Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Kína elvitte az elektromos gépkocsik gyártását - Bajban az európai autóipar

Autó2025. júl. 3.Áldott Rebeka

Az európai autóipar előtt komoly kihívások állnak. A globális verseny, a piacok átrendeződése és az elektromos átállás mind alapjaiban forgatják fel az ágazatot. Kínával nem érdemes már versenyezni, kontinensüknek saját utat kell találnia - hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság Ipari és Vállalkozási Szakosztályának közelmúltbeli kerekasztal-beszélgetésén.

Az európai iparpolitikában már évek óta jelentős változások zajlanak. Az előző évtizedek neoliberális iparpolitikáját egyre inkább egy olyan szemlélet váltja fel, amelyik az állami beavatkozás és a gazdasági szabályozás megerősítését célozza. Ez a folyamat az elmúlt évek fényében egyre inkább felgyorsulni látszik, és különösképpen érinti az autóipart is, európai és hazai szinten egyaránt - hangzott el a tanácskozáson.

A globális autóeladási ranglistán két fő szereplő, a Volkswagen és a Toyota csoportok versenyeznek egymással. Most a Toyota vezet, a Volkswagen a második, míg őket hatalmas lemaradással követi a többi márka. Érdekesség, hogy a top 10-es rangsorban az utóbbi években 3-4 kínai gyártó is megjelent.

Az autóeladások terén ugyanis egyértelműen Kína és Dél-Kelet Ázsia vezet, ahol a nagy gyártók mellett az amerikai és európai befektetők is jelen vannak. Európa viszont lemaradóban van és úgy tűnik, hogy a 2021-es koronavírus járványt követő törés után még mindig nem sikerült visszatérnie sem a globális, sem az európai piacra.

Ma az európai autógyártók 60 százaléka nem megfelelő kapacitás-kihasználtsággal működik. Az alacsonyan tartott árak miatt egy üzem nyereségességéhez legalább 2,5 műszakos terhelés szükséges, azonban mára alig van olyan gyártó, aki 1,5 műszaknál többet tudna alkalmazni.

- ismertette az európai autóipari mélyrepülés részleteit a rendezvényen Dedéné Novotni Anna, a Hajdu Csoport alelnöke.

Az elmúlt évben sokkal több csőd történt ebben az iparágban, mint a Covid idején, és ez várhatóan tovább fokozódik majd - állapította meg előadásában Babarczy Balázs, a Syreon Kutató Intézet Kft. vezető kutatója, az MKT Ipari és Vállalkozási Szakosztályának titkára.

A szakember elmondta: az európai autóipari beszállítók 60 százaléka azt jósolja, hogy idén nagy valószínűséggel veszteségessel zárja az esztendőt.

A Draghi-jelentés rávilágít arra, hogy a kínai autógyártók jelentős technológiai előnnyel rendelkeznek az európai versenytársaikkal szemben, különösen az elektromos autók és a szoftverfejlesztés terén.

Az autóipar egy globális iparág. Ezt a globális jelleget azonban újra kell definiálni a technológiai váltás miatt. Érdemes egy környezetbarát autógyártás és autózás fele kell elmozdulni, ami további kihívások elé állítja az előállítási folyamatokat.

Az elektromos járművek térhódítása, abban a formában, hogy 2030 vagy 2035-re teljesen átváltunk, nem kivitelezhető. Ami a szerintem most problémát jelent, hogy Európa olyan szegmensben próbál versenyezni Kínával, ahol jelenleg semmi esélye sincs. Ha Európa hibrid autók gyártásába kezdene, ott tudná érvényesíteni a szakértelembeli előnyét

- vázolta a jövő lehetőségét a kerekasztal-beszélgetésen Majoros Csaba, a Csaba Metál Zrt. vezérigazgatója.

Az európai versenyképességi kihívásokról szóló teljes kerekasztal-beszélgetést az alábbi linken tekintheti meg.