Tűz és acél: megérkeztek a Honvédség új sárkányai
BelföldÖsszesen 56 darab új Gidrán páncélozott jármű érkezett meg a Magyar Honvédséghez, megerősítve hazánk gyorsreagálású egységeit. A török fejlesztésű, de magyar igényekre szabott jármű alkalmas csapatszállításra, tűztámogatásra és felderítésre is. A 375 lóerős monstrum kimagasló terepjáró képességekkel és fejlett védelmi rendszerrel rendelkezik. A legújabb szállítmánnyal megduplázódott az aktív járműpark.
„Jönnek a harctér rettegett sárkányai!” – e szavakkal jelentette be a napokban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter közösségi oldalán azt a hírt, hogy a Magyar Honvédség újabb Gidrán páncélozott harcjárművekkel bővül. Összesen 56 darab vadonatúj Gidrán érkezik a honvédség kötelékébe, tovább erősítve a hazai haderő mozgékonyságát és tűzerejét.
Öt évvel ezelőtt, 2020 decemberében került nyilvánosságra az az elképzelés, hogy a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként háromszáz darab 4X4-es, páncélozott, többcélú harcjárművet vásárolnak a Magyar Honvédség számára.
A szándék az volt, hogy egy univerzális, de elsősorban támogató szerepkörben alkalmazható, jó terepjáró képességű, páncélozott, megfelelő tűzerővel és páncélvédettséggel rendelkező többcélú harcjárművekkel erősítsék a Magyar Honvédséget.
Így eset a választás végül a Nurol Makina török védelmi ipari vállalat által kifejlesztett és gyártott Ejder Yalçın járműre, amely moduláris jellegéből adódóan csapatszállító, páncéltörő, légvédelmi, felderítő, tűztámogató, vegyivédelmi, önjáró aknavető, robot hordozására kialakított tűzszerész, aknamentesítő, parancsnoki, műszaki és mentő támogató feladatok végrehajtására egyaránt alkalmas.
Az első rendelések mára megérkeztek
A harcjárművekből 106 darabot rendelt a minisztérium: a 2019-ben aláírt szerződés alapján 10 darabot, amit 2020-ban 40 darabbal, 2023-ban pedig 56 darabbal toldottak meg.
Ezek mind megérkeztek Magyarországra. Legutóbb június 21-én az utolsó, 56 darabos csapat. A Magyar Honvédség a Gidránokból a legújabb tervek szerint 237 darabot kíván vásárolni - tudta meg a Növekedés.hu a Honvédelmi Minisztériumtól.
Az első ötvenből 10 lövész és 38 tüzér specifikus jármű, míg 2 Gidrán vezetési pont Székesfehérvárra települt a Közép-európai Többnemzeti Hadosztály-parancsnokság (HQ MND-C) kötelékébe. A 48 darabból 10 a tatai páncélosdandár 1.Lövészzászlóalj állományában van, 38 darab pedig a tüzérosztály állományában.
A minisztérium azt is elárulta, hogy az utolsó 56 darab Gidrán a magyarországi infokommunikációs eszközök beépítését követően nyeri el végleges formáját és válik kiemelkedően korszerű harcjárművé.
A fejlesztés indulásakor a Gidrán név sokaknak újdonság volt a hadiiparban, hiszen addig ezt a szót leginkább egy különleges magyar lófajta elnevezéseként ismertük. Nem véletlenül esett azonban erre a névre a választás: a mezőhegyesi ménesben kitenyésztett gidrán hátaslovak nemzeti kincsnek számítanak, számos célra kiválóan alkalmasak, kitűnő teherbírásuk és alkalmazkodóképességük miatt. Ezt a szellemiséget viseli magán az új, többcélú harcjármű is.
Érdekesség, hogy a Gidrán alapjául szolgáló török jármű neve (Ejder Yalçın) „sárkányt” jelent – nem csoda, hogy a magyar katonák már a harctér „rettegett sárkányai”ként emlegetik leendő új járműveiket.
Hazánk egyik legmodernebb harcjárműve
A Gidrán nemcsak impozáns megjelenésű, de egyben a Magyar Honvédség egyik legmodernebb harcjárműve is. A 14 tonnás, robbanásálló kialakítású jármű 5,8 méter hosszú, 2,5 méter széles és magas, így akár légi úton is könnyen szállítható. A négykerék-meghajtású monstrum szívét egy 8900 köbcentis, hathengeres, 375 lóerős Cummins dízelmotor hajtja, amely akár 120 kilométer/órás tempóra is képes gyorsítani a páncélozott testet. Jó útviszonyok mellett egy tankolással 700 kilométeres hatótávot is biztosít – ez már önmagában komoly taktikai mozgásteret nyit meg a csapatok előtt.
A mozgékonyságot nemcsak a motor, hanem a defekttűrő kerekek, a modern automata váltó, a fejlett differenciálművek és a 360 fokos vezetéstámogató kamerarendszer is támogatja. Így
a Gidrán rossz terepen, extrém időjárási viszonyok között, nappal és éjszaka egyaránt bevethető. A páncéltest aknavédelme kimagasló, a belső kialakítást – az ülésrögzítéstől a padlózatig – úgy tervezték, hogy minimalizálja a robbanások hatását. A Gunshot Detection System automatikusan meghatározza a tűzirányt, amit a fedélzeti digitális rendszer azonnal jelez a kezelőszemélyzetnek.
A harcjármű távvezérelhető fegyverrendszere a török Aselsan által gyártott SARP toronycsaládba tartozik. Ez egy stabilizált, digitális tűzvezető rendszerrel ellátott, éles harci körülmények közt már bizonyított moduláris megoldás, amely számos nyugati és keleti eredetű fegyverrel is kompatibilis. A SARP torony egyszerre nyújt rugalmas fegyverkonfigurációs lehetőségeket és egységes logisztikai háttértámogatást – a szoftvertől a kábelezésig minden szabványosítva van.
A Gidrán kezelőszemélyzete három főből áll. Rajtuk kívül hat lövész fér el a deszanttérben, akik periszkóppal irányítják a távvezérelt fegyverrendszert. Az eddigi tapasztalatok rendkívül pozitívak: a jármű kiválóan vizsgázott vezetési gyakorlatokon, éleslövészeteken, sőt, a Gidránra integrált Rheinmetall Ragnarök 120 mm-es aknavető rendszeresített változatával bemutatón is bizonyított.
A tatai dandár katonái szerint a török Nurol Makina maradéktalanul kiszolgálta a honvédség igényeit, legyen szó gyártásról, szervizről vagy képzésről. A Honvédelmi Minisztérium további Gidrán típusú járművek beszerzését is tervezi. A Magyar Honvédség újonnan megalakítandó harcfelderítő (huszár) osztályát szintén ezekkel a járművekkel szerelik fel, megerősítve a modern, gyorsreagálású haderő képességeit.