24 ponttal segítené az MNB a hazai FinTech ökoszisztéma kialakulását
ElemzésekAz MNB a hazai pénzügyi intézmények és FinTech cégek képviselőinek részvételével tartott konferenciáján mutatta be a „Pénzügyi innováció és stabilitás” címet viselő FinTech stratégiáját. A jegybank kiemelt célként jelölte meg a versenyképes és innovatív szolgáltatások hazai térnyerésének támogatását, a pénzügyi rendszer hatékonyságának és stabilitásának erősítését, a hazai FinTech ökoszisztéma fellendítését, illetve az általános pénzügyi tudatosság és a szakemberképzés fejlesztését.
Dr. Kandrács Csaba, az MNB alelnöke a jegybank Pénzügyi innováció és stabilitás konferenciáján rávilágított, hogy a hazai pénzügyi rendszer esetében érdemi lehetőség mutatkozik a digitalizáció és a FinTech megoldások elterjedésének ösztönzésére, amelyben a Magyar Nemzeti Bank kulcsszereplő lehet.
Az MNB támogatja az innovációt, ezért folyamatosan napirenden van a digitalizáció és FinTech fejlesztések kérdésköre. A jegybank emellett szabályozó és felügyeleti hatóságként fontos szerepet kíván betölteni az innovatív pénzügyi megoldások biztonságos elterjedésének elősegítésében.
Mindezen törekvésekkel összhangban 2019 májusában létrejött az MNB dedikált, a pénzügyi rendszer digitalizációjáért és a hazai FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatósága, amely kellően magas szinttel foglalkozik az aktuális kihívásokkal.
FinTech stratégia
Szombati Anikó, az MNB Digitalizációért és a FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy az MNB FinTech stratégiája nem csupán a FinTech szektorra vonatkozik, hanem az egész pénzügyi rendszerben szeretné a jegybank erősíteni a digitaliációt, illetve fokozni annak hatékonyságát.
Szombati Anikó hozzátette, hogy a hazai bankrendszer jelenleg nem áll jól költséghatékonyság szempontjából, ugyanis a szolgáltatások túl drágák. Emiatt a szektor a potenciálja alatt teljesít, ami a gazdasági növekedésre nézve is kedvezőtlen.
Ezenfelül az ügyfelek számára elérhető digitális szolgáltatások száma és komplexitása is elmarad az európai átlaghoz képest, ami szintén drágítja a szolgáltatásokat.
Forrás: MNB
Globális szinten egyelőre még kevés ország rendelkezik önálló FinTech stratégiával. Fontos cél, hogy hazánk is beléphessen ebbe a jelenleg még szűk körbe.
Magyarországon az MNB becslései szerint már mintegy 100 FinTech cég aktívan jelen van egy vagy több termékével, szolgáltatásával a piacon, számos pénzügyi innovációt kínáló startup pedig regionálisan is egyre elismertebbnek számít mind a külföldi fogyasztók, mind a befektetők körében.
El kell érni továbbá azt is, hogy az ügyfelek széles körének minél inkább személyre szabott, kedvező árazású szolgáltatásokhoz legyen hozzáférése – tette hozzá az MNB ügyvezető igazgatója.
Stratégiai célok
Az MNB FinTech stratégiája 3+1 kiemelt fontosságú területre fókuszál:
- Versenyképes pénzügyi szolgáltatások térnyerésének támogatása
- A pénzügyi rendszer hatékonyságának és stabilitásának növelése
- A hazai FinTech ökoszisztéma élénkítése
- Az általános pénzügyi kultúra erősítése és a digitális kompetenciák oktatásának támogatása
Erősségek és kihívások
A FinTech stratégia kialakítása során az MNB figyelembe veszi a hazai piac erősségeit és kihívásait, melyek a következők.
Magyarország erősségei és kihívásai a stratégiai célok tükrében
24 pont
A most megjelent MNB FinTech stratégia átfogó keretbe foglalja az MNB törekvéseit a pénzügyi szektor digitalizációjának fejlesztésére. A stratégia 24 konkrét kezdeményezést, illetve javaslatot fogalmaz meg, melyek egy része az MNB hatáskörében megvalósítható, míg másik része a kormányzat, valamint a hazai FinTech közösség számára tett javaslat.
A kidolgozott 24 pontból az MNB közvetlen hatáskörébe 14 pont tartozik. Ezek a következők.
Új szolgáltatások piaci bevezetésének ösztönzése:
- Az azonnali fizetésre épülő szolgáltatások ösztönzése
- A digitális azonosításra vonatkozó szabályozás egységesítése
- „Fast track” – „Gyorsító sáv” biztosítása az engedélyezésben
A digitális transzformáció és az innovátorokkal való együttműködés támogatása:
- Digitális transzformációs stratégiára vonatkozó MNB elvárás
- Digitális sztenderdek kialakítása
- Technology Sandbox létrehozása, azaz egy szabályozó által központilag ellenőrzött technológiai és informatikai tesztkörnyezet felállítása
A Fintech kapcsolati háló kiépítése és mélyítése:
- Egyetemi partnerség bővítése
- Együttműködés a nemzeti kiber- és adatvédelmi szakterületekért felelős intézményekkel
- Fintech Bridges – Nemzetközi szabályozói együttműködésének kialakítása
- MNB Support, azaz támogató Program kialakítása
- FinTech Klub kialakítása, rendszeres FinTech események rendezése
A pénzügyi és technológiai edukáció fejlesztése:
- Elektronikus fizetést ösztönző oktatások, célzott kampányok
- Dedikált versenyek szervezése
- Szakértői képzések indítása
Javaslatok a kormányzat és a hazai FinTech közösség számára
Innovatív üzleti modellek biztonságos keretek között történő, kontrollált piaci bevezetése és az inkumbensek transzformációjának támogatása:
- Regulatory Sandbox törvényi felhatalmazással
- Előzetes engedély biztosítása a Regulatory Sandbox keretrendszerben
- ICO/STO és crowdfundig (közösségi finanszírozás) típusú üzleti modellek szabályozásának kialakítása
- Adózási ösztönzők a digitalizáció elősegítésére
- Egyszerűbb és gyorsabb online szerződéskötés és aláírás
- Állami projektlisták közzététele a potenciális digitális igényekről és tervekről
- Strukturált központi adatbázisok elérhetőségének biztosítása
- A meglévő információforrásokhoz való szélesebb körű hozzáférés biztosítása a piac új belépői számára
A Fintech közösség aktivitásának támogatása
- Koordinációs fórum létrehozása a kormányzati exim ügynökségekkel
- FinTech Szövetség kialakítása a Bankszövetség és a Mabisz mintájára