Alig ismert kínai autógyártó érkezik Hatvanba - ezt érdemes tudni a Xinzhi csoportról
AutóA Hatvanban gyárat építő Xinzhi Group egy dinamikusan fejlődő vállalat, amely az elektromos járművek forradalmának egyik kulcsszereplője. Nemzetközi stratégiájával a vállalat célja, hogy világszerte elismert beszállítóvá váljon, épp ezért a kínai vállalat számára kiemelt jelentőségű a magyarországi, tehát az EU területén belüli gyárnyitás.
Az elmúlt években a hazai FDI szerkezete jelentős változáson ment keresztül, így a nyugat-európai beruházók mellett megjelent a távol-keleti tőke is Magyarországon és egyre nagyobb súllyal képviselteti magát. Nemrég kirderült, egy újabb kínai működőtőke befektetés érkezik hazánkba, ezúttal a Xinzhi Group kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd forint értékű beruházása indul el Hatvanban, amely tovább erősíti Magyarország pozícióját az elektromos járműipari átállás globális piacán.
Mit érdemes tudni a beruházóról?
A Xinzhi Group napjainkban a Sencseni Értéktőzsdén jegyzett vállalat. A cég értéke 2025 elején 6,2 milliárd kínai jüant tesz ki, ami az MNB honlapján található 2025. január 21-i 54,67 forintos jüan árfolyamon számolva mintegy 338,95 milliárd forintnak feleltethető meg. Tulajdonosai túlnyomórészt, 38 százalékban lakossági befektetők, de jelentős, közel 33 százalékos tulajdoni hányaddal az intézményi befektetők is képviselik magukat a tulajdonosi körben, ami egyben azt is jelenti, hogy Kínában már kialakulhatott egyfajta bizalom a társaság papírjai iránt. A maradék tulajdoni hányadon a cégvezetés, a dolgozók és magánvállalkozások osztoznak.
Ez alapján látható, hogy bár nem tartozik a legnagyobb kínai cégek közé, de egy igazán nagy vállalatról van szó. Mindemellett nem csupán Magyarországon, de Kína határain kívül szinte senki nem hallott még a Xinzhi-ről. Ezzel szemben a távol-keleti országban kategóriáján belül, vagyis az autóipari elektronikai és elektromos készülékek iparán belül a tíz legsikeresebb vállalat közé tartozik.
A Xinzhi Group-ot 1990-ben alapították a kínai Taizhou városában, Zhejiang tartományban. Az eredetileg Changying Xinzhi Technology néven ismert vállalat 2022 szeptemberében vette fel a jelenlegi nevét. Az elmúlt évtizedekben a vállalat autóipari generátorok állórész- és forgórész-alkatrészeinek gyártásával szerzett hírnevet, majd fokozatosan bővítette tevékenységi körét.
Ma már kiemelt szereplője az elektromos járművek (EV) motoralkatrészeinek piacán. Ide tartoznak az állórész- és forgórész-magházak, amelyek kulcsfontosságú elemei az új generációs hajtómotoroknak. Az állandó mágneses szinkron forgórészek és az indukciós aszinkron forgórészek egyaránt a vállalat innovatív termékkínálatának részét képezik.
A hagyományos autóipari generátorokhoz kapcsolódóan a Xinzhi állórész-magházakat, valamint kerek huzalos és lapos huzalos állórész-alkatrészeket gyárt. Ezek a termékek magas minőségüknek köszönhetően világszerte keresettek.
Ezen kívül a vállalat olyan termékeket is kínál, mint az elektromos kerékpárok motorjainak állórész- és forgórész-alkatrészei, valamint a felvonók vontatógépeinek vasmagjai. A háztartási készülékek piacán a Xinzhi mosógépmotorok állórész-magházait és jégkompresszorok állórész- és forgórész-alkatrészeit is gyártja. Ezek az iparágak jól tükrözik a vállalat alkalmazkodóképességét és technológiai sokszínűségét. Mellékszál cikkünk szempontjából, de a cég többek között a dróngyártásban is jeleskedik, egyesek szerint ezen a területen hadiipari érdekeltségei is lehetnek.
A felsorolt termékekkel a Xinzhi jelentős piaci pozíciót épített ki Kínában. Az évek során a vállalat innovációra és minőségre összpontosítva kibővítette portfólióját, és mára készen áll arra, hogy világszinten is jelentős szereplővé váljon a motoralkatrészek piacán.
Piaci pozíció és nemzetközi jelenlét
Tavaly júniusban a Xinzhi bejelentette, hogy megállapodott a Volkswagennel, amelynek keretében álló- és forgórészeket fog szállítani a német autóipari óriásnak. Ez a megállapodás a kínai vállalat első nagyobb, Kínán kívüli megrendelése egy autógyártótól, amelyet a vállalat „nagy lépésnek” nevezett annak érdekében, hogy a jövőben elsőkörös beszállítóvá válhasson. Bár a pontos mennyiségekről egyik fél sem nyilatkozott, az együttműködés jelentős mérföldkőnek számít.
Ezen kívül a Xinzhi stratégiai partnerségeket alakított ki olyan nemzetközileg elismert cégekkel, mint a Valeo, a Bosch és a Denso. A kínai piacon pedig olyan nagy gyártókkal működik együtt, mint a BYD, a Nio, a Dongfeng és a Geely. A Xinzhi Group jelentős dróngyártónak számít, amely ezen a területen is megerősítette piaci pozícióját, különösen a fejlett technológiai megoldások alkalmazásával.
A vállalat 2021-ben hároméves stratégiai tervet dolgozott ki (2021–2023), amely az alábbi célokat tűzte ki: Az elektromos járművek motoralkatrészeinek piacvezető szereplőjévé válás. A külföldi ügyfélkör bővítése, illetve az innovációra és fenntarthatóságra való összpontosítás.
A legjelentősebb lépés ennek megvalósítására a napokban bejelentett hatvani gigaberuházás, amelynek keretében 50 milliárd forintból egy új gyár létesül. Az üzem évente 1 millió elektromotor állórészét és forgórészét állítja majd elő, és nem mellékesen 900 új munkahelyet teremt.
Sokan jöhetnek még
Az utóbbi években egyre több kínai gyártó törekszik arra, hogy erősítse külföldi jelenlétét. Ennek hátterében a hazai piac telítettsége, a globális piaci részesedés növelésének vágya, valamint a technológiai fejlődésben rejlő lehetőségek állnak. Az elektromos járművek és a kapcsolódó alkatrészek iránti kereslet világszintű növekedése is arra ösztönzi a kínai cégeket, hogy nemzetközi partnereket vonjanak be és bővítsék működésüket a világ különböző régióiban. Ahogy azt korábban mi is megírtuk, az Xpeng elektromos járműgyártó vezérigazgatója, He Xiaopeng úgy nyilatkozott, 2025-2027-ben a kínai autóipar a "felszámolások" szakaszába lép, amelynek fenyegetése az utóbbi időben egyre inkább érezhető az egész iparágban. Miközben az elektromos járművek elterjedése idén sem áll meg, a rendkívüli költségkontroll és a konfigurációk hasonlósága He szerint egyre élesebb versenyt fog kiváltani. Ez pedig azt is jelenti, hogy egyre több kínai gyártó fordul majd a külpiacok felé.