Valóban nagy a baj az akkugyárak körül? Szakértővel beszéltünk a témáról
InterjúA nyugat-európai autógyártás a kínai piacról egyre jobban kiszorul. Ebben a helyzetben az európai gyártóknak az amerikai piac lehetett volna az egyik utolsó mentsvára, amelyet ha a vámháború beindul, szintén elbukhatnak - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.
Még az év elején volt egy nagyobb visszaesés Magyarországon az akkumulátor és a szárazelem gyártás terén: a volumenben 46 százalékos volt a csökkenés, azóta pedig még nem látni a visszarendeződés jeleit. Mikor jöhet el a pozitív fordulat az akkugyártás terén?
Ha csak a különböző villanyautós portálok győzelmi jelentéseit figyeljük, akár úgy is tűnhet, hogy már lassan mindenki villanyautóval jár a világon. Az igazság ezzel szemben az, hogy még távol vagyunk attól, hogy az emberek többsége az elektromos autózás mellett tegye le a voksát.
A vásárlók eleve nagyon árérzékenyek, ezért, ha valamelyik állam kivezeti az e-kocsi vásárláshoz kapcsolódó kedvezményeket, arra a helyi vevők elég érzékenyen reagálnak.Ha minden az EU tervei szerint alakult volna, akkor idén már minden negyedik eladott új autónak tisztán elektromosnak kéne lennie, de ez az arány aligha fog összejönni.
Még nem látjuk, hogy mikor jön el ez a pont, amikor az európai gyártás olyan szintre ér el akár a plug-in hibrid, akár a tisztán elektromos autók kapcsán, hogy a Magyarországon létrehozott kapacitások jelentősen nagyobb kihasználtság mellett tudjanak futni.
Sokan emiatt azt hangoztatják, hogy elhamarkodottan vágtunk bele az akku-gyártásba, de én ezt egy kicsit árnyalnám. Hisz a kitűzött EU-s célok miatt Európában az elektromobilitás determinálva van a növekedésre. Még akkoris ha nem a várt szinten, de folyamatosan növekedni fog az ágazat.
Emiatt az akku-gyártó kapacitásokra szükség lesz. Ha nem mi szolgáljuk ki az igényeket, akkor valaki más fogja. Viszont utólag már nehéz belépni erre a területre. Ezért még mindig a kisebb rosszat választottuk azzal, hogy korán kialakítottuk a gyártó-kapacitásokat. Így legalább nem akkor kell kapkodnunk, meg a beruházásokat tető alá hoznunk, amikor majd beindul a szektor felfutása.
Bár Trump felfüggesztette az Európai Unióval szembeni vámokat, azok a jelenlegi állás szerint július 9-én életbe fognak lépni. Ha ez így lesz, milyen hatásuk lesz a magyar autóiparra?
Bár az itthon gyártott modellek túlnyomó része az uniós piacnak készül, ettől még minket is érzékenyen érintene a vámháború. Én nagyon remélem, hogy valaki még mielőtt nagyobb baj lenne eltekeri a kormányt és a mostani belengetett tervek helyett valamiféle ésszerű kompromisszum születik. Ellenkező esetben az európai autóipart annyi fronton éri majd támadás, hogy az ágazat sajnos csak nehezen tud majd manőverezni a kihívások között.
Kínában azt látjuk, hogy már csak a nemzeti büszkeség miatt se veszik az autóinkat. A nyugat-európai autógyártás pedig erről a hatalmas piacról egyre jobban kiszorul. Ebben a helyzetben az európai gyártóknak az amerikai piac lehetett volna az egyik utolsó mentsvára, amelyet ha a vámháború beindul, szintén elbukhatnak. Remélhetőleg erre nem kerül sor.
A kínai BYD úgy döntött, hogy az európai fejlesztési központját Magyarországra hozza. Mekkora ennek a lépésnek a jelentősége?
A jelentősége nagy. Kicsit hasonló a helyzet, mint annak idején a Fordnál vagy az Opelnél: ahhoz, hogy az amerikai anyavállalatok igazán megértsék az európai adottságokat és jelentősebb piaci részesedést tudjanak szerezni a kontinensen, szükség volt rá, hogy hasonló helyi fejlesztési központokat hozzanak létre. Még úgyis, hogy jóval organikusabban kezdtek el terjeszkedni Európában, mint most a kínai gyártók.
A BYD-nak is komoly tervei vannak az európai autópiacon, annak pedig csak örülhetünk, hogy Magyarországon keresztül és hazai mérnökök segítségével igyekeznek ezeket megvalósítani.
A Tesla viharos időszakon van túl, hisz Európában is jelentősen visszaestek az eladásaik. Hogy látja: milyen jövő elé néz Elon Musk autóvállalata?
Egyrészt a Tesla egyik alapmítosza, miszerint idő kérdése és elő fognak rukkolni egy teljesen önvezető autóval, egyre inkább blöffnek tűnik, még akkoris ha közben magas szintű vezetéstámogatást hoztak létre.
A fejlesztés terén is kezdenek lemaradni.Még ha nincsenek is akkora gondjaik Kínában, mint az európai gyártóknak, az ázsiai óriásban a Tesla is egyre nehezebben boldogul. Az érdeklődés kezd apadni.
Ugyanakkor az autóik sokkal jobbak, mint pár éve, és a méretgazdaságosság terén is egyre hatékonyabbak.
Nehéz megmondani milyen jövő elé néznek: én sokszor jósoltam, hogy a Tesla-lufi hamarosan ki fog pukkadni és most is azt sejtem, hogy a jelenlegi formában nem sok jót lehet nekik jósolni, de mindig ott az esély rá, hogy meg fognak lepni.