Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

NISZ: jelentősen fejlődött a digitális államigazgatási szektor az elmúlt 10 évben

Tech2022. nov. 17.MTI

Jelentősen fejlődött a digitális államigazgatási szektor az elmúlt 10 évben, egységesítették a közigazgatási informatikai folyamatokat, valamint a mesterséges intelligencia használatát is bevezették több platformon is - közölte a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.

A közlemény szerint kiépült a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat (NTG), elindult a Kormányzati Adatközpont, a 112-es Egységes Európai Segélyhívó Rendszer, az e-útdíj, az önkormányzati e-ügyintézést támogató Önkormányzati ASP rendszer, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) és megújult a magyarorszag.hu központi e-ügyintézési portál.

A NISZ közreműködésével 2012 januárjától elindult a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat, amely nagymértékben hozzájárult a hazai digitalizáció elterjedéséhez. Az elmúlt években csatlakoztak a hálózathoz iskolák, önkormányzatok, egészségügyi intézmények, kormányablakok, minisztériumok, határátkelők, így mára 9579-re bővült az NTG által elért végpontok száma - írták.

A Kormányzati Adatközpont 36,4 millió gigabájt tárolókapacitású adatközpontban, 2000 négyzetméteren és jelenleg 3481 szerverrel üzemel, amelyeken az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér (EESZT), a magyarorszag.hu portál, az Önkormányzati ASP vagy a NISZ országos videokonferencia rendszere (VIKI) is fut.

A közleményben kiemelték, hogy a magyarorszag.hu portálon az elmúlt 5 év alatt hatszorosára nőtt - jelenleg csaknem 4400 - az elérhető ügyek száma. Az ezen a felületen található ügyfélkapu felhasználóinak száma is folyamatosan emelkedik, mára elérte az 5,4 milliót, havonta pedig mintegy 17 millió ügyintézés történik a portálon keresztül.

A NISZ által üzemeltetett 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalon az elmúlt 10 évben, több mint 3000 ügytípussal kapcsolatban, mintegy 20 millió kérdéssel fordultak az ügyfélszolgálathoz, amely az állampolgárokat és a vállalkozásokat támogatja hivatali ügyeik elintézésében. A felületen a Mia nevű chatrobothoz beérkező kérdések száma az elmúlt másfél év alatt meghaladta a 941 ezret, így a mesterséges intelligenciával (MI) támogatott válaszok aránya elérte a 95 százalékot - közölték.

Hozzátették: már több mint 200 helyen vannak úgynevezett Mia Pontok, amelyek MI által támogatott önkiszolgáló ügyintézési eszközök.

A közleményben ismertették azt is, hogy 2021-ben elérhetővé vált az arcképes azonosítás, amelyet az elmúlt másfél év alatt több mint 100 ezer esetben vettek igénybe.

A legnépszerűbb elektronikus szolgáltatások az adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon, a kérelem gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatása iránt, az ingatlankereső online földhivatali szolgáltatás, a személyi jövedelemadó-bevallás és a tárhely-szolgáltatások - írták.

Egyre többen használják az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítést is, amellyel az elmúlt 6 évben több mint 60 millió elektronikus dokumentumot hitelesítettek vagy a rendelkezési nyilvántartást, amelyet havonta 10 ezerszer használnak - áll a közleményben.