Új nyaralási célpont: irány a világűr!

Tech2018. ápr 1.Növekedés.hu

Néhány évtized múlva már menetrend szerint járhatnak a civilekkel az űrsiklók, sőt már hazánkban is van olyan utazási iroda, ahol egy-egy kiruccanásra be lehet fizetni. Virágzó üzletággá fejlődik az űrturizmus, a milliárdosok sem eszközt, sem pénzt nem sajnálnak a hajmeresztő fejlesztésekhez. Az űrturizmus kiépítésben a főszerep jelenleg alig pár technomán milliárdosé és magán űrcégeiké. Ők azok, akik az űrhajók és rakéták építésében látják a jövő bizniszét. Persze most még ráfizetéssel, ám nem mindennapi szenvedélyükkel máris státuszszimbólumnak számítanak.  A szovjet-amerikai űrverseny idején még sci-fi filmeket és tévésorozatokat faló ifjú kockafejek ma érett technológiai mogulok, akik a kamaszkori fantáziáikat most, hogy pénzük lett, kiélik. A legaktívabbak közé kétségtelenül az amerikai Elon Musk (vagyona 12,1 milliárd dollár, űrcége a 2002-ben alapított SpaceX) tartozik. Vélhetően ő kockáztatja a legnagyobbat, de hatalmasat is nyerhet. Az üzletember fő célja sokplanétássá tenni az emberi fajt, ezzel biztosítani a fennmaradását. Ami az összeget illeti, a NASA jelenleg 80 millió dollárt fizet helyenként a háromszemélyes orosz Szojuzokon, ha azok az ISS (International Space Station), azaz a Nemzetközi Űrállomás felé tartanak. A SpaceX első ilyen szerződése 2,6 milliárd dollárt kóstál, a vállalatnak legalább kettő, de akár hat missziót kell lebonyolítania, egyszerre hét asztronautával a fedélzeten. A Space.com számításai szerint így a repülésenkénti költség körülbelül az 433 millió-1,3 milliárd dollár közötti tartományba eshet. A SpaceX ezzel csatlakozik a fizető utasoknak űrutazásokat fejlesztő vállalkozásokhoz. A cégnek már 70 űrutazási megrendelése van tízmilliárd dollár értékben és jelenleg is szállítanak rakományokat az ISS-re. Musk februárban rendhagyó és sikeres tesztet hajtott végre és elmondhatja, övé a világ legdrágább autóreklámja is. A közelmúltban fellőtték ugyanis a Falcon Heavy-t, amely jelenleg a világ legnagyobb teljesítményű rakétája és a jövőben csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani vele. A 70 méter magas, üzemanyaggal feltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. A mostani teszthez azonban egy jóval speciálisabb eszközt helyeztek el a rakéta „gyomrába”: Musk meggypiros Tesla Roadsterét, ülésében egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval.  A Tesla útja a Nap körül, a Merkúr, a Vénusz, a Föld, a Mars és a Ceres törpebolygó mellett vezet el. Amennyiben a tulajdonos többi cégének korábbi, illetve mostani sikereit vesszük alapul (például a Tesla, eBay, PayPal), akkor miért ne lehetne megvalósítani az üzletember kozmoszbeli álmait is. Az eltökélt milliárdos üzletemberek sorában a második a brit Sir Richard Branson (vagyona 5 milliárd dollár és a Virgin Holding atyja, amelyhez 400 vállalat tartozik) cége is, a Virgin Galactic. Ő jelenleg is tesztelteti hatszemélyes, kétpilótás űrrepülőgépét. Ezzel a Kármán-vonalat átlépve, 100 kilométeres magasságba vinnék fel az utasokat, ahol rövid időre megtapasztalhatják a súlytalanságot. Egy út 250 ezer dollárba kerülne. Az első küldetés még 2009-ben indult volna, de a tesztek kedvezőtlen eredményei miatt ezt elhalasztották. Eddig 700 utas – Tom Hanks, Ashton Kutcher és Leonardo DiCaprio is – fizetett be egy-egy utazásra a multimilliárdosnál, megelőlegezve számára a bizalmat. Azaz már most többen vannak a jövő űrturistái, mint az az 550 kiképzett asztronauta, aki valaha is járt az űrben. A projekt egyébként azért késik, mert 2014-ben lezuhant tesztelés közben a vállalat egyik járműve, a SpaceShip Two, és meghalt a pilóta. A képzeletbeli „űrlista” harmadik helyét Jeff Bezos (vagyona 85 milliárd dollár) birtokolja, ám nem csak itt bronzérmes az Amazon.com alapítója, hanem a dúsgazdagok toplistáján is. Cégének a Blue Originnak célja nem merül ki abban, hogy embereket utaztassanak az űrben. Ha álmodik, akkor álmodjon is nagyot: a kozmoszba űrhoteleket, parkokat, kolóniákat és 2-3 millió fős kisvárosokat képzel el. A Blue Originről sokáig nem is lehetett tudni, 2006-ban derült fény a létezésére, amikor Texasban vásárolt egy nagyobb területet teszteléshez és kilövéshez. mint kiderült, Bezos cége innen juttatná fel a jelentkezőket hatalmas ablakokkal ellátott hatszemélyes kapszulákban 100 kilométeres magasságba, amelyekből a visszatéréskor ejtőernyővel kell majd kiugrani. Terveit a mogul annyira komolyan veszi, hogy a közelmúltban egymilliárd dollár értékben adott el Amazon-részvényeket, hogy finanszírozhassa űrtechnikai vállalatát és hajmeresztő ötleteit. A kapszula megtervezésekor a mérnöki precizitást, a biztonságot és a kényelmet tartották szem előtt. Minden jegy ablak mellé szól, ezek lesznek a legnagyobb ablakok az űrben. A jegyek ára jelenleg 200 ezer amerikai dollártól indul. A befizetett előlegek alapján az utasoknak 3 kategóriája van: az első százat „alapítónak” nevezik. Ők a teljes árat befizették, a helyek beteltek. A további kilencszázat „úttörő” néven regisztrálták, akik 100- 175 ezer dollár előleggel biztosították a helyüket. Az 1001-ik jelentkezőtől kezdve következnek a „hajózók”, akik fejenként már 20 ezer dollár előleggel megválthatják a retúr-jegyet. Oroszlánrésze van az űrturizmus fejlesztésében a szintén amerikai, ám talán kevéssé ismert Paul G. Allennek (vagyona: 19,2 milliárd dollár) is. Cégét a Vulcan Aerospace-t három éve alapította annak érdekében, hogy minél többen elérjék a mezoszférát (a felszíntől számított 50-85 kilométerig terjedő levegőréteg) az innováció felpörgetése érdekében. Felépítette a SpaceShipOne-t, amely az első magángép volt, amely eljutott az űrbe 2004-ben. Az ő technológiáját használja Branson is. Tervei között szerepel – sőt háromnegyed részben készen is van már - a Stratolaunch, a világ legnagyobb magánrepülőgépe. A 28 kerékkel rendelkező monstrum 454 kilogrammos műholdat képes szállítani, amelyet 10 670 méter magasan Föld körüli pályára állít, az elképzelések szerint legkésőbb 2020-tól. G.B.A.

