A Google kicsinálta az itthon is működő jegyüzér portált
ElemzésekA keresőcégnek hála a Viagogo látogatóinak a száma 15,3 millióról 4,5 millióra esett vissza.
Az angliai Bristolban élő Suzy Barnes rögtön megörült, amikor kiderült, hogy az egyik kedvenc rockegyüttese a Pearl Jam a londoni O2 Arénában tart majd egy nagyszabású koncertet. Az eseményre egy Facebook hirdetés hívta fel a figyelmét. Követve a reklámot meg is vásárolta a jegyeket méghozzá meglehetősen borsos áron: négy helyért átváltva 372 ezer forintot fizetett ki. De nem fogott gyanút, hisz a jegyértékesítő oldal profinak és hivatalosnak tűnt.
Már csak az adás-vétel után nézett rá az O2 Aréna weboldalára. Ekkor jött a borzasztó felismerés: kiderült, hogy a jegyeket még el se kezdték árulni. Ráadásul később egy hely mindössze 60 fontba, vagyis 22 ezer forintba került. A probléma az volt, hogy a belépőket egy problémás jegyüzér oldalon a Viagogo-n vásárolta. Hiába reklamált a cégnél, Suzy Barnes elmondása szerint nem válaszoltak a panaszaira.
Az ehhez hasonló eseteknek se szeri se száma. A Viagogo körül éveken át jöttek és mentek a botrányok, de az üzlet mégis jól ment.
A szájtot eredetileg az amerikai Eric Baker hozta létre. Neki az első nagy dobása 2000-ben egy hasonló oldal a StubHub megalapítása volt. A koncepció egyszerű volt: aki egy sport, egy zenei vagy bármilyen más eseményre olyan jeggyel bírt, amire nem volt szüksége azt itt eladhatta.
Baker viszont nem jött jól ki az alapítótársával Jeff Fluhr-al. A viszonyuk annyira elmérgesedett, hogy Baker nem csak hogy lelépett, de létre akarta hozni a StubHub európai konkurensét is. Ez lett a 2006-ban alapított Viagogo.
A svájci központtal működő cég a jegynepperkedés terén aztán egyre messzebbre ment. Az angol ITV News tavaly kiderítette, hogy a szájton már olyan belépőket is értékesítettek, amelyek az eladóknak még nem is voltak a birtokában. Az itt kapható jegyek ráadásul nem egyszer az eredeti árak sokszorosába kerültek.
A baj akkora volt, hogy tavaly Ed Sheeran már előre figyelmeztette a rajongóit, hogy a koncertjére ne vegyenek belépőt a Viagogo-n keresztül. Több sztár is hasonlóan járt el. Eros Ramazzotti csapata az október 24-ei budapesti koncert kapcsán előre leszögezték: a Viagogo-n vett jegyekért nem tudnak felelősséget vállalni. Az oldalon ugyanis a magyar eseményeket is el lehet érni, mind a mai napig. Hogy mégis, hogy maradhat fent egy ilyen oldal? Nos papíron minden rendben működik.
Az oldalukon csak a magánszemélyek közti adás-vételt segítik. Akit pedig kár ér, mert olyan jegyet vásárol, amit nem kap meg annak a pénzét visszafizetik.
A tapasztalatok szerint viszont mindez nem ilyen egyszerű. A pénzt vissza kapni a beszámolók alapján sokszor kifejezetten problémás. Egy 2017-es bírósági ítélet szerint Németországban már nem is hirdethetik azt, hogy a jegyvásárlások garanciálisak.
A hatóságok más országokban is felléptek a szájt ellen: így többek közt Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban is. Magyarországon tavaly arra a kormányzati listára is felkerültek, amely a jogsértő webáruházakat tartalmazza. Az okok: elérhetőséggel kapcsolatos tájékoztatási hiányosságok, szállítással, elállással és jótállással kapcsolatos problémák.
Idén a brit Gazdasági Versenyhivatal jogi eljárást helyezett kilátásba, de végül szeptemberben elálltak a tárgyalástól. Bár a hivatal szerint a Viagogo kifejezetten lassan reagált a kéréseikre és még van teendő az oldal háza táján, egyelőre igazodtak az elvárásaikhoz.
Hogy a Viagogo ennyi botrány mellett is sikeresen tudott működni az főleg az agresszív netes kampányuknak köszönhető. A Google hirdetéseknek hála bárki, aki a neten a nagyobb események jegyei után kutakodott, az az elsők között találkozott a Viagogo oldalával.
A keresőcég viszont a nyáron besokkalt és felfüggesztették a társaság reklámait. Ez pedig minden korábbi vizsgálatnál nagyobb csapást jelentett a jegy-viszonteladásból élő portálnak.
A The Guardian arról számolt be, hogy társaság brit oldalán (viagogo.co.uk) júliusra először egy hónap alatt 4,5 millióról 2,5 millióra esett a látogatószám, majd augusztusban ez az adat tovább romlott 820 ezerre. Közben a Viagogo globális, központi szájtján (viagogo.com) is komoly esést mértek: itt a látogatók száma 15,3 millióról 4,5 millióra esett.
Magyarán a keresőcég jószerivel tönkre is tette a cég üzletét. A Viagogo már jelezte, hogy igyekeznek megegyezésre jutni a Google-al és remélik, hogy az online reklámjaikra kiszabott felfüggesztés hamarosan megszűnik.