntötték el, hogy az applikációjuk fejlesztéséhez mindenképpen szükség lesz egy kimondott IT-szakemberre is, aki megfelelően ért a programozáshoz, szoftverfejlesztéshez. Így került a csapatba Tóth Bence, aki jelenleg alapszakon a BME mérnökinformatikus hallgatója, illetve a Simonyi Károly Szakkollégium tagja. A verseny döntőjébe jutó nyolc csapat számára biztosított nyolchetes képzési programon így már öten vettek részt.
Egyeztettek a töltőüzemeltetőkkel
Ez nemcsak egy verseny, hanem egy komoly mentorprogram is volt. Rengeteget tanultunk a képzés során, mivel a startup kultúrában korábban nem voltunk elég jártasak. Óriási segítséget jelentett, hogy külön mentort biztosítottak számunkra
– osztotta meg Krisztián a versennyel kapcsolatos tapasztalataikat.
A képzés ideje alatt számos nagyobb hazai töltőüzemeltetővel (NKM, e-Mobi, ELMŰ-ÉMÁSZ, MOL) egyeztettünk az ötletünkről, akik nyitottak voltak a megoldásra. A cégekkel való konzultáció mondhatni feladatunk is volt a verseny során, hiszen a döntőbe jutó csapatoknak validálniuk kellett termékeiket
– tette hozzá.
B2B modellre alapozzák a bevételeiket
A töltőüzemeltetőkkel való egyeztetés azért volt kiemelten fontos, mert az InCharge üzleti modellje arra épül, hogy a bevételekre nem az ingyenesnek tervezett alkalmazás felhasználóitól, hanem B2B alapon tesznek szert háromféle módon. Egyrészt a töltők kiemelésére alapoznak. Eszerint annak az üzemeltetőnek a töltői kiemelten ajánlottak lesznek az útvonaltervezések során, amelyekkel a startup partneri kapcsolatban áll. Ennél természetesen az alkalmazás figyelembe veszi azt, hogy az adott töltő elhelyezkedése mennyire illeszkedik az ideális útvonalhoz.
A második bevételi forrást pedig a töltők üzemeltetői számára biztosított adatelemzésen alapuló tanácsadás jelentheti.
Ez például akkor lehet hasznos egy üzemeltető számára, ha új töltőket akar létesíteni. Az alkalmazás használata során keletkező adatok révén ugyanis releváns tanácsokat tudunk majd adni azzal kapcsolatban, hogy mely helyszíneken érdemes új töltőket telepíteni
– mondta Krisztián.
A bevételi források harmadik lábát pedig a töltők közelében lévő szolgáltatók, így például kávézók, éttermek, bevásárlóközpontok alkalmazásban való feltüntetése fogja biztosítani. A tervek szerint kedvezményre jogosító kuponokat kapnak az e-autósok, amit az alkalmazásban szereplő szolgáltatóknál tudnak majd beváltani.
Elsőkörös befektetést szeretnének
Azzal kapcsolatban, hogy az MVM EDISON startup verseny győzteseként lehetőséget kaptak akár 50 millió forint értékű magvető befektetés elnyerésére, Krisztián elmondta: már folynak a tárgyalások ez ügyben, ahol az egyik legfontosabb kérdés a tőkeinjekció pontos összege és az ezért cserébe felkínált tulajdonrész.
Kiemelte: amennyiben sikeresen lezárulnak a tőkebevonásról szóló tárgyalások, akkor a tőkebefektetést követő első hat hónapban a szoftverfejlesztéssel foglalkoznának, majd a hatodik hónapban lépnének piacra az alkalmazás béta verziójával, amit három hónapon át tesztelnének. Az általuk kigondolt menetrend szerint így a tőkebefektetés utáni 9. hónapban jelennének meg az applikáció éles verziójával. A külpiaci terjeszkedésre vonatkozó tervekről elmondta: a tőkebefektetés utáni második évben kezdenék meg a felkészülést a kelet-közép-európai régióban való megjelenésre. Tervek szerint egyéves felkészülés után lépnének be a régiós piacra, de ehhez már egy második körös befektetésre is szükségük lesz.