Különleges utazási és repülési lehetőségek a járvány idején, tesztek nélkül

Utazás2020. okt. 4.Fellegi Tamás
A rovat támogatója:

A turizmust és különösen a nemzetközi légiforgalmat teljesen tönkretette a koronavírus-járvány. Azonban maradtak lehetőségek: egyes helyeken, aki szeretne mégis világot látni egy kicsit, ha sajátos módon is, de megteheti.

Kontinensnyi országtól városállamig

Nyakunkon a járvány második hulláma, legalábbis Európában, a világ többi részén pedig hullámok nélkül, folyamatosan zajlik. Kezdetben nem is gondolta volna senki, hogy ez így elhúzódhat, és még ha teljes lezárás kevés helyen is van, az élet sok területén folyamatos a korlátozás. Ilyen tipikusan a nemzetközi turizmus, mivel tesztelések és karanténok, esetenként beutazási tilalmak nehezítik azt.

A világban való szabad utazás, a turistacélú repülés évtizedek óta meredeken növekedett, sokan megszokták, hogy távoli, érdekes helyekre járnak nyaralni, vagy csak újat látni. Nagy országokban, ha valaki utazni és repülni akar, belföldön most is megteheti, kis országok polgárainak marad az autós-vonatos-biciklis belső turizmus (ahogy nálunk is), na de ha az ország csak egy városállam, akkor végképp megáll a tudomány.

Szingapúr, Tajvan

Tipikus példa erre Szingapúr, melynek ráadásul igen nagy légitársasága is van. A helyzet átmeneti kezelésére felvetődött az ötlet, hogy mégiscsak lehetne repülőjáratot indítani Szingapúrból, egy szépséghibával: a végén vissza kell térni a kiindulási reptérre. Így az utazás lényegében repülős városnézés, illetve tájnézés lesz, amihez persze megfelelő, derült idő is szükséges, és az utazásszám is korlátozott, mivel csak olyan üléseken érdemes utazni, ahonnan elfogadható a kilátás.

Szingapúr az egyenlítőn fekszik, trópusi monszun éghajlaton: a száraz évszakban megoldott a kilátás kérdése. A Singapore Airlines még csak tervezi az utakat, amelyekre az előzetes felmérések szerint komoly fizetőképest igény mutatkozik, más ázsiai országokban pedig már zajlanak ilyen utak. Tajvanon, amely ugyan nem városállam, de egy nem túl nagy szigetország, két légitársaság is indított ilyen utakat. Az Eva Air látványos kisebb szigetek fölött repül közel 3 órás útján, a nemzeti légitársaság, az Air China hasonló hosszúságú utat tett meg, a szigetek fölött.

Brunei

Az ugyancsak városállam Brunei légitársasága, a Royal Brunei Airlines másfél órás „sétarepülést” indított Borneo szigetének partja mentén, az utazáshoz étkezés is járt, a kapitány pedig elmondta az út során, mit láthatnak éppen az utasok. A meghirdetett út 48 óra alatt betelt, és több százan jelentkeztek a következő utazásokra.

Az Antarktisz

A rövid sétarepüléseknél komolyabb lehetőség is adódhat, ha az indulási helyről igen látványos, érdekes területek érhetők el, főleg, ha olyanok, amelyekre egyébként nem is lehet máshogy eljutni. Tipikusan ilyen terület az Antarktisz, amely havas-jeges hegységeivel, gleccsereivel rendkívül látványos terület, és Ausztrália déli, nagyobb városaitól olyan távolságban van, hogy egy hosszabb repülés során elérhető.

Ezek az utak régóta zajlanak, sok évvel a járvány kezdete előtt indultak, de most érthető módon jelentősen megnövekedett irántuk az érdeklődés. Idén, a most induló szezonban úgy megemelkedett a kereslet, hogy több járat máris betelt. Az utak a Quantas Airlines gépeivel zajlanak, az indulási helyek Sydney, Melbourne, Perth, Brisbane, Adelaide és Hobart. Az utakat értelemszerűen a déli félteke tavaszától őszéig érdemes szervezni, amikor a nappalok hosszúak az Antarktisz fölött, sőt, szilveszterkor, amikor a nap egész éjjel fenn van, éjjeli járat is indul.

Hosszú, látványos út

Az út hossza 12-14 óra, tehát akkora, mint egy hosszabb interkontinentális útnál, ez alatt összesen 4 óra telik az Antarktisz fölött, ami bővel elegendő arra, hogy elég időt töltsenek felhőtlen területek fölött, megtekintve a hegységeket és gleccsereket. Külön érdekesség, hogy az érdekes területek fölött a gép nem utazómagasságon halad, hanem leereszkedik 3000 méterre, hogy közelről, részleteiben látható legyen a táj. Az alacsony páratartalom miatt a hegységek levegője rendkívül tiszta, az utasok pazar panorámáról számolnak be.

Jegyárak

A gépen különböző árú jegyek vannak: a legolcsóbb 1200 ausztrál dollár (nagyjából 260 ezer forint), ezért belső helyet adnak, de az utas bárhol nézelődhet az ülések közti folyosóról vagy a közös területeknél lévő ablakoknál. Egy ilyen úton persze szolidárisabbak az utasok egymással, mint máskor, így aki kinézelődte magát, sokszor odaengedi helyére a többieket.

Az eggyel drágább jegyek érdekes megoldást jelentenek: az utasok két beszállókártyát kapnak, az út felénél cserélni kell, hogy mindenki legyen ablaknál is. Vannak persze luxushelyek is a business-osztályon az ennek megfelelő ellátással és árral (8000 ausztrál dollár, 1,8 millió forint). 

Európa

Végül felmerül a kérdés, hogy Európában mennyire lenne értelme ilyen járatot indítani, különös tekintettel Budapestre? Nos, Európa a mérsékelt égövben van, melynek nagy részén az időjárás kiszámíthatatlan, viszont a mediterrán térség a nyár legnagyobb részében felhőmentes (végülis, ezért járunk oda nyaralni), ott lehetne látványos részeket találni, mint például a görög szigetek, vagy akár Szicília az Etnával. Most épp véget ér ez az évszak, így ez csak jövő nyáron lenne esedékes, addigra viszont reméljük, megszabadulunk a járványtól és újra szabadon utazhatunk, így okafogyottá válik a sétarepülés.