Árharc, üzlet bezárások és csökkenő jövedelmezőség- így látják az elmúlt időszakot a szakértők

Elemzések2024. júl. 1.Áldott Rebeka

Kevés olyan évünk volt, amikor a kereskedelem volumenében olyan rossz számok tűntek fel, mint 2023-ban. Azonban az év második felében láthattuk, hogy a reálkereset növekedésével a kereskedelmi mutatók is javulni kezdtek. A kereskedelem jelenlegi helyzetét és a 2024 második felében várható kilátásokat vették számba a szakértők a Magyar Közgazdasági Társaság Kereskedelmi Szakosztályának szakmai kerekasztalbeszélgetésén.

Az elmúlt hetekben jelentek meg az első vállalati beszámolók, és a vállalatok többségénél ugyan emelkedett a forgalom, de az infláció alatt maradt a növekedésük. Az is jól látszik, hogy a vállalatok jövedelmezősége sem tudott javulni az elmúlt időszakban.

Az óriási infláció, ami meghatározta a tavalyi évünket, az a fogyasztói magatartásban a mai napig velünk van. A fogyasztóknak akkora sokk volt az infláció, hogy csak most kezd visszaállni a bizalom.

-számolt be az infláció következményeiről Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezetője, az MKT Kereskedelmi Szakosztályának elnökségi tagja.

2023-ban szinte minden az árharcról szólt, részben versenypiaci körülmények között, részben pedig az árszabályozási környezet szempontjából. A tavalyi évet a kötelező akciók és az árstop határozta meg, emellett megjelent a GVH Árfigyelő oldala is.

8.000 nem-élelmiszer kategóriába tartozó üzlet zárt be a tavalyi évben. A vásárlók annyira árérzékenyek lettek, hogy az FMCG szektor nem-élelmiszer fogyasztásban tevékenykedő szereplői szinte teljesen elvették a kis szakboltoktól a lehetőségeket.

-hívta fel a figyelmet a KKV-k kihívásokkal teli helyzetére Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A kereskedelem jövőjét az online vásárlás és a fenntarthatóság határozza meg

Természetesen a Covid idején az online vásárlás egy biztonságosabb lehetőséget biztosított a fogyasztóknak. Külföldi tanulmányok számoltak be arról, hogy már az idősebb korosztály is megbarátkozott az online vásárlással, mert jobban féltek a vírustól, mint az internetes rendeléstől. A pandémia óta általánosában egy visszarendeződés figyelhető meg.

-elemezte az online kereskedelem alakulását Agárdi Irma, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense, a szakosztály elnökségi tagja.

Az online vásárlást egyfajta differenciáltság is jellemzi. Például az élelmiszerkereskedelemben egy óriási növekedés volt a pandémia alatt, de később a vásárlók nagy része visszatért az üzletekbe. Míg a ruházatban visszafogottabb ütemben nőtt az online kereskedelem a Covid idején.

A fenntarthatóság egy nagyon fontos trend lesz, ami nagyrészt találkozik a fogyasztók, főként a fiatalabb vásárlók elvárásaival. Azonban a fenntarthatóság és az ESG-bevezetés egy elég komoly kihívást is állít a vállalatok elé, mert egy újabb szabályozásnak kell megfelelniük.

-hangsúlyozta a fenntarthatóság jövőbeli meghatározó szerepét Agárdi Irma.

A kiskereskedelmi kilátásokról szóló teljes kerekasztalbeszélgetést az alábbi linken tekintheti meg.