A jövő farmjait fejleszti a Tungsram
InterjúHa az emberek meghallják a Tungsram nevet, többnyire a kék-piros-fehér dobozos “villanykörte” jut az eszükbe. Ezzel szemben most egy Közép-Európában egyedülálló, kutatási-fejlesztési célú vertikális farmot adtak át a Tungsram újpesti központjában. A magyar multinacionális cég jövőjéről Jörg Bauer elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk.
Változik a cég profilja? Ebben az irányban látják a jövőt?
A Tungsram a jelen legfontosabb kihívásaira keres válaszokat: élelmiszerellátás és -biztonság, alacsonyabb energiafelhasználású, élhető környezet, valamint fertőzésmegelőzés – röviden ezt hívjuk „emberi jól-létnek”. A vállalat innovatív örökségére, technológiai és anyagismereti know-how-jára is épít.
A Tungsram idén 125 éves, és minden itt dolgozó generáció hozzájárult a társadalmi fejlődéshez, először a villanylámpával, később a rádióval, tévével. A mi generációnk lehetősége a digitális technológia, amely a beltéri farmok révén például a világ élelmiszerellátásának egyik megoldása lehet.
E beltéri farmokat pedig már a transzformációnk tette a Tungsram egyik hangsúlyos termékévé. A farmmal konkrétan kutatási célunk van, erre is kaptunk támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól, valamint emiatt kötünk együttműködési megállapodásokat hazai és külföldi egyetemekkel, legközelebb például éppen a MATÉ-val.
Ez egy robbanás előtt álló terület, és számos kutatást igényel, hogy a mesterséges fény és körülmények hogyan hatnak a különböző növényekre, valamint hogyan lehet fenntartható, környezetkímélő és rentábilis élelmiszertermelést megvalósítani akár egy város közepén.
Az Ön egyik célja az volt, hogy nyílt innovációs központtá transzformálja a cég kutatás-fejlesztési részlegeit, technológiájukat pedig továbbra is a világ legjobbjai közt tartsák számon. A vertikális farm ennek az egyik eredménye?
Nyolc startuppal céggel dolgozunk együtt, közülük öt a Startup Campusszal közös akcelerátorprogramunkból érkezett, amelyet kifejezetten hardware startupoknak hirdettünk meg. Nekik gyártási kapacitást, innovációs fejlesztési tudást és persze. 100 nemzetközi piacunkon működő értékesítési hálózatunkat tudjuk kínálni.
A kutatás-fejlesztésben egyetemi, főiskolai partnereink is vannak, köztük számos hazai egyetem, vagy a beltéri gazdálkodás kapcsán a világ két legjobb kertészeti egyeteme, a brit Reading és a holland Wageningen. Büszkék vagyunk rá, hogy a világhírű Fraunhofer Intézet már használja növénytermesztő lámpáinkat.
Vannak más, hasonlóan innovatív ötleteik, amelyek a jövőben üzletággá nőhetik ki magukat?
Érdekes a kérdés, mert például autólámpáink a világ legjobbjai között vannak, és az autóiparban érvényes a „zero defect” elve, vagyis, hogy egymillióból egy termék sem lehet rossz. Emiatt hozzászoktunk a minőségi gyártáshoz, fantasztikus laborjaink is vannak méréshez, kalibráláshoz, teszteléshez, ezért a légiközlekedési iparhoz már hozzá tudunk járulni, és később akár az űrkutatáshoz is, ahol ugyanilyen szigorúak a feltételek.
Idegen bolygók meghódításához, másfelől, a vertikális farmok fejlesztésével is hozzájárulhatunk, hiszen például a Marson éppen ilyen technológiával lehetne élelmiszert termelni.
Ennél is fontosabb szerepe lehet azonban az ágazat továbbfejlesztésének a világ élelmiszerellátásának biztosításában.
A világ számos régiójában egyszerre hat a szabadföldi gazdálkodást ellehetetlenítő klímaváltozás és a túlnépesedés, emiatt 2030-ra 50%-al több élelemre lesz szükség, mint most, miközben a művelhető föld radikálisan csökken. Erre orvosság lenne, ha a beltéri farmok a jelenlegi saláták, gyógynövények, mikrozöldségek mellett alkalmasak lennének gabona, rizs, kukorica termesztésére, vagy például zero-waste ökoszisztéma részeként hús- és tejtermelésre alkalmas állatok táplálására (pl. rovarokkal, algákkal).
A Tungsram és vele együtt Magyarország kulcsszerepet játszhat ilyen innovatív megoldások kidolgozásában a világ számára. Tízmillió ember látna el élelemmel bizonyos értelemben egymilliárd embert – nem is rossz arány, igaz?
Amikor a GE úgy döntött, eladja európai és közel-keleti fényforrás-érdekeltségeit valamint globáls autólámpa ágazatát, Ön megvásárolta a céget. Hatalmas lépés volt ez, megérte belevágni?
Természetesen az volt, és kicsit hitetlenkedtem is, amikor megkezdte velem a tárgyalásokat a cég. A GE Hungary elnöke voltam, és az járt a fejemben, hogy a karrierem felénél járok, ideje lenne önállóan, vállalkozóként megmutatni, mit tudok. Ezért kapóra jött a lehetőség, hogy eladják a GE Lightingot.
Az idő és szaporodó sikereink azt mutatják, hogy a kezdeti, egyébként előre látott, nehézségek ellenére jó úton járunk, van egy tervünk, stratégiánk, amely működik, és hamarosan eredményekben is tükröződni fog.
Mit hozott a konyhára a Tungsramnak az, hogy már nem része az amerikai multinak?
Nagy mértékben támaszkodhatunk a Tungsramban jelenlévő innovatív szellemiségre, mérnöki és egyéb tudásra, képességekre. Ezeket kell megmozgatni, valamint kiegészíteni olyan friss szellemiségű, új munkatársakkal, akik a legfrissebb trendeket ismerik, legyen szó az Ipar 4.0-ról, a digitalizációról, a beltéri gazdálkodás mögötti világtrendekről vagy a vállalati működési modellekről. Másfelől működésünk jóval rugalmasabb, gyorsabb.
Nincsen központi irányítás a világ másik részén, hogy jóváhagyja döntéseinket, azokért mi magunk vagyunk felelősek. Önállóak a rendszereink.
Itt szeretném megermlíteni pénzügyi és IT csapatunk egyedülálló teljesítményét, hiszen a hazai gazdaságtörténetben nincs is hasonló példa egy nagy globális multiból való önállósodásra – kollégáink emberfeletti munkával és nagyszerű végeredménnyel oldották meg ezt.
Az is fontos, hogy otthonunk most már újra Magyarország, és természetesen igyekszünk esélyt kapni arra, hogy modern megoldásokat mutassunk be itthon is, amelyek a továbbiakban erőteljes globális referenciaként szolgálhatnak. Most már gondolkodhatunk hosszú távú befektetésekben egyetemi és oktatási kapcsolatokba, több éves fejlesztésekbe és együtt olyan perspektivikus technológiákba mint a hidrogén, az akkumulátorok vagy a szintetikus üzemanyag.
A Tungsram hídként szolgál az egyetemi kutatások és a piacképes innováció között a kkv-k és startupok számára,
ezzel pedig az a célunk, hogy a nemzetközi fókuszó hazai munkaadók között a legnépszerűbbek között legyünk a tehetséges magyarok számára.
Mekkora piacon versenyez a Tungsram? Kik a legnagyobb versenytársak, miért nehéz pálya ez? Mennyire nehezíti meg a talpon maradást az olcsó kínai ledek dömpingje?
A világpiacon prémium kategóriájú, európai technológiai márkaként van jelen a Tungsram, amely Magyarországon tervez, fejleszt és gyárt, és indítja el új üzletágait az okos megoldások, a beltéri növénytermesztés, a fertőzésmegelőzés, valamint az alkatrész- és komponensgyártás területén.
Több új üzletágat hoztunk létre, hiszen a cég átvételekor láttuk, hogy nincsen értelme az olcsó kínai LED-ekkel versenybe szállni.
Ezáltal a Tungsram az analóg termékek felől az adatvezérelt megoldások felé mozdult el – így kulcsrakész megoldásokat kínálhat, gyakran akár alternatív finanszírozási módszereket is társítva mindehhez. Az Agritech nevű, beltéri gazdálkodási ökoszisztémát építő üzletről már beszéltünk.