SIKERSZTORIK
Ezeket az órákat hordják a legnagyobb cégek vezetői
A legsikeresebb vezetők számára egy óra a presztízs és az imázs fontos része. Mutatjuk, milyen órákat hord néhány meghatározó nagyvállalat vezetője.
Hírek2019. márc 10.
Így osztja be idejét a világ leggazdagabb embere
Jeff Bezos szerint szükség van nagy ívű, hosszú távú víziókra, azonban időnk, energiánk túlnyomó részét rövid távú, 2-3 évre vonatkozó célkitűzésekre kell összpontosítani.
Siker2019. márc 17.
Ő volt a történelem leggazdagabb embere
A világ aranykészletének a felével rendelkezett. Legendás utazása során annyi aranyat szórt el, hogy azzal az egész régióban évekre tönkretette a nemesfém értékét. Egy hihetetlen történet.
Siker2019. márc 16.
Bill Gates szerint ez a 10 újítás megváltoztatja a közeljövőt
Erős lista a Microsoft egykori alapítójától. Reméljük, hogy nem téved és ezek az újdonságok hamarosan megkönnyítik majd az életünket. Az egészségügyi pontok különösen figyelemreméltók.
Tech2019. márc 15.
100 éve nem volt ekkora vagyonuk az amerikai ultragazdagoknak
Ijesztő: ilyen arányokra utoljára az 1920-as évek végén, még a nagy gazdasági világválság kitörése előtt volt példa.
Pénzügyek2019. feb 26.
Ezek a legkedveltebb nászutas célpontok
A rangsor első helyére a görögországi Santorini került, nem véletlenül, hiszen a lenyűgöző kék-fehér épületeiről híres vulkanikus sziget Görögország egyik legszebb turisztikai célpontja. Mutatjuk a többit is.
Hírek2019. márc 15.