A harc csak most kezdődhet a magyar élelmiszer házhozszállítási piacért

Elemzések2019. okt. 11.Devecsai János

Itthon is nagy üzlet az élelmiszer házhozszállítás. Csak a TESCO az elmúlt hat évben több mint 150 millió terméket szállított ki a magyar otthonokba.

Az élelmiszer-házhozszállításban nincs semmi új. A 90-es években nálunk sem ment csoda számba, ha valaki telefonon kért az otthonába egy pizzát. Mégis ez az ágazat csak az utóbbi években kezdett el igazán szárnyalni. Ugyanis lassan mindent a netről rendelünk.

A könyvet, az új TV-t, a ruháinkat és most már az ennivalót is. Amerikában tavaly 17-ről 24 százalékra ugrott azoknak az aránya, akik online is rendeltek élelmiszert. Az előrejelzések szerint jövőre pedig a tengerentúlon már az éttermi költések fele házhoz szállított ételekre fog elmenni.

Mivel a szakemberek nagy jövőt jósolnak az ágazatnak a befektetők csőstül elkezdték önteni a pénzt a nagyreményű piaci szereplőkbe. Egyelőre az se probléma, ha a kezdő cégek csak a veszteséget termelik. A fő cél most a piacszerzés. A San Francisco-i DoorDash úgy kalapoz össze dollár százmilliókat, hogy közben az alapítása óta mínuszban van. Tavaly ugyan megjelent egy hír miszerint nyereségessé váltak, de ehhez a jól hangzó bejelentéshez járt egy kiegészítés is: eszerint ez csak akkor igaz ha a kiadásaikhoz nincsenek hozzáadva a bérek és a bérleti díjak.

A vezetésnek annyira szüksége van minden fillérre, hogy sokáig még a futáraiknak adott borravalót is félretették. Ennek a gyakorlatnak csak idén vetettek véget, miután a New York Times fényt derített a dologra. Hogy az Uber saját szolgáltatása az Uber Eats hogyan fut arról pontos adatok nincsenek, viszont nem sok jó sejtet, hogy az anyacég csak a mostani második negyedévben rekordnagyságú 5 milliárd dolláros veszteséget termelt.

Óriásvállalat Európában

A kontinensünkön két nagy öregje van a piacnak: a londoni székhellyel működő Just Eat és a holland Takeaway.com. Mindkettő korán, nem sokkal a 2001-es dotcom válság előtt jött létre. Eleinte az éttermeknek csak a rendelések felvételében segítettek. Aki nem akart a telefonálni, annak adtak egy alternatívát. Miután az online felületükön a felhasználók megadták, hogy melyik étteremből mit szeretnének kihozatni, csak közvetítették a kérést a vendéglőnek, a többi pedig már az étterem dolga volt.

Az utóbbi időben viszont már a szállításból is kiveszik a részüket. Ráadásul most nyáron a két társaság úgy döntött, hogy egyesülni fognak, ami azt jelenti, hogy az európai piacon egy olyan óriásvállalat jön létre, amelynél nagyobbat csak Kínában lehet találni.

A fúzió után a közös vállalat értéke elérheti a 10 milliárd dollárt.

Ezzel maguk mögé utasíthatják az olyan szereplőket, mint a Deliveroo vagy a német központtal működő Delivery Hero. Igaz utóbbit itthon nem igen lehet megszorongatni. Mióta 2016-ban megvették a Netpincér korábbi tulajdonosát a Foodpandát a magyar piacon monopolhelyzetben vannak.

Hazai jövőkép

Az éttermi fogásokra leadott rendelések száma egyébként hazánkban is gyorsan nő. Méghozzá évről évre több százezerrel. Tavaly az emberek havonta már több mint egy millió ételadagot rendeltek házhoz. Viszont addig amíg 2018-ban egy finn startup a Wolt nem jelent meg itthon a Netpincér mellett senki nem tudott labdába rúgni.

A helyzetet tovább bonyolíthatja majd, ha hozzánk is begyűrűznek a külföldi trendek. Nyugat-Európában és Amerikában ugyanis az ágazati cégek közül egyre több már nem csak éttermi fogásokat, hanem bolti élelmiszereket is kiszállít. Az amerikai DoorDash és a Postmates mellett már az Uber Eats is nyitna az élelmiszeripari cikkek felé. De Európán kívül néhány piacon már a Netpincér tulajdonosa a Delivery Hero is segít az online nagybevásárlásban.

Itthon egyelőre ilyesmivel csak a kiskereskedelmi üzletláncok foglalkoznak: így a Tesco, a Príma (CBA), az Auchan és a GRoby. A sorhoz idén csatlakozott a SPAR.

A nagy áruházláncok között elsőként a Tesco szállt be az e-kereskedelembe még 2013-ban. Mint a Növekedés.hu-nak elárulták: Magyarországon 6 év alatt több mint 20 millió rendelést, 150 millió terméket, 500 ezer címre történő kiszállítást, és csaknem 10 millió megtett kilométert teljesítettek. Mint elmondták az átlagos online kosárérték 22-25 ezer forint között mozog. Jelenleg összesen 129 településen érhető el az online kiszállításuk. Kecskeméten és környékén most októberben indították el a szolgáltatásukat.

Mindenesetre, ahogy a piac bővül a bolti élelmiszer szállítás területén várhatóan a jövőben új szereplők is fel fognak bukkanni.

Az már a külföldi példákon látható, hogy a gyors növekedés mellett nem könnyű embereket találni a cikkek fuvarozásához. Emiatt egyre többen próbálják automatizálni a logisztikai folyamatokat. Az Uber Eatsnél például élelmiszer-szállító drónokat tesztelnek. Hollandiában pedig az Albert Heijn lánc 8 km/órával haladó robotokra bízná a nagybevásárlások kiszállítását. De az első gépi futárjait már a Postmates is beüzemelte San Franciscóban. Valószínűleg már nálunk is csak idő kérdése mire megjelennek az első robot kézbesítők.