Gyakran előfordul, hogy csődbe megy egy utazási iroda. Éppen ezért kötelező nekik olyan biztosítást kötniük ügyfeleik számára, amely ilyen esetben a kényszerű kint tartózkodás és a hazaszállítás költségeit fedezi. Ám ez nem egyenlő az utasbiztosítással!
Szeptemberben a csődbe ment Thomas Cook brit utaztatási cég, majd az osztrák, lengyel és német leánycége is leállt. A Thomas Cook lengyelországi leányvállalata, a Neckermann Lengyelország csődje miatt több mint 3 ezer utasa rekedt külföldön, hazautaztatásukról az illetékes szervek gondoskodtak. Időközben már magyar utasok is bajba kerültek a világ különböző pontjain.
A szabályok szerint, ha a helyzet megkívánja, a biztosító azonnal az utazásszervező helyére lép és a fedezett összegig megszervezi a szükséges kint tartózkodást és a mielőbbi hazautazást. Éppen ezért kötelező az utazási irodáknak olyan biztosítást kötniük ügyfeleik számára, amely csőd esetén a kényszerű kint tartózkodás és a hazaszállítás költségeit fedezi. Ám ez nem egyenlő az utasbiztosítással!
Az utazási irodák fedezete az intézkedéssel két részre válik, csőd idején a külföldön tartózkodókra fordítandó összeget a biztosítás fedezi, míg az eddig is kötelező vagyoni biztosíték azok kielégítésére szolgál, akiknek az utazása meghiúsult, de már fizettek az irodának.
A pótlólagos garancia azonban csak csőd esetén jelent védelmet, semmilyen módon nem váltja ki a hagyományos utasbiztosítást!
Ha tehát bárkit baleset ér, beteg lesz, esetleg a poggyászával adódnak gondok, továbbra is csak akkor számíthat a biztosítótársaságok segítségére, amennyiben rendelkezik utasbiztosítással – hívta fel a figyelmet Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője. Mint mondta, a becslések szerint még ma is csak nagyjából minden második külföldre utazó él ezzel a lehetőséggel, sokan csak a baj bekövetkezte után szembesülnek azzal, hogy a felmerülő költségeket saját maguknak kell állniuk.
A különböző szintű, s az utazás céljához igazodó szolgáltatások megválasztásával az egyéni igényekre szabottan tudjuk magunknak és családunknak biztosítani a széleskörű védelmet utazásunk idején. Ehhez azonban az is kell, hogy tisztában legyünk azzal, mely kockázatokra és milyen összeghatárokig vállal a biztosító fizetési kötelezettséget és mire nem vonatkozik a kockázatviselése.
Az utasbiztosítás megkötése nem igényel sok időt és hosszas előkészületet, hiszen az ezt okostelefonon, interneten, de néhány bankjegy-automatán keresztül is meg lehet venni.
Ha az utazás például egy betegség vagy baleset miatt elmarad, vagy előbb véget ér, az utasbiztosítás térítheti a már kifizetett szolgáltatások, programok árát: többek között a repülőjegy és a fel nem használt utazási napok (például a szállás) költségét, az autóbérlés, a turisztikai program, a körutazás díját, vagy síelés alkalmával a síbérlet árát is.
Az ügyfelek akár az utazási iroda csődje esetén is számíthatnak biztosítójukra. A biztosító például a megszakított utazás kapcsán díjvisszatérítéssel, illetve a telefonköltségek térítésével tudhat hozzájárulni a kárenyhítéshez.
Érdekesség, hogy az utasbiztosítási szerződések közel háromnegyedét már ma is elektronikus csatornákon keresztül kötik, a korábbi adatok szerint a 12,5 milliárd forintos piacon.
A földrészünkön utazóknak bizonyos védelmet jelent sürgősségi esetekben az Európai Egészségügyi Kártya (EEK) is, amelyet érdemes kiváltani. Azt is tartsuk szem előtt, hogy az EEK segítségével csupán azokhoz a szolgáltatásokhoz juthatunk hozzá ingyenesen, illetve esetleg bizonyos önrész megfizetésével, amelyeket az adott ország a saját társadalombiztosítása keretében nyújt állampolgárainak.
Az EEK nem tartalmazza a poggyászbiztosítási, jogvédelmi, felelősségbiztosítási fedezeteket, valamint az olyan szolgáltatásokat sem, mint kinti orvosi ellátásunk vagy egy esetlegesen szükségessé váló hazaszállítás megszervezése.
Mindezeket egy átlagosnak mondható, Európán belül napi néhány száz forintért már megvásárolható utasbiztosítás azonban magában foglalja.