Az energetikában is sikeres lehet egy startup
TechAz energetika igen szabályozott iparágnak számít, ami nem könnyíti meg a szektorban megjelenni kívánó startupok helyzetét. Az innovatív vállalkozások piacra lépését az MVM Csoport inkubátor cége, a Smart Future Lab Zrt. (SFL) azzal is próbálja elősegíteni, hogy idén harmadszorra biztosított képzési programot az először 2016-ban meghirdetett MVM EDISON startup verseny döntőbe jutó csapatainak. A napokban lezárult idei versenyről, illetve az annak keretében elnyerhető, akár 50 millió forint értékű tőkebefektetési lehetőségről Márton Istvánnal, az SFL vezérigazgatójával, a verseny zsűrijének egyik tagjával beszélgettünk.
Idén harmadszorra rendezték meg az MVM EDISON versenyt. A korábbi két alkalommal szemben, amikor 12-12 csapat kerülhetett a döntőbe, a mostani kiírás úgy szólt, hogy a versenyre jelentkezett több mint 100 csapatból csak nyolc vehetett részt a végső megmérettetésben, illetve az április elejétől tartó, az SFL által szervezett – döntőre felkészítő – képzési programban. Miért változott meg a kiírás?
Nagyon nehéz döntés volt már az is, hogy mely 8 csapat vehet részt döntő előtti intenzív nyolchetes felkészülési programban, szívünk szerint sokkal több csapattal foglakoztunk volna. Folyamatosan vizsgáljuk, hogy miként lehet jobb a programunk, és törekedünk arra, hogy a mennyiségi szempontok ne menjenek a képzésünk minőségének rovására. Idén kicsit más oktatási programot alakítottunk ki, hogy minél inkább felkészítsük a csapatokat a pitch-re, a döntőben bemutatott prezentációjukra, illetve a termékük, szolgáltatásuk fejlesztésére is. A nyolchetes képzés során heti egy alkalommal találkoztunk a csapatokkal, igyekeztünk úgy összeállítani a programot, hogy olyan tudásbázist adjunk, amely tényleg hasznos, elengedhetetlen egy sikeres startup felépítéséhez. Az SFL szakmai stábja mellett az IBM, az Innoenergy és Exalt Interactive szakértőit is bevontuk a képzésbe, ezen kívül az MVM Csoport szakembereiből álló mentorcsapat is a legkülönbözőbb területeken támogatta a résztvevőket. A képzés során a csapatépítéstől kezdve, a kommunikáción, marketingen és termékfejlesztésen át az üzleti terv készítéséig sok területet érintettünk, de szó volt többek között a szabadalmak, vagy a cégalapítás kérdéséről is.
Tudatos döntés volt a zsűri részéről, hogy a döntőbe jutott nyolc csapat között nagyjából azonos arányban lehetett találni B2B, illetve B2C szolgáltatásokra vonatkozó ötleteket?
Ez nem játszott tudatos szerepet a döntésünkben, csak arra a szempontra figyeltünk, hogy a jelentkezők közül a lehető legjobb, legmotiváltabb csapatok jussanak a döntőbe. Miután az MVM Csoport az NKM Csoporttal kiegészülve a teljes energetikai értékláncot lefedi, így mind az üzleti, mind a lakossági ügyeleink között értékesíthető megoldások érdekesek voltak számunkra.
A kiírás szerint a három győztes csapat – az IBM franciaországi dizájnközpontjába szóló tanulmányút, illetve a 3 millió forint értékű, kommunikációs stratégia alkotására, arculattervezésre vagy piackutatásra is felhasználható kommunikációs csomag elnyerése mellett – akár 50 millió forint értékű magvető befektetésre is lehetőséget kap. Ez konkrétan milyen formában valósulhat meg, a döntőhöz hasonlóan egy szakmai zsűri dönt majd később a befektetésről? Továbbá, az MVM, vagy az SFL biztosítja majd a forrást?
A tőkebefektetésről már nem egy szakmai zsűri dönt, hanem az inkubátorház fog majd a győztes csapatokkal tárgyalni a lehetőségekről. Ennek keretében részletesen megvizsgáljuk az üzleti terveiket, és aztán próbálunk egy olyan megoldást kidolgozni, amely a növekedés szempontjából számunkra és a startup számára is ideálisnak tekinthető. Ennek sokféle lehetősége van, az egyik ebből az a tőkebefektetés, amelyet az SFL nyújthat.
A finanszírozás konkrétan milyen formában valósulhat meg, tulajdonrészt szereznek a startupban?
Amennyiben a finanszírozás megvalósul, akkor egy közös céget hozunk létre, amelyben mi is tulajdonosként veszünk részt, és cserébe tőkét biztosítunk a társaságnak.
2017 végén az SFL befektetési szerződést kötött a verseny első kiírásának egyik győztesével, a smart mobil infrafűtőtestet megalkotó POIZO-val. Ennek a szerződésnek az aláírására a verseny által biztosított maximum 50 milliós tőkebefektetés elnyerésének keretében került sor?
Igen, egy komoly tárgyalássorozat előz meg minden ilyen befektetési szerződés aláírását, esetükben is ezt történt.
Azóta az SFL kötött újabb befektetési szerződést az első, vagy a második kiírás bármelyik győztes csapatával?
Jelenleg is folynak tárgyalások hasonló konstrukciókról, illetve befektetésen kívül próbaüzemi együttműködés is zajlik korábbi EDISON győztes csapattal. A harmadik kiírás győzteseivel pedig a következő hetekben kezdődnek el az egyeztetések.
Már több hazai startup jutott el jelentős nemzetközi sikerekig az informatikai vagy a fintech szektorban. Előbbire többek között a Ustream, a Prezi, utóbbira az IND lehet példa. Az energetikai szektorban mennyivel lehet nehezebb egy hazai startupnak nemzetközi sikertörténetet elérni?
Nehéz egymáshoz viszonyítani a különböző piacokat. Azt azonban mindenképpen figyelembe kell venni, hogy az energetikai szektor egy komolyan szabályozott iparágnak számít, ami egy induló startupnak nehezen áttekinthető lehet. A megfelelő szabályozási ismeretek, piacismeret meglétének hiánya belépési korlátot jelenthet. Egy fenntartható startup létrejöttéhez ugyanis a tőkebefektetés mellett szükség van a szabályozói környezet megfelelő ismeretére, illetve piacismertre is. Az inkubátorházunknak éppen ez az egyik nagy értéke, hogy az MVM EDISON versenyhez hasonló programokon, illetve az inkubációkon keresztül ezt a tudást tudjuk a startupok számára elérhetővé tenni, és így segíthetjük a piacra lépésüket, további sikeres működésüket. Ez az MVM EDISON program során a gyakorlatban többek között úgy valósult meg, hogy mindegyik pályázathoz mentorokat vontunk be az MVM Csoportból, akik egy adott terület szakembereinek számítanak. Összességében olyan komplex tudást, ismeretanyagot tudtunk számukra biztosítani, amihez amúgy egy startup önmagában nehezen férne hozzá.
Az MVM, az SFL és a startupok háromszögének kapcsolatrendszere miként írható le?
Az inkubátorházunk híd tud lenni a két, eltérő jellemzőkkel bíró szereplő, az MVM Csoport és a startupok között. Egy startupnak ugyanis nem egyszerű egy nagyvállalattal együttdolgozni, hiszen egész más háttérrel, lehetőségékkel rendelkezik. Egyik fő feladatunk, hogy ezeket a különbségeket próbáljuk meg olyan megoldásokkal tompítani, hogy végül mindkét fél számára egy jól működő kapcsolat alakulhasson ki. (X)