Fontos a hazai projekt üzletágunk, amely új képességeket épített fel a vállalaton belül, így a sima izzó- vagy lámpatestgyártáson kívül már képesek vagyunk mindenféle létesítményben felmérni az energiatakarékos világítástechnikai felújítás lehetőségeit, majd legyártani, felszerelni és garanciát vállalni a munkánkra, sőt, még a jövendő energiamegtakarításból még finanszíroztatni is tudjuk a beruházást.
Nagy sikereket ér el Alkatrészek és szolgáltatások nevű ágazatunk, amely hasznosítja mind azt a mérnöki és gépgyártási tudást, amelyet a lámpaizzó készítésekor szereztünk. A kerámia, az üveg, a ritka fém , a műanyag mind kell egy izzóhoz, mi pedig megnéztük, milyen más, nagy jövő elé néző iparágakban lehet e tudást alkalmazni.
Így jutottunk el például az elektromos autók akkumulátoraihoz vagy a robotsebészeti eszközökhöz. E képességeink „újrahasznosítása” és a beltéri gazdálkodásban elért eredményeink a nemzetközi üzleti sikereken kívül egyébként az idén kiosztott Informatikai Innovációs Díjat is elhozták nekünk. Mindezek mellett nem feledkezünk meg, és erősítjük világítástechnikai üzletágunkat, a kültéri lámpáink és rendszereink révén például komoly tendereket nyertünk a Közel-Keleten.
Érdekes adat, hogy ha a cég által egy évben gyártott izzókat egymás mellé helyeznénk, 31 000 kilométert világítanának meg: ez az Egyenlítő hosszának a nyolcvan százaléka. - mekkora arányú az izzógyártás a cégen belül, és hogy néz ez majd ki tíz év múlva?
A kijelölt stratégiai célunk, hogy három év múlva bevételeink 50 százaléka származzon a világítástechnikából, és a másik 50 százalék ezekből új üzletágainkból jöjjön. Ezt a célt az önállóvá válásunk évében, 2018-ban tűztük ki, tehát akkor egy „ötéves terv” volt.
Nyilvánvalóan abban a pillanatban még 100 százalékban a világítástechnikából éltünk, ám elindultunk az úton, és ez az arány tavaly már 80-20 százalék volt.
A változás lendülete nagyobb is lehetett volna, de a COVID-világjárvány nyilvánvalóan hatással volt az eredményeinkre.
Ön azt mondta, hogy öt éven belül stabilan nyereségessé, tíz esztendőn belül pedig egymilliárd dolláros árbevételű, európai, sőt globális szinten is jegyzett, ágazatában a legjobbak közé kerülő nagyvállalattá szeretné újraformálni a Tungsramot. Hol tart most a folyamat?
Kicsit pontosítanék. A Tungsram most is globálisan jegyzett, ágazataiban a legjobbak között szereplő vállalat.
Száz piacon vagyunk jelen, és a globális jelenlét már a Tungsram első aranykora, a két világháború közötti időszak óta jellemző.
Azt szoktam mondani, hogy „magyar multi”. Még a szocializmusban is egyike volt a nagy magyar exportvállalatoknak. Erről egy érdekesség: volt egy Action Tungsram nevű gyára a cégnek New Jersey-ben, ami gyakorlatilag egyedülálló volt a szocialista nagyvállalatok között. Az árbevétel szintjét illetően sem a nagyvállalat szót használnám, hanem a jellegzetes német Mittelstand kifejezést, ez olyan erős középvállalatot jelent, amely néhány területen olyat tud, mint senki más.
Magyarországon például hiány van az ilyen típusú cégekből és az őket körülvevő partneri körből. Karrierem első lépése a német szövetségi bankban duális oktatás volt, ezért figyelem, mit csinál a Magyar Nemzeti Bank. Szeretnénk a jegybank olyan innovatív eszközeit felhasználni, mint az NHP, amelyet a további növekedésre és nemzetközi terjeszkedésre fordítanánk. Több mint 750 magyar beszállító integrátoraként ezzel teljes ökoszisztémánkat a következő szintre emelhetnénk.
Három éve dolgozunk ezen a terven, az első időszakban nyilvánvalóan sok fejlesztésre, beruházásra volt szükség az új irányok elindításához, ám befektetéseink már vagy hamarosan eredményeket produkálnak.