23 éves mélyponton a német autóipar, messze még a fordulat

Elemzések2020. jan 28.HP

A német autóipar termelése 1996 óta nem látott szintekre esett vissza. 400 ezer munkahely kerülhet veszélybe a gyengébb külső kereslet, a technológiai fejlődés és az egyszerűbben összeszerelhető elektromos autók térnyerése miatt. A német és a globális autópiac mélyrepülése érzékenyen érintheti a magyar gazdaságot is.

  • A német autóipar termelése 1996 óta nem látott szintekre esett vissza. 400 ezer munkahely kerülhet veszélybe a gyengébb külső kereslet, a technológiai fejlődés és az egyszerűbben összeszerelhető elektromos autók térnyerése miatt.
  • 10 év óta nem tapasztalt sebességgel zsugorodik a német ipari termelés is, a Bundesbank lefelezte az idei évre vonatkozó GDP növekedési előrejelzéseit.
  • A Német Ipari Szövetség helyzetértékelése szerint továbbra sem látni az esés alját az autóiparban.
  • Az autóipari folyamatokra meglehetősen érzékenyek a régiós országok, köztük Szlovákia és Magyarország is. E két ország esetében a nettó gépjárműexport nagyságrendileg a GDP 12 és 7 százalékára tehető.

23 éves mélypont

Több mint két évtizedes mélypontra esett vissza a német autóipar termelése.  A Volkswagen, a BMW, és a Daimler tavaly mindössze 4,66 millió gépjárműt gyártott Németországban, ami 1996 óta nem látott alacsony érték. A 9 százalékos éves szintű visszaesést nagyrészt a gyengébb nemzetközi kereslet okozta.

Forrás: Bloomberg, VDA

Az aktuális becslések szerint idén 78,9 millióra süllyedhet a globális gépjármű értékesítések száma a tavalyi 81,1 millióról.

A világgazdaság botladozása mellett a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos új szabályozás is érzékenyen érintette a német autóipart, amely eddig jellemzően a nagyobb teljesítményű, relatíve magas károsanyag-kibocsátású autók (BMW, Porsche, Audi) gyártására pozícionálta magát.

Nem látni az alját

A Német Ipari Szövetség helyzetértékelése szerint továbbra sem látni az esés alját az autóiparban. Ezt azt álláspontot erősítik meg a borús képet festő, előremutató német feldolgozóipari beszerzési menedzserindexek is.

Németországban tavaly 10 éve nem látott sebességgel zsugorodott az ipari termelés.

Forrás: Bundesbank

Többek között a feldolgozóipar mélyrepülésének fényében a német Bundesbank lefelezte az idei évre vonatkozó GDP növekedési előrejelzéseit. Az autóipari recesszió hatására a német gazdaság előreláthatóan csupán 0,6 százalékkal bővülhet 2020-ban szemben a tavaly júniusi 1,2 százalékos prognózisokkal.

Egyre égetőbb szükség lenne tehát a már sokat emlegetett költségvetési élénkítő intézkedésekre, adócsökkentésekre és infrastrukturális beruházásokra.

Visszaeső foglalkoztatottság

A német NPM csoport becslései alapján a negatív iparági folyamatok és az elektromos autók térnyerésének következtében szélsőséges esetben 10 éven belül akár 400 ezer autóipari munkahely is megszűnhet Németországban.

A kereslet fokozatosan elmozdulhat a hagyományos autók irányából az elektromos autók irányába. A német kormány becslései szerint 2030-ig mintegy 10 millió elektromos autót gyárthatnak le Európa legerősebb gazdaságában.

Az elektromos autók összeszereléséhez jóval kevesebb komponens szükséges, miközben a gyártásuk során egyre modernebb és hatékonyabb technológiákat használnak. Az automatizáció és a mesterséges intelligencia térnyerésével folyamatosan csökkenni fog a kereslet az emberi munkaerőre. Ráadásul az autók legértékesebb alkatrészét, az akkumulátort nagy arányban az ázsiai országokban gyártják.

