Az utasbiztosítás az egyik legegyszerűbben megköthető biztosításfajta. Hamar megtalálható a legjobb ajánlat, természetesen a jelenlegi pandémiás szabályok figyelembe vételével. A helyzet azonban egy kismamánál nem ennyire egyszerű.
A terhességet természetesen nem kezelik betegségnek a biztosítók. Az is igaz ugyanakkor, hogy egy esetleges komplikáció jelentős mértékben befolyásolja a biztosítás kockázatát. Vagyis maga a terhesség nem jelent többletkockázatot, ám egy terhességgel kapcsolatos komplikáció gyakorlatilag végeláthatatlan költséget generálhat – olvasható a bank360 tanulmányában. Például az extrém sportokat viszonylag egyszerű beárazni, hiszen az adott tevékenység tipikus kockázatokkal jár. Helikopteres mentés, szállítás, törés, trauma, kihűlés.
A terhesség esetében más a helyzet, hiszen a komplikációk sora gyakorlatilag végtelen, ennek fényében a költségek között is nagyon nagy a szórás.
A kérdés tehát valójában az, hogy mennyiben árazható be ez a rendkívül alacsony, ámde adott esetben felettébb költséges kockázat. Erre a biztosítótársaságok eltérő stratégiát alkalmaznak, ezért mindenképpen érdemes még a kötés előtt utána nézni, milyen ajánlatokkal állnak elő az egyes cégek. Az egyes biztosítók azonban eltérően határozzák meg, meddig vállalják az esetleges szüléssel járó kockázatot.
A legtöbb társaság utasbiztosítása egyszerűen nem érvényes a harmadik trimeszterben bekövetkező kockázatok esetére. Hogy hol húzzák meg a határt, az eltérő, de általában a 24. és a 28. hét között.
Fontos tényező, hogy a légitársaságok se vesződnek szívesen a terhes utasokkal, a legtöbb vállalat ugyanis csak orvosi igazolással engedi felszállni a várandós utasokat.
Erre az igazolásra nagyon fontos figyelni utazás előtt, az orvos pillanatok alatt kiállítja.
A legtöbb esetben természetesen semmi sem történik a 28. héten, sőt a 32-dikben sem. Ám ha mégis, az a biztosítónak költség. Vagy ambuláns – ha a szülés problémamentes – vagy megjósolhatatlan összegű – ha valamilyen probléma adódik. Ezt néhány biztosító vállalja, néhány azonban nem.
Itt is kétfajta eljárás van: jellemzően azok a társaságok, amelyek vállalják a terhes nők utasbiztosítását a 28. héten túl is, a teljes időszakra biztosítást adnak.
Reálisan úgysem utazgatnak már a mindenórás nők, vagyis nem jelent kiemelt kockázatot egy utazás a 36. hétben, ezt a terhet elbírja a kockázatközösség. Előfordul azonban olyan eset is, amikor az utolsó hetet, heteket már nem biztosítja a társaság: vagyis csak a 35. hétig lehet a terhességi sürgősségi ellátásra is érvényes biztosítást kötni.
Minden esetben fontos tényező, hogy az ellátás csak a sürgősségi beavatkozásokra vonatkozik.
Vagyis a terhes gondozást egyik esetben sem finanszírozza a biztosító. Ez azt is jelenti, hogy a rendszeres konzultációt, a CTG-t ultrahang vizsgálatokat nem lehet egy utasbiztosítás keretében kérni. Már azért sem, mert ezek az ellátások nem minden országban ingyenesek, nem az alapellátás részei.
A nagy biztosítótársaságok közül több is ad a terhesség teljes idejére biztosítást – hívta fel a figyelmet Cseh Anett a Netrisk termékfejlesztési vezetője. Szakértőnk szerint kifejezetten fontos, hogy az utasbiztosításban benne legyen a terhességi sürgősségi ellátás, ezért érdemes ezt tisztázni. Jelentős eltérés a biztosítási díjban nem lesz attól, ha valaki terhes.
Figyelem! Az utazási szabályok a pandémia miatt percről-percre változnak, érdemes figyelni a hatósági közleményeket!