Ahol az álmok valósággá válhatnak: van eredményes példa a roma felzárkóztatásra
ElemzésekA keleti határ mentén a generációs szegénységgel küzdő kis közösség példaértékű az egész ország számára.
Nem kisebb feladatra vállalkozott negyed évszázaddal ezelőtt az Igazgyöngy Alapítvány, mint hogy az ország egyik apró, a román-magyar határ menti zsáktelepülésén segít megvalósítani a mélyszegénységben élők álmait. Az Igazgyöngy Alapítvány 1999 óta támogatja a hátrányos helyzetű gyermekeket Kelet-Magyarországon, az Észak-Alföldi régió, Berettyóújfalui járásában.
Toldon, a 350 fős teljesen szolgáltatáshiányos zsáktelepülésén nincs játszótér, bolt, de még csak kocsma sincs. A kis települést sok-sok éve tartja béklyóban a mélyszegénység. Az itt lakó gyerekeknek helyben nincs lehetősége arra, hogy az általános iskola után szakképesítést szerezzen. A településen az egyetlen legális munkalehetőség a közmunka, ami önmagában nem elég ahhoz, hogy kitörhessenek a generációs szegénységből.
Az Igazgyöngy Alapítvány által fenntartott művészeti iskolába jelenleg 614 gyermek jár. A kezdetektől – több éves átfedéssel kalkulálva – azonban már közelít a tízezres nagyságrendhez a felkaroltak száma.
Kiss Papp Csilla igazgatóhelyettes az elmúlt esztendőket visszaidézve elmondta: „tanítványaink első körben a művészeti iskolában kerültek velünk kapcsolatba, a kezdetektől igyekszünk minél szélesebb körben segíteni a képzésüket, felkarolni a tehetségeket.
A művészet erejével próbálunk hatni a lélek erejére és az elengedhetetlen információk befogadására, igyekezve kompenzálni a hozott lemaradásokat, hiányosságokat.”
A vezető szakember megemlítette azt is, hogy a tanítványok számára már szerveztek az országon belül és a határon túl is programokat. Az online akadémiájuk keretében pedig önkéntes érdeklődők és pedagógusok is részt vehettek – szintén tanítványként – a különböző képzéseken. „Kiemelten fontos számunkra a pedagógiai hozzáadott érték, a körültekintő iskolai nevelés. A környező települések számára az Igazgyöngy Alapítvány szociális felzárkóztatási programot is indított.
Céljaink elérése érdekében a gyerekekkel végzett munka mellett a családokkal, a közösséggel és az intézményrendszerrel is együttműködünk, valamint tevékenységünkkel igyekszünk hatni a szakpolitikára is” – hangsúlyozta Kiss Papp Csilla.
A szülőknek, nagyszülőknek, testvéreknek nagy hatása van a gyermekek életére, ezért minden esetben a családoknál kell kezdeni a fejlesztést, akár családgondozás keretében. Beavatkozási pont lehet a kismamákra irányúló baba-mama klub is.
Az iskolában jelentkező tanulási problémák (például sajátos nevelési igényű gyermekek) esetében is ajánlatos külön szociális szakembernek foglalkoznia az érintettekkel.
Rendszeresek a művészeti iskolában tanulók esetében a családlátogatások, amelyek során munkatársaink nyomon követik a gyerek szociokulturális fejlődését, és szükség szerint igyekeznek egyéni és csoportos fejlesztésekbe bevonni a gyerekeket és a felnőtteket egyaránt
– mutatott rá a helyettes vezető.
„A gyerek minden családban érték” – fogalmazta meg hitvallásukat Kiss Papp Csilla. Mint sorolta, a gyermek nem éhezhet, nem élhet elhanyagolt körülmények között, tisztálkodnia kell és rendesen öltözködnie. Óvodáskortól lehetőség van a tanodához való csatlakozásra. A művészeti iskolába járó gyerekek családjai támogatást kapnak.
