Áll a bál a magyar fuvarozóknál - a családi vállalkozások különösen nagy gondban vannak
ElemzésekA 2023-as recessziós környezet hatalmas terhet rótt a magyar fuvarozó vállalatok működésére. A tavalyi év akadályai mellett, 2024 is számos megpróbáltatást tartogat az áruszállítók számára. A magyar, osztrák és német útdíjak közel duplájukra emelkednek. A hazai fuvarozók többségét alkotó kis, családi vállalkozások kifejezetten problémás helyzetben találjak magukat az adminisztráció és az érdekérvényesítés kérdésköreiben. A Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának online szakma beszélgetésén az áruszállítás nehézségeiről és jövőbeli kilátásiról számoltak be a szakemberek.
2023 harmadik negyedévében a közúti fuvarozáshoz kapcsolódó mutatók jelentősen elmaradtak az előző évi adatokhoz képest. Az ipari termelés 5,1 százalékkal, míg a kiskereskedelem 7,3 százalékkal esett vissza a tavalyi évben.
A recessziós környezet miatt az áruszállítási teljesítmény 10,8 százalékkal romlott az előző év harmadik negyedévéhez képest. Ez egy brutális visszaesés.
– számolt be a közúti áruszállítás helyzetéről Lajkó Ferenc, független iparági szakértő, a DigiLog Consulting ügyvezetője és az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke.
A közúti fuvarozási árindex 2023 harmadik negyedéves adatait tekintve a közúti fuvarozás költségei 10 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest. A költségnövekedést egyedül az üzemanyagár csökkenése tartotta vissza, így az nem lépte túl az infláció szintjét.
A fuvarozás elveszítette a korábbi profitabilitását. Mind belföldön, mind nemzetközi viszonylatban veszteséges volt.
– tette hozzá Lajkó Ferenc.
2024-ben a közúti fuvarozás 16-21 százalékkal fog drágulni. Ehhez nagy mértékben hozzájárulnak a 2024-ben életbe lépő adónövelések.
A magyar útdíjak esetében 50-60 százalékos díjnövekedés sújtja a fuvarozókat. A német útdíjak esetében, ennél is magasabb, 70-80 százalékos emelkedéssel szükséges kalkulálni.
– hívta fel a figyelmet az útdíjak ugrásszerű emelkedésére Lajkó Ferenc.
2024-től a magyar útdíjakat a következő tényezők befolyásolják; a tengelyek száma, a jármú környezetvédelmi besorolása és maga az útszakasz.
Marczin Bence, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. stratégiai és kormányzati kapcsolattartásáért felelős igazgatója a következőképpen foglalta össze a magyar útdíjak változását:
A magyar útdíjak két fő komponense az infrastruktúradíj és a külsőköltségdíj lesz. A külsőköltségdíj 2024 január 1-ig egy nulla forintos tényező volt. Hiszen az infrastruktúradíjban tartottuk számon a járművek környezetvédelmi besorolását.
Magyarországon a külsőköltségdíjat a levegőszennyezés és zajártalom mellett a szén-dioxid-kibocsátás fogja meghatározni. 2024-től az infrastruktúradíj is megváltozik, ami mostantól a jármű tengelyszámától és a gyorsúti vagy főúti szakaszok használatától függ.
A CO2 alapú útdíjszámítás rendszerét elsőként Németország vezette be 2023 december 1-jén, hozzá egy hónappal később csatlakozott Ausztria és Magyarország is. A „karbonvám” várhatóan Csehországban kerül legközelebb bevezetésre 2024 márciusában, ezt követheti Szlovákia, Belgium és Dánia is.
Németországban a CO2 díjszabás jelentősen megnöveli a közúti fuvarozás költségeit. Míg az egyes osztályba sorolt gépjárműveknél az autópálya díjtétel 2023 novemberéig 0,19 €/km volt, addig 2024 decemberére 0,348 €/km-re emelkedett. Tehát az új díjszabás 83 százalékos árnövekedést jelent.
Németországban még ebben az évben, július 1-től, bevezetik a kilométeralapú útdíjfizetést a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre. Ez az útdíj megduplázásával fog járni.
– vette számba a német útdíjak emelkedését Réthy Kinga, az UTA Union Tank Eckstein GmbH& Co. magyarországi ügyvezetője.
A magyar fuvarozók összetételében meghatározó számban jelennek meg a kis, családi vállalkozások. Számukra a legnagyobb nehézséget a magas költségek érvényesítése és az adminisztráció fogják jelenteni.
A rendszerváltás óta nem került szembe ilyen mértékű költségnövekedéssel a szakma.
– jelentette ki Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető-főtitkára.
2024-ben a közúti szállítmányozás továbbra is veszteséges marad, emellett az év első hónapjaiban az új útdíjak összegében és szerkezetében bekövetkezett változások miatt hatalmas káosz fog kialakulni.
A közút versenyképessége évről évre romlani fog a vasúttal szemben, amennyiben a vasúti díjakat a jelenlegi szinten képesek tartani.A teljes előadás alább megtekinthető: