Lassuló termelés és árháború - ez vár a számunkra kulcsfontosságú autóiparra
ElemzésekNem sok jót ígér az új esztendő az autóiparnak. Az ágazat szempontjából igen borús tavalyi év után megnéztük, mire számíthatunk 2025-ben: stagnáló eladások, visszaeső gyártás Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban, miközben küszöbön áll az árháború a kínai gyártókkal. Autóipari körképünkben számba vettük a legfontosabb prognózisokat.
2025-ben világszerte 89,6 millió új jármű értékesítése várható a Standard & Poor’s Global Mobility előrejelzése szerint, ami a múlt esztendőhöz képest óvatos fellendülést jelent.
2025-ben az új járművek globális értékesítése az előző évhez képest várhatóan 1,7 százalékkal, 89,6 millió darabra emelkedik. A globális autóipar továbbra is a termelés és a készletszintek kezelésére összpontosít, reagálva a regionális keresleti mintákra, többek között arra, hogy a kulcsfontosságú piacokon lassabb növekedés várható, részben azért, mert az elektromos járművek bevezetési aránya a korábban reméltnél kedvezőtlenebben alakul
- fogalmaz az S&P Global Mobility karácsony környékén közreadott előrejelzése, amely számos tényezővel számol.
Ilyen tényezők többek között:
- a kínálati viszonyok javulása,
- a vámtarifák hatása,
- a még mindig magas kamatlábak,
- a megfizethetőséggel kapcsolatos kihívások,
- az új járművek megemelkedett árai,
- az egyenetlen fogyasztói bizalom,
- az energiaárakkal és az ellátással kapcsolatos aggodalmak,
- az autóhitelezéssel kapcsolatos kockázatok és a villamosítás kihívásai.
Külön kitérnek az Egyesült Államok megválasztott elnökének, Donald Trumpnak a 2025-ben várható gazdaságpolitikai prioritásaira beleértve az egyetemes vámokat, a deregulációt és a BEV-ek (tisztán elektromos járművek) hullámzó támogatását.
Továbbra is bajban lehetnek a gyártók
Európa:
Az S&P azzal számol, hogy Európában az értékesítés jószerével változatlan marad (+0,1%), ami nagyjából 15 millió eladott járművet jelent. Az EU szigorúbb kibocsátási szabályai, az elektromos járművek támogatásának csökkenése és a kínai importvámok hatása továbbra is nyomást gyakorol majd a piacra.
Egyesült Államok
Az Egyesült Államokban az új Trump-adminisztráció politikája, például az univerzális vámok és az EV-támogatás csökkentése bizonytalanságot okoz. Az előrejelzések szerint 16,2 millió járművet értékesítenek majd, ami 1,2 százalékos növekedést jelent.
Távol-Kelet
Kínában az elektromos autókra adott állami támogatások, illetve az alacsonyabb akkumulátorárak miatt 26,6 millió darabra nőhet az értékesítés, ez 3,0 százalékos növekedés 2024-hez képest, miközben az EV-penetráció 58 százalékra emelkedhet.
Japánban az értékesítés 5,4 százalékkal nőhet, ami 4,6 millió eladást jelent, de az USA vámjai és a globális gazdasági lassulás kockázatot jelenthet.
Ugyanakkor az S&P előrejelzése azt mutatja, az elektromos járművek globális értékesítése 30 százalékkal nőhet 2025-ben, elérve a 15,1 millió darabot, ami világszerte a személyautók és kishaszonjárművek 16,7 százalékát teszi ki. Eközben a gyártás stagnál, pontosabban kis mértékben, 0,4 százalékkal csökkenni fog idén 88,7 millió egységre. Az amerikai vámok és a globális kereskedelmi feszültségek átrendezhetik a gyártási terveket, különösen Észak-Amerikában (-2,4 százalék) és Európában (-2,6 százalék).
Az autóipar 2025-ben számos kihívással néz szembe, de az elektromos járművek továbbra is a növekedés motorjai maradnak, különösen Kína és Európa erőteljes politikai támogatásának köszönhetően - foglalja össze az S&P.
Kínában már az árháborúra készülnek
Érdemes azt is megnézni, mit prognosztizálnak Kínában erre az évre. Az Xpeng elektromos járműgyártó vezérigazgatója, He Xiaopeng úgy látja, 2025-2027-ben a kínai autóipar a ''felszámolások'' szakaszába lép (a kínai piac is tisztulhat, a kevésbé hatékony gyártók eltűnhetnek - a szerk.), amelynek fenyegetése az utóbbi időben egyre inkább érezhető az egész iparágban. Miközben az elektromos járművek elterjedése idén sem áll meg, a rendkívüli költségkontroll és a konfigurációk hasonlósága He szerint egyre élesebb versenyt fog kiváltani.
A piacon 2025-ben minden bizonnyal élesebb verseny várható, sőt, merész jóslatot is teszek, hogy januártól árháború fog fellángolni
- tette hozzá a kantoni székhelyű cég vezetője egy, a dolgozóinak írt levélben, amelyet az elektromos autózással foglalkozó CnEVPost közölt.
He Xiaopeng arról is beszélt, hogy azok a járműipari vállalatok, amelyek nem rendelkeznek átfogó K+F és marketing képességekkel, elveszítik a tartós növekedés lehetőségét. Így többek között arra számít, hogy a mesterséges intelligencia jelentősége erősödni fog. Ennek megfelelően maga is arra készül, hogy a következő 10 évben a Xpeng vezető globális AI-autóipari vállalattá váljon.