Alkoholizálás a repülőn: mennyit ihatunk a fellegek fölött?
UtazásA világ egyik legnagyobb fapados légitársasága az amerikai Southwest Airlines teljesen száműzte az alkoholos italokat a fedélzetről. Csak vizet és szénsavas üdítőket lehet inni a járataikon. Hasonló lépésre szánta el magát az American Airlines is, azzal a különbséggel, hogy náluk az első és a „business” osztályon továbbra is lehet alkoholizálni.
A repülőkön a hangulat egyre feszültebb, mióta kipattant a koronavírus-járvány. Amerikában a Szövetségi Légügyi Hatóság például egész a tavalyi évig nem is tartotta fontosnak, hogy számon tartsák, hogy az utasok a viselkedésükkel hányszor hágják át a légitársaságok szabályait.
Nem volt rá szükség, mivel a tapasztalat az volt, hogy a balhés esetek száma nem változik érdemben.
Ám mióta maszkot is kell hordani a fellegek fölött, egyre többször előfordul, hogy az utasok nekitámadnak a személyzetnek. A tengerentúlon az év első hónapjaiban úgy 2500 incidens lett bejelentve.
A helyzetet sokszor tovább rontja, hogy a támadó alkoholos befolyás alatt van. Idén volt, hogy egy 28 éves nő, bizonyos Vyvianna Quinonez, aki felöntött a garatra úgy arcon csapta a légi kísérőt, hogy annak két foga is kiesett.
Van hogy a balhé épp az italok miatt pattan ki.
Szintén idén történt, hogy egy nőnek az első-osztályról pezsgőt hozott egy ismerőse. Amikor közölték vele, hogy nem ihatja meg, hangos káromkodásba fogott majd az egyik stewardess-t is fellökte. A hangulat annyira paprikás lett, hogy a pilóta a legközelebbi reptéren letette a gépet,
a balhés utast leszállították, majd 15 ezer dollárnyi, vagyis 4,4 millió forintnyi bírságot is kiszabtak rá.
Hogy a hasonló szituációknak elejét vegyék, a világ egyik legnagyobb fapados légitársasága az amerikai Southwest Airlines teljesen száműzte az alkoholos italokat a fedélzetről. Csak vizet és szénsavas üdítőket lehet inni a járataikon.
Hasonló lépésre szánta el magát az American Airlines is, azzal a különbséggel, hogy náluk az első és a „business” osztályon továbbra is lehet alkoholizálni.
A probléma persze ezzel nincs teljesen megoldva. Hisz ha ritkán, de így is előfordulhat, hogy az utasok már a reptéren a várakozás órái alatt leisszák magukat. Épp emiatt Európa egyik legnagyobb diszkonttársasága a Ryanair kérte is a reptereket, hogy kezdjék el korlátozni, hogy az utasok mennyi alkoholt fogyaszthatnak a felszállás előtt.
A repülőkön azért is van gond az ivással, mert előfordulhat, hogy az alkohol a magasban erősebben hat.
Részegek ugyanis attól leszünk, hogy a szervezetünkbe annyi alkohol jut, amelyet már nem tud feldolgozni a májunk. Ezért jobb híján az alkohol ideiglenesen a véráramba kerül.
Így eljut az agyba is, ahol a viselkedésünket és a koordinációs képességeinket is elkezdi megbolygatni. Ezt nevezzük konyhai nyelven berúgásnak.
Mivel a repülőgépben kisebb a nyomás, ezért a szokottnál egy kicsivel kevesebb oxigén jut a vérünkbe. Mindez oda is elvezethet, hogy ha elkezdünk sörözgetni vagy borozgatni a repülőn, esetleg lehúzunk néhány felest, akkor a vérünkbe kerülő alkohol is nagyobb hatással lesz ránk.
Nade mennyit ihatunk? A válasz, hogy elvben akármennyit.
Az európai légitársaságok túlnyomó többségében, egész addig amíg nem zavarjuk a környezetünket, nyugodtan alkoholizálhatunk.
A személyzet viszont szemmel tart minket, ha már a sokadik kört kérjük ki. A brit Telegraph-nak egy utaskísérő elárulta, hogy van hogy már azt is számon tartják, hogy ha valaki túl sokszor járkál a mellékhelyiségre.
Ha egy utasnak nagyon jó kedve támad és elkezd megváltozni az italozás miatt a hangulata akkor van hogy direkt megkínálják egy kis vízzel.
Bár a további alkoholos italoktól általában már csak azokat tiltják el, akik gorombán viselkednek vagy túl hangosak, előfordul az is, hogy a személyzet úgy dönt, hogy az utas átlépte a limitet és egyszerűen nem szolgálják ki.
Pont a Telegraph írt arról, hogy a szerkesztőség egyik tagja, aki épp Dél-Amerikában repült, például négy-öt pohár után hiába akart még egyet kérni, közölték vele, hogy most már elég lesz az iszogatásból.