Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Lassuló termelés és árháború - ez vár a számunkra kulcsfontosságú autóiparra

Elemzések2025. jan. 16.Dajkó Ferenc Dániel

Nem sok jót ígér az új esztendő az autóiparnak. Az ágazat szempontjából igen borús tavalyi év után megnéztük, mire számíthatunk 2025-ben: stagnáló eladások, visszaeső gyártás Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban, miközben küszöbön áll az árháború a kínai gyártókkal. Autóipari körképünkben számba vettük a legfontosabb prognózisokat.

2025-ben világszerte 89,6 millió új jármű értékesítése várható a  Standard & Poor’s  Global Mobility előrejelzése szerint, ami a múlt esztendőhöz képest óvatos fellendülést jelent.

2025-ben az új járművek globális értékesítése az előző évhez képest várhatóan 1,7 százalékkal, 89,6 millió darabra emelkedik. A globális autóipar továbbra is a termelés és a készletszintek kezelésére összpontosít, reagálva a regionális keresleti mintákra, többek között arra, hogy a kulcsfontosságú piacokon lassabb növekedés várható, részben azért, mert az elektromos járművek bevezetési aránya a korábban reméltnél kedvezőtlenebben alakul

- fogalmaz az S&P Global Mobility karácsony környékén közreadott előrejelzése, amely  számos tényezővel számol.

Ilyen tényezők többek között:

  • a kínálati viszonyok javulása,
  • a vámtarifák hatása,
  • a még mindig magas kamatlábak,
  • a megfizethetőséggel kapcsolatos kihívások,
  • az új járművek megemelkedett árai,
  • az egyenetlen fogyasztói bizalom,
  • az energiaárakkal és az ellátással kapcsolatos aggodalmak,
  • az autóhitelezéssel kapcsolatos kockázatok és a villamosítás kihívásai.

Külön kitérnek az Egyesült Államok megválasztott elnökének, Donald Trumpnak a 2025-ben várható gazdaságpolitikai prioritásaira beleértve az egyetemes vámokat, a deregulációt és a BEV-ek (tisztán elektromos járművek) hullámzó támogatását.

Továbbra is bajban lehetnek a gyártók

Európa:

Az S&P azzal számol, hogy Európában az értékesítés jószerével változatlan marad  (+0,1%), ami nagyjából 15 millió eladott járművet jelent. Az EU szigorúbb kibocsátási szabályai, az elektromos járművek támogatásának csökkenése és a kínai importvámok hatása továbbra is nyomást gyakorol majd a piacra.

Egyesült Államok

Az Egyesült Államokban az új Trump-adminisztráció politikája, például az univerzális vámok és az EV-támogatás csökkentése bizonytalanságot okoz. Az előrejelzések szerint 16,2 millió járművet értékesítenek majd, ami 1,2 százalékos növekedést jelent.

Távol-Kelet

Kínában az elektromos autókra adott állami támogatások, illetve az alacsonyabb akkumulátorárak miatt 26,6 millió darabra nőhet az értékesítés, ez 3,0 százalékos növekedés 2024-hez képest, miközben az EV-penetráció 58 százalékra emelkedhet.

Japánban az értékesítés 5,4 százalékkal nőhet, ami 4,6 millió eladást jelent, de az USA vámjai és a globális gazdasági lassulás kockázatot jelenthet.

Ugyanakkor az S&P előrejelzése azt mutatja, az elektromos járművek globális értékesítése 30 százalékkal nőhet 2025-ben, elérve a 15,1 millió darabot, ami világszerte a személyautók és kishaszonjárművek 16,7 százalékát teszi ki. Eközben a gyártás stagnál, pontosabban kis mértékben, 0,4 százalékkal csökkenni fog idén 88,7 millió egységre. Az amerikai vámok és a globális kereskedelmi feszültségek átrendezhetik a gyártási terveket, különösen Észak-Amerikában (-2,4 százalék) és Európában (-2,6 százalék).

Az autóipar 2025-ben számos kihívással néz szembe, de az elektromos járművek továbbra is a növekedés motorjai maradnak, különösen Kína és Európa erőteljes politikai támogatásának köszönhetően - foglalja össze az S&P.

Kínában már az árháborúra készülnek

Érdemes azt is megnézni, mit prognosztizálnak Kínában erre az évre. Az Xpeng elektromos járműgyártó vezérigazgatója, He Xiaopeng úgy látja, 2025-2027-ben a kínai autóipar a ''felszámolások'' szakaszába lép (a kínai piac is tisztulhat, a kevésbé hatékony gyártók eltűnhetnek - a szerk.), amelynek fenyegetése az utóbbi időben egyre inkább érezhető az egész iparágban. Miközben az elektromos járművek elterjedése idén sem áll meg, a rendkívüli költségkontroll és a konfigurációk hasonlósága He szerint egyre élesebb versenyt fog kiváltani.

A piacon 2025-ben minden bizonnyal élesebb verseny várható, sőt, merész jóslatot is teszek, hogy januártól árháború fog fellángolni

- tette hozzá a kantoni székhelyű cég vezetője egy, a dolgozóinak írt levélben, amelyet az elektromos autózással foglalkozó CnEVPost közölt.

He Xiaopeng arról is beszélt, hogy azok a járműipari vállalatok, amelyek nem rendelkeznek átfogó K+F és marketing képességekkel, elveszítik a tartós növekedés lehetőségét. Így többek között arra számít, hogy a mesterséges intelligencia jelentősége erősödni fog. Ennek megfelelően maga is arra készül, hogy a következő 10 évben a Xpeng vezető globális AI-autóipari vállalattá váljon.