Fordulat a kínai elektromos autók vámjának ügyében, Magyarország is érintett
HírekAz EU kereskedelmi vezetője szerint az EU tagállamai novemberben valószínűleg támogatni fogják a javasolt vámok kivetését a kínai elektromos járművekre. Az Unió azonban még megosztott a kérdésben, 15 állam összefogására van azonban szükség a vámok letiltááshoz. Félő, hogy Kína ellenlépéseket vezet be a vámok kivetésére válaszul, és ez Magyarországot is hátrányosan érinti.
Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa kijelentette, hogy a 27 ország – amely gyakran megosztott a Kínával kapcsolatos kérdésekben – támogatja az EU autóiparának versenyhelyzetét segítő intézkedést a kínai importtal szemben, amely szerinte nagy támogatásban részesül Pekingtől.
„Egyértelmű, hogy a tagállamok felismerték, hogy meg kell védeni az EU autóiparát, mert fennáll az iparág sérülésének veszélye. A kínai akkumulátoros elektromos járművek állami támogatásban részesülnek, és piaci részesedésük nagyon gyorsan növekszik.” – mondta a Financial Timesnak.
"Tehát ez egy olyan probléma, amellyel foglalkozni kell."
Kína az év elején dühösen reagált arra a bejelentésre, hogy Brüsszel akár 37,6 százalékos vámot is kivethet majd exportjára.
Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter ezután tárgyalásokat ajánlott az az EU kereskedelempolitikáját meghatározó Európai Bizottságnak.
Mindazonáltal mindkét fél tisztviselői szerint a tárgyalások több fordulója technikai jellegű volt, és inkább a módszertanról, mint a vita megoldásának módjáról vitatkoztak.
A novemberben hatályba lépő javaslatról a tagállamok valószínűleg október végén szavaznak. Németország nyilvánosan bírálta a vámokat, de júliusban tartózkodott egy tanácsadói szavazáson, amelyen mindössze négy tagállam szavazott a vámok ellen.
Kilencen tartózkodtak – ami a bizottság támogatásának számít –, és 11-en támogatták. A vámok letiltásához 15 ország szavazatára van szükség, amelyek a blokk lakosságának 65 százalékát képviselik.
A Kínában jelentős érdekeltséggel rendelkező vezető német autógyártók a közelmúltban óva intettek a vámok kivetésétől, mert Pekingi megtorlástól tartanak.
Dombrovskis kijelentette, hogy nyitott „egy kölcsönösen elfogadható megoldásra”, de ehhez Kínának is változtatnia kell iparpolitikáján, amely támogatásokat juttat a kínai vállalkozásoknak, és a hazai termékeket helyezi előtérbe az importtal szemben.
„Az EU piaca továbbra is nyitottabb marad a kínai áruk és vállalatok számára, mint a kínai piac az EU számára” – mondta Dombrovskis. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk a kínai partnereinkkel folytatott megbeszélésekre, amelyek célja a különböző piacra jutási akadályok kezelése, a kölcsönösen arányos kereskedelem biztosítása.”
Azt mondta, hogy „a nem-piaci politika és gyakorlat” hozzájárult ahhoz, hogy 2023-ban 293 milliárd eurós kereskedelmi többlet keletkezzen az EU-val szemben.
Kína az EU második legnagyobb kereskedelmi partnere. És egyértelműen érdeklődünk a kereskedelem és a befektetések iránt Kínában. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy kereskedelmi kapcsolatunk nagyon kiegyensúlyozatlan
– mondta.
A Dataforce adatai szerint a kínai márkák részesedése az európai elektromos járművek piacán, beleértve az Egyesült Királyságot és Norvégiát is, 2024 júniusában 11 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 9 százalékról.
A kereskedelmi biztos nem ért egyet azzal, hogy az EU-nak tartózkodnia kell a vámoktól, azzal az indokkal, hogy olcsó elektromos járművekre van szüksége a klímacélok eléréséhez.
„Ez az érv minden kereskedelmet torzító támogatással kapcsolatban felhozható. De a lényeg az, hogy jelentős uniós autóiparral rendelkezünk, és ez az autóipar veszélyben van, ha megengedjük az egyenlő versenyfeltételek ilyen jellegű torzítását.”
Szerinte a markánkként változó, de átlagosan 20,8 százalékos tarifák a jelenlegi 10 százalékon felül nem zárják el a piacot a kínai import elől, csak egyenlővé teszik a versenyfeltételeket.
Tagadta, hogy a javasolt tarifa „megfizethetetlenül” magas lenne.
Sok európai autógyártó, amely erősen függ a kínai piactól, maga is bírálta a tarifát.
A kínai vállalatok megkezdték üzemek nyitását az EU-ban, hogy elkerüljék a vámokat. Dombrovskis azonban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen lépések csak akkor működnek, ha megfelelnek azoknak a származási szabályoknak, amelyek EU-ban létrehozott minimális értéket írnak elő.
Tisztviselők hozzátették, ha szükséges, kijátszásellenes szabályokat is alkalmazhatnak azokkal a társaságokkal szemben, amelyek az EU-ban vagy más országokban alapszintű összeszerelési műveletekkel próbálják elkerülni a vám megfizetését.
Dombrovskis rávilágított, hogy fontos, a hozzáadott érték mekkora része jön létre az EU-ban, mekkora az EU-s know-how. Nem mindegy ugyanis, hogy csupán egy összeszerelő üzemről vagy autógyártó üzemről van szó.