A Suzukitól a Rolls-Royce-ig: a világ szinte összes nagy autógyártója vásárol alkatrészeket a GalvanPlastiktól
ElemzésekAlig tíz éve van jelen az autóiparban, ma már mégis a világ szinte összes nagy autógyártójának beszállít galvanizált műanyag alkatrészeket a székesfehérvári GalvanPlastik. A mintegy 1,2 milliárd forintos árbevételű céget a Budapesti Értéktőzsde is beválogatta a sikeres hazai vállalatokat bemutató, BÉT50 című kiadványába.
„A családunkban nagy hagyománya van a vállalkozói életmódnak és szemléletnek, így mikor ’89-ben ismét lehetett cégeket alapítani, nem sokat hezitáltam” – idézi fel a korai éveket Palásti Károly, a ma már GalvanPlastik néven működő vállalat vezetője. A cég eredetileg nem ezen a néven jött létre, és kereskedelmi vállalkozásként tevékenysége sem mutatott sok rokonságot a társaság mai működésével. A műanyagipar felé gyakorlatilag egy véletlennek köszönhetően fordultak, mikor a 2000-es évek első felében a vállalat tulajdonában lévő telephelyen tönkrement egy galvanizáló üzem. Palásti Károly ekkor nézett utána, mihez lehetne kezdeni a műhellyel és a benne lévő berendezésekkel, hogy ezzel elkerülhesse az üzem lebontásának és a terület helyreállításának költségeit.
Az ilyen módon életben tartott manufaktúrából mára 1,2 milliárdos árbevételt termelő cég lett, mely szinte a teljes autóipar számára gyárt különböző műanyag alkatrészeket. Bár a fordulatot követően a vállalat története szinte nyílegyenesen mutat a mai siker felé, az eredmények mégsem maguktól jöttek.
Rengeteg energiát és tőkét forgattunk a cégbe: 2003 és 2010 között kizárólag saját forrásból fejlesztettük és automatizáltuk a berendezéseket. Gyakorlatilag a felszámolás elől megmentett műhelyből ebben az időben lett nemzetközi szinten is vállalható galvanizáló üzem” – mondja a cégvezető.
A műanyag elemeket vékony, csillogó fémréteggel beborító galvanizálást a gyártók elsősorban a dekoratívnak szánt alkatrészeknél használják.
A 2000-es években GalvanPlastik-ra átkeresztelt társaság megrendelői ennek megfelelően főként az elektronikai- és a szaniteriparból kerültek ki; első valóban jelentős megbízását a Samsungtól kapta. Bár a társaság már ezekre a megrendelésekre támaszkodva is eredményesen működhetett volna, ebben az időben egyik beruházást a másik után indította, hogy minél hamarabb elérhesse az autóipari beszállítóktól elvárt technológiai szintet.
A GalvanPlastik 2010-ben vett először igénybe külső befektetőtől, az MFB Invest-től származó tőkét, s ezzel az utolsó lökéssel végre a beszállítói státusz is elérhetővé vált. „Ebben az időben két nagyobb egységből, egy fröccsöntő és egy galvanizáló üzemből állt a gyártósorunk.
Amikor végre hivatalosan is előléphettünk, mint minősített beszállítók, szinte percek alatt kötötték le a teljes kapacitásunkat.
Hamar kiderült: óriási előny, hogy ezt a két munkafázist, a fröccsöntést és a galvanizálást mind saját kezűleg el tudjuk végezni, hiszen a gyártók többsége csak az egyikre vagy a másikra szakosodik” – emlékszik vissza Palásti Károly.
A gyors eredményekre támaszkodva a GalvanPlastik hamar újabb bővítésbe kezdett, és tavaly ősz óta már használatba is vette új, teljesen automata galvánozó gyártósorát, mely egyike Közép-Európa legmodernebb hasonló üzemeinek. A közeljövőre nézve további terv, hogy a társaság egy újabb tőkebevonást követően kibővíti felületkezelési technológiáit, így gyakorlatilag minden igényt ki tudnak majd elégíteni, ami dekoratív műanyagalkatrészek gyártása során felmerülhet.
A társaság napjainkban évi több mint 20 millió alkatrészt állít elő, melyek túlnyomó részét második vagy harmadik körös beszállítóként értékesíti az autóipar felé.
A székesfehérvári üzem termékeit olyan szereplők hasznosítják, mint a Volkswagen, a Mercedes, a Fiat, a Skoda, az Opel, a Maserati, a BMW vagy a Rolls-Royce.
A jövőben a GalvanPlastik egyre inkább törekszik majd az ipar 4.0 elveinek érvényesítésére, elsősorban a gyártósorok automatizálása és a robotizáció terén.
A GalvánPlastik Kft. 2017-ben 1,16 milliárd forint árbevételt és 228 millió forint adózás és értékcsökkenés-leírás előtti eredményt ért el.