Sem temetni, sem dicsérni nem kell az elektromos autókat, ez lesz a jövőjük a szakértő szerint 

Autó2024. aug. 23.Kovács Dániel

Megtorpant az elektromos autók menetelése, már tavaly is visszaesés volt az eladásokban. A McKinsey tanulmánya szerint az amerikai elektromos autó vásárlók 46 százaléka visszaváltana belsőégésű modellre a következő vásárlásnál. Bőven van mire mutogatni azoknak, akik szerint rossz ötlet volt ennyi akkugyárat telepíteni Magyarországra. Szakértőt kérdeztünk a villanyautózás jövőjéről, meglepő választ adott.

Az elektromos járműveknél a 2023-as eladási adatokban látható egy 5,2 százalékos visszaesés. Ha megnézzük a piaci részesedési arányokat, egyértelműen a benzines vezet még most is több mint 35 százalékkal, majd jönnek a hibrid járművek 25-26 százalékkal, és csak ez után következnek az elektromos járművek, amelyek 15 százalékos piaci részesedést értek el tavaly

- írtuk nyár elején, nem sokkal később pedig megjelent a McKinsey vállalati tanácsadó cég tanulmánya, amelyben nem kevesebbet állít, mint hogy

jelentős arányban vannak azok, akik visszaváltanának belső égésű motoros járműre, legalább is a megkérdezett EV-tulajdonosok 29 százaléka nagy valószínűséggel így döntene. Ez az arány  Ausztráliában (49 százalék) és az USA-ban (46 százalék) a legmagasabb.

Ismét felmerül hát a kérdés, hogy áll most a belső égésű motorok és az elektromos autók párharca? Mintha az elmúlt hónapokban megtorpant volna az elektromosok menetelése, sőt az elektromos átállást a racionalitás határain túl is követelő mainstream média is egyre többször fogalmaz meg kritikát, ami eddig elképzelhetetlen volt.

Az a baj, hogy nincs őszinte vita

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő ugyanakkor nem látja ennyire sötétnek az elektromos autózás helyzetét. 

- A problémákat alapvetően az okozza, hogy mindeddig egyszerűen elmaradt az őszinte vita ebben a kérdésben. Két táborra szakadt az autós világ. Az egyik kizárólagosan a villanyhajtás létjogosultságában hisz, és azt gondolta, hogy az elektromos autózás egy önjáró dolog lesz, magától elterjed. Ha mégsem, akkor minden mást betiltanak. 

Ez a erős villanylobbi. Meg van egy másik tábor, az autóhasználók, akik kifejezetten nem szeretik ezeket az ötleteket - mondja a Növekedés.hu-nak a szakértő hozzátéve, a valóságban  azért van nehéz helyzetben az autóipar, mert van egy vásárlói elvárás, van egy gazdasági realitás, meg van egy politikai elvárás, és ezek nem találkoznak egymással.

- A közvélemény egy igen szűk része az, akik a realitások mentén tudják értékelni a technika előnyeit és hátrányait is. Az elmúlt években egyszerűen arról volt szó, hogy egy agresszív és hangos kisebbség, amely a villanyautózást feltétel nélkül támogatja, keresztülverte médiában a narratíváját, aminek hatására egy irreálisan pozitív kép alakult ki az emberekben az elektromos autókról, míg a problémákról, hiányosságokról egy szó sem eshetett.

Most éppen a ló túloldalára estünk át, érdekes módon. Az elmúlt időszakban indokolatlanul sok az elektromos autózással kapcsolatos negatív hír - húzza alá Várkonyi Gábor, aki szerint most annyi történik, hogy a hatalmas kezdeti hájp által generált lelkesedés és csodavárás után most szembejött a valóság, ami rácáfolt az elképzelésekre.

- Az infrastruktúra, valós hatótávolság és töltési sebesség, továbbá értékvesztés és szervizelés, valamint biztosítási költségek kapcsán koránt sem annyira egyértelmű ez a kép, mint amennyire egyértelműnek akarták beállítani itt évekkel ezelőtt ezt a kérdést, ez köszön vissza azokban a tanulmányokban, amelyek arról szólnak, hogy van egy réteg, aki megbánta az EV-vásárlást, vagy visszaváltana belsőégésűre - húzza alá a szakértő. 

Az elektromosok jövője biztosított, csak nem úgy, ahogy sokan gondolják

Noha sokan már most, az első kedvezőtlen hírek hallatán temetik az elektromos meghajtást, Várkonyi Gábor ugyanakkor óva int a túlkapásoktól.

- A 2035-ös európai uniós céldátum még érvényben van, dacára annak, hogy egyre kevesebben tartják kivitelezhetőnek a belsőégésű motorok céldátum szerinti kivezetését. A jelen állás szerint tehát gyakorlatilag mindegy, hogy megveszik-e vagy sem az emberek az elektromos autókat abban a mértékben, ahogy ezt a politika kitalálta

- húzza alá a szakértő, aki úgy látja, a következő években tervgazdaságszerűen növelni fogják az EU-ban az elektromos autók eladási arányát, hiszen a CO2 kvóták mindenkit kötnek, ezek évről évre szigorodnak, és ezeket nagyarányú elektromos autó értékesítés nélkül teljesíteni.

A villanyautózás ugyanakkor be van lendítve, kézzelfogható előnyei ismertek és hosszú távon biztosítva van az elterjedése, még akkor is, ha a mai napig nincs nyoma az őszinte, valódi, párbeszédnek, és az igazi edukációnak ebben a kérdésben, hanem érvek helyett ideológiák ütköznek, és egy átpolitizált terület lett az autóipar is - mondja a szakértő, aki szerint

az akkumulátorgyártásba fektetni, és erre figyelmet fordítani alapvetően egy bölcs döntés volt a kormány részéről. Merthogy mélyreható változások jönni fogunk az autóiparban, még akkor is, ha nem szerencsés, ha ezeket rendeleti úton verik keresztül, a nap végén azért alapvetően a vevőnek kellene ezt a döntést meghoznia.

A szakértő ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, nem érdemes mindent egy lapra feltenni, továbbra is foglalkozni kell a belsőégésű motorokkal is, elvégre szemlátomást azok az autógyártók tudtak sikeresek maradni, akik így jártak el, és azok vannak most bajban, akik mindent az elektromos autóknak rendeltek alá, és leépítették, illetve nem kellő figyelemmel folytatták a klasszikus ágazataik ápolását.