Zuhan a Tesla, mintha nem lenne holnap

Befektetés2024. ápr. 23.F. P.

Szinte összeomlott a Tesla részvényárfolyama az elmúlt közel két hétben, a befektetők már rettegnek a negyedéves eredmény megjelenése előtt. Éppen ezért igen érdekes lesz, mit mond Elon Musk a negyedéves jelentést követően, nála nem ritkák a meglepetések.

Hét tőzsdenapon át megállás nélkül esett a Tesla részvényének árfolyama, úgy tűnik, a részvényesek alaposan kitáraztak a kedden esedékes első negyedéves jelentés publikálása előtt. Hétfőn 3 százalék volt a gyengülés, az idei évben eddig már 43 százalék, és ez a második legrosszabb eredmény az S&P 500 indexen belül, vagyis az 500 legfontosabb amerikai részvény között.

Nem az első eset

Ehhez hasonló zuhanás már volt egyszer 2022 végén: akkor közel 100 dollárig esett a részvény a korábbi 400 dolláros árról, míg most 142 dollár az érték. Akkor az egész technológiai szektor összeomlott, de aztán 2023 januárjától fel is pattant a szektor, újra húzóerővé vált, és az elmúlt hónapokban sorra döntötték a csúcsokat a vezető technológiai részvények és a tőzsdeindexek egyaránt.

Rossz hírek

A Tesla mozgása azonban már eltért: a rossz hírek tavaly óta jönnek a cégnél. Először kiderült, hogy Kínában a BYD és más kínai cégek visszaszorítják a Tesla részesedését a korábban szinte végtelennek hitt kínai elektromosautó-piacon, aztán többször árat kellett csökkenteni, hisz immár kialakult a verseny, véget ért a Tesla kivételezett helyzete. Ez lecsökkentette a profitmarzsot, így a társaságot egyre inkább autógyártóként lehetett értékelni, mint technológiai cégként.

Az autógyárak hagyományosan kis profitmarzzsal dolgoznak, ezért a részvényük árfolyama az egy részvényre jutó nyereség mindössze 6-8-szorosa, miközben a széles profitmarzzsal dolgozó technológiai cégeknél ez simán lehet 25-ös érték is még növekedési várakozások nélkül is. A cégjelleg így önmagában 3-szoros eltérést okozhat az értékeltségben.

Raktárra termelnek

A legdrámaibb hatása talán annak volt, hogy kiderült: az első negyedévben jóval kevesebb autót értékesített a cég, mint amennyit gyártott, vagyis halmozódnak a készletek. Ennek legfőbb oka, hogy a cég rosszul mérte fel az igényeket: a jelenleg gyártott és árusított drága típusokból nem lehet több milliót eladni évente, az más gyártőknak sem megy: már rég elő kellett volna rokkolni olcsóbb, tömegesen eladható autóval is.

Költségcsökkentés

Elon Musk a hétvégén jelezte, hogy a cég globális munkaerejének több mint 10 százalékát leépíti. Ez hosszabb távon nem feltétlenül rossz hír, hisz adott cégméretet elérve kevesebb emberre van szükség, de ez csak akkor hatékony, ha az elért megtakarítás által versenyképesebb lesz a cég. Ehhez vagy sokkal olcsóbban kéne árulnia jelenlegi típusait, vagy felgyorsítani az olcsóbb típusok gyártásának megkezdését: lehet, hogy ezekre a lépésekre rövidesen sor is kerül.

Döntő nap közeleg

A negyedéves jelentés előtt tehát nagy volt pesszimizmus, ezért bármilyen reakció elképzelhető, különösen, ha esetleg a jövőt illetően valamilyen pozitív meglepetést tartogat a jelentést követő tájékoztatás a további terveket illetően. Elon Musk esetében a meglepetések gyakoriak, kizárni semmit nem lehet, ennek megfelelően lehet, hogy jelentős felpattanás jön a részvénynél, de az is előfordulhat, hogy kiteljesedik az összeomlás.