Amennyiben nem honosítják Németországban a teljes termelési értékláncot, abban az esetben még dinamikusabban csökkenhet az élőmunka iránti kereslet az autóiparon belül az elkövetkezendő években.

Kína is bajban

Miao Wei, Kína ipari és információs technológiai miniszterének nyilatkozata alapján továbbra is jelentős nyomás alatt van a kínai autópiac és autóipar. 2019-ben csupán 25 millió gépjárműt értékesíthettek az országban, ami azt jelenti, hogy már három év óta csökkenő értékesítési számokat regisztrálnak a világ legnagyobb gépjárműpiacán.

Kínai személygépjármű értékesítések

Forrás: China Passenger Car Association

Tekintettel a szoros kereskedelmi kapcsolatokra, a kínai piac lassulása a német autóipari kilátásokat is erodálja. Tavaly novemberben például a Volkswagen értékesítette a legtöbb autót Kínában.

Régiós kitekintő

A német autóipar közvetlenül több mint 800 ezer embert foglalkoztat, míg a kapcsolódó ágazatokban további 3 millió munkavállaló dolgozik.

A közvetlenül az autóiparban foglalkoztatottak aránya az egyes országokban

Forrás: EUROSTAT

A közvetlenül az autóiparban foglalkoztatottak száma az egyes országokban

Forrás: EUROSTAT

A táblázatokból látszik, hogy Magyarországon a foglalkoztatottak 12,9 százaléka, vagyis közel 100 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban. A dobogó legfelső fokán pedig Szlovákia található a maga 15,4 százalékos értékével. Németországban ez az arány 11,8 százalék körül mozgott még 2017-ben.

Régiós kitettség

A J.P. Morgan elemzése alapján Szlovákiában és Csehországban a nettó autóipari export (export mínusz import) az egész éves GDP 11,8 százalékát tette ki, míg Magyarország esetében 7,2 százalék volt ez az érték.

Hazánkban a feldolgozóiparon belül a járműgyártás képviseli a legnagyobb súlyt, mintegy 28 százalékot. A feldolgozóipari exportértékesítésnek pedig 35 százalékát adja a járműgyártás.

A német, és a globális autópiac mélyrepülése tehát nem elhanyagolható Magyarország szempontjából. A helyzetet szerencsére árnyalja, hogy hazánkban jellemzően prémium kategóriás autókat gyártanak a nemzetközi multinacionális cégek, illetőleg a Magyarországon gyártott gépjárműk súlya alacsony nemzetközi összehasonlításban. Emellett a hazai üzleti környezet változatlanul vonzó német autógyártók számára, ezáltal vélhetően idehaza vágják vissza utoljára a termelésüket.

Másrészről, a Magyarországon uralkodó munkaerőhiány miatt a piac viszonylag gyorsan fel tudja szívni az esetlegesen felszabaduló munkaerőt, így egy ideig ellenálló maradhat a magyar gazdaság.

Kockázatok

A legnagyobb kockázatot az Egyesült Államok és az EU közötti kereskedelmi háború kialakulása jelenti, amely a tényleges védővámoktól és az ellenlépések sorától függően akár recesszióba is lökheti Németországot. Nem véletlen, hogy a német politikusok meglehetősen nyitottak a kereskedelmi megállapodásra.

A J.P. Morgan becslései alapján bő fél százalékponttal vethetné vissza a magyar GDP-t, ha az Egyesült Államok kivetne egy egyszeri 25 százalékos védővámot az Európai Unióból érkező gépjárműexportra. A helyzet eszkalálódásának ugyanakkor sokkal nagyobb költségei lennének.

Végezetül kockázatként meg lehet még említeni a (hitel)kamatlábak esetleges megemelkedését. A hitelkamatlábak felszökésével párhuzamosan a fogyasztók ugyanis általában a hitelből történő autóvásárlásokat halasztják el legelőször. A kamatlábak számottevő megugrásának a valószínűsége azonban mérsékelt, tekintve a világszerte visszafogott inflációs várakozásokat, és a támogató monetáris kondíciókat.