A programba Berettyóújfalu, Biharkeresztes, Körösszakál, Komádi, Magyarhomorog és Körösszegapáti iskoláiba járó és az Igazgyöngy AMI –ban is tanuló gyerekeket vonják be, akiknek a fejlesztését pedagógusok és szociális munkások segítik. A művészeti képzés mellett tárgyi adományokkal (ruha, cipő, iskolaszer, szemüveg, gyerekjáték) és krízis kezeléssel (élelmiszer, gyógyszer, tápszer) segítik a családokat.
„Told a mintafalu, ott működik az Alapítvány pilot programja 2009 óta, s az eltelt időszak alatt jelentős eredményeket értünk el” – utalt rá a vezető pedagógus, aki az elmúlt esztendők sikereiről is beszámolt.
A művészeti iskolába járó tanulóik közül volt olyan tanulójuk, aki nyolcadikban eredményes nyelvvizsgát tett, többen tanultak tovább gimnáziumban vagy lettek szakképesítéssel rendelkező szakmunkások, vagy visszafoglalkoztatottak az alapítvány toldi társadalmi vállalkozásába.
Jelenleg közel negyvenen dolgoznak az Igazgyöngy Alapítványnál (https://igazgyongyalapitvany.hu/tevekenysegeink/). Tevékenységeiket öt fontos területre csoportosítják: a szociális munkára, település fejlesztésre, a tanoda programra, a művészeti-oktatási tevékenységre és a közösségfejlesztésre valamint a már működő társadalmi vállalkozásokra.
„A Szuno társadalmi vállalkozást 2012-ben hoztuk létre. https://igazgyongyalapitvany.hu/tevekenysegeink/munkahelyteremtes/ Azóta rengeteget fejlődött a vállalkozás: egyre többen ismerik a Szuno márkát, egyre jobb és jobb minőségűek a termékeink, termékcsaládokat hoztunk létre, az álmokból célok lettek, amelyeket lépésről lépésre megvalósítunk” – mutatta be saját kézműves vállalkozásukat Kiss Papp Csilla.
Majd megjegyezte: „Arról álmodtunk, hogy egy sikeres, önfenntartó vállalkozást építünk azokkal a toldi emberekkel, akik szeretnének tenni a családjuk, gyermekeik jövőjéért. Ezért is kapta vállalkozásunk a Szuno nevet, ami cigányul álmot jelent. Az utóbbi 9 évben 26-an dolgoztak nálunk a faluból, és 47-en készítettek hímzést a termékekre. Jelenleg négy főt foglalkoztatunk teljes állásban Toldon, és két varrónőt Berettyóújfaluban.”
A művészeti-oktatási tevékenységhez kapcsolódóan az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola (AMI) projektet emelte ki az igazgatóhelyettes. „Az Igazgyöngy AMI módszertana hármas fókuszú vizuális nevelés.
Ebben az a különleges, hogy a vizuális kommunikáció fejlesztését, a hátrány kompenzálását és a szociális kompetenciák fejlesztését egyforma hangsúllyal kezeljük” – fogalmazta meg a projekt lényegét Kiss Papp Csilla.
– „A gyermekeknél a hátrányok kompenzálásban a figyelemkoncentráció erősítése, a vizuális memória-, a mozgásban a finommotorika-fejlesztése, összességében a verbális és vizuális kommunikáció összekapcsolása kap kiemelt szerepet. Más tantárgyak területén is igyekszünk a fontos képességeket fejleszteni és a lexikális tudást is bővíteni, míg a szociális kompetenciák esetében – a feladat típusától függően – a személyes és a társas készségekre fókuszálunk.
Így a pozitív énkép, az önbizalom erősítése, az énhatékonyság- és identitásérzés fejlesztése mellett az összetartozás érzésének megerősítése, az együttműködési képességek, a tolerancia és a szolidaritás fejlesztése is a feladataink között szerepel.”
„Az Igazgyöngy Alapítványnál abban hiszünk, hogy egy társadalom akkor lesz élhető, ha minden gyermek megkapja a lehetőséget ahhoz, hogy azzá váljon, amivé szeretne” – foglalta össze küldetésüket Kiss Papp Csilla.