Óriási kockázat – továbbra sem tudni, lesz-e nyári utasbiztosítási szezon
BiztosításA járványhelyzet miatt nem tudják a biztosító társaságok, hogy lesz-e nyári utasbiztosítási szezon, ami számottevő kockázat a biztosítók eredményére nézve – hangzott el a MABISZ online sajtótájékoztatóján. Egyre nagyobb másfelől az igény az E-kárbejelentési rendszerre, mely jelentősen egyszerűsíti és megkönnyíti a kárbejelentést.
Pandurics Anett, a MABISZ elnöke a MABISZ online sajtótájékoztatóján elmondta, a nyugdíjbiztosítások jól teljesítettek az elmúlt időszakban.
Napjainkban Magyarországon több mint 380 ezer öngondoskodó van. Esetükben olyan szerződések születnek, melyekből érdemi nyugdíj-kiegészítés képződik. Kedvező, hogy a lakosság oldaláról nem volt radikális szerződés visszamondás. Az ügyfelek nem adták fel a hosszú távú céljaikat.
Kárgyakoriságok: kötelező biztosítás (KGFB)
Pandurics Anett, a MABISZ elnöke rámutatott, a kárgyakoriság a második negyedévben csökkent. Akkortájt ugyanis a kijárási korlátozások nagyon szigorúak voltak, az emberek otthon maradtak. Ezt követően azonban gyorsan visszakorrigáltak a számok. Sőt, volt több olyan hónap, ahol a kárgyakoriság magasabb volt az átlagosnál. Ez részben arra vezethető vissza, hogy a lakosság egy része tömegközlekedés helyett autóval kezdett közlekedni.
Ezzel párhuzamosan az átlagkár összeges is felfelé kúszott, ami a szervízdíjak megugrásának, a bírósági sérelemdíjak jelentős emelkedésének és a forint gyengülésének a következménye.
Utasbiztosítás
Óriási kockázat a biztosítói szegmens eredményére, hogy lesz-e idén nyáron utasbiztosítási szezon. Ez a nyár előtti újranyitásnak és a járványhelyzetnek a függvénye.
Távozó ügyfelek
Nagy kérdés, hogy a járványhelyzet elhúzódása mennyire érinti az ügyfelek megtakarítási döntéseit. Minél hosszabb ideig velünk van a koronavírus, annál nagyobb számban távozhatnak az ügyfelek, illetve kevesebben újítják meg lejáró szerződéseiket.
Pandurics Anett elmondása alapján szektor mindent megtett annak érdekében, hogy az ügyfeleket megtartsa. A biztosítók segítették az ügyfeleket a szerződési kötelezettségeik átütemezésével.
E-kárbejelentés
Mészáros László, a MABISZ informatikai területért felelős vezetője kifejtette, a megújult E-kárbejelentésnek köszönhetően a biztosítási szerződéses adatok már két adat megadásával automatikusan kitöltődnek.
A „Gyorsított Azonosítás” funkciónak köszönhetően már nem kell manuálisan megadni a jármű gyártmányát, típusát, biztosítóját, a szerződés azonosítóját és érvényességét, illetve a szerződő cég nevét és címét.
A biztosítási szerződéses adatok már két adat megadásával automatikusan kitöltödnek. Természetes személy esetében a rendszám és a születési dátum megadása már elegendő a gyorsított azonosításhoz.
Tovább egyszerűsödött tehát az E-kárbejelentő használata, a KKNYR funkció gyorsabb kárbejelentést tesz lehetővé.
A rendszer minden magyarországi biztosító által elfogadott és támogatott. Az azonosításnak köszönhetően lecsökkent a kitöltési idő. Szintén előny, hogy nem áll fenn a káreseményben résztvevő felek elgépelése, téves adat megadása.
Eredmények
Az E-kárbejelentő indulása óta 350.000-re emelkedett a letöltések száma. Több mint 8000 kárbejelentés történt tavaly.
2020-ban közel 20 százalékkal emelkedett a biztosítókhoz beérkező bejelentések száma az applikáción keresztül.
Bevezetésre került továbbá a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KKNYR). A Covid19 hatására egyre többen használják a digitalizált kárbejelentést. Az applikáció mindhárom nagy alkalmazás áruházból ingyen elérhető.
Célok a jövőre nézve
A MABISZ célja a kárbejelentés „élményszerűvé” tétele és a bejelenthető káresemények körének bővítése. Ezenfelül cél a felhasználói élmény emelése és a kárrendezés további egyszerűsítése.