Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az Audi korábbi mérnöke áll a kínai elektromos autóipar hátterében

Elemzések2020. jan. 1.Sz.A.

Az első kínai Tesla modellek elkészülése mindenképp mérföldkőnek tekinthető, mivel Kína ma már a világ legnagyobb elektromos autó piaca. A kínai elektromos autógyártás fellendülése Wan Gangnak, az Audi korábbi mérnökének köszönhető.

Az első 15 Tesla 3-as modell legördült a Tesla ötmilliárd dolláros beruházással megépült sanghaji gyárának futószalagjáról. Az autók átadása ünnepélyes keretek között történt, és nem is alaptalanul: valójában a Tesla globális terjeszkedésének egy komoly mérföldkövét jelenti a 2018 júliusában alapított gyár termelésének megindulása.

A termelés a tervek szerint 150 ezer darab lesz évente, összehasonlításképp a kaliforniai Fremontban lévő Tesla gyárban most 350 ezer darab készül.

Kína a legnagyobb piac az elektromos autók számára, és ez látszik is a befektetéseken: az elmúlt néhány évben kockázati tőkebefektetők dollármilliárdokat fektettek a feltörekvő kínai elektromos járműgyártásba. Az iparágat a pekingi kormányzat is támogatta, mégsem teljesen egyértelmű, hogy sikertörténetről beszélhetünk – olvasható a CNBC-n megjelent elemzésben. 

Óvatosságra intenek a nagy kínai elektromos autógyártó cégek közelmúltban megjelent adatai. Az Alibaba által támogatott XPengnek például idén novemberben újabb 400 millió dolláros befektetésre volt szüksége, amelyben a Xiaomi elektromos autógyártó vállalkozás is részt vállalt stratégiai partnerként. A sencseni BYD – amelynek befektetői között Warren Buffett is megtalálható – október végén bejelentette, a harmadik negyedévben 130 százalékkal csökkentek a profitvárakozásai, a hongkongi tőzsdén jegyzett részvényei pedig elvesztették értékük negyedét. 

Komoly gondot jelent számukra, hogy a kínai autóeladások esnek, amit tetéz, hogy a jövő évtől fokozatosan megszűnnek az elektromos autóvásárlásokat segítő fogyasztói támogatások, illetve hogy lassul a gazdasági növekedés. 

– A startup cégek arra nem számítottak, hogy hosszú ideig fennmaradnak a támogatások. Keresztbe verte üzleti terveiket, hogy soha nem látott lejtmenetre került sor az egész kínai autóiparban – foglalta össze a probléma lényegét Rupert Mitchell, a 2015-ben alapított kínai WM Motor elektromos autógyártó vállalat stratégiai vezetője. 

A kínai elektromos autógyártás fellendülése Wan Gangnak, az Audi korábbi mérnökének köszönhető.

Wan a 2000-es évek elején hazatért Kínába, majd tíz éven belül tudományos és technológiai miniszter lett, s meggyőzte a központi kormányzatot, érdemes az elektromos autóiparba fektetni, mert ezzel az új technológia globális vezető hatalma lehet a távol-keleti ország. Az ötlet meghallgatásra talált, s így 2009 és 2015 között több mint 33 milliárd jüan állami támogatással segítették az iparág fejlődését.

A növekedés ütemét jól érzékelteti, hogy a Kínai Autóipari Szövetség adatai szerint 2014-ben megnégyszereződött az elektromos autók eladása az előző évhez képest,

majd a következő évben ugyanilyen tempóban folytatódott az iparág fejlődése, s ezzel elérte az évi 330 ezer elektromos jármű-kibocsátást az iparág. 2016-ban azonban a kínai pénzügyminisztérium adatai szerint már alig 53 százalékkal bővült az eladás, miközben kiderült, hogy legkevesebb öt vállalat trükközött a támogatásokkal, mintegy egymilliárd jüan értékben. 

Azonnal érthetővé válik az iparág lassulása, ha figyelembe vesszük, hogy a 2001 és 2011 közötti évtizedben a kínai vállalatok fele nem rendeltetésszerűen használta fel a kutatás-fejlesztési támogatásokat. Például magánfogyasztásra vagy más, jövedelmezőbb befektetésre fordították a kapott összeget. 

A ZEW-Leibniz Európai Gazdaságkutató Központ kutatói, Philipp Boeing és Bettina Peters tanulmányukban rámutatnak, a szigorúbb ellenőrzéseknek köszönhetően a visszaélések aránya az idő múlásával csökkent. Ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy ennek ellenére

hosszú távon csak csekély mértékben emelkedik a termelékenység, amely egyébként a kínai gazdaság alapvető problémája. 

Ezzel együtt a már beágyazott elektromos autógyártók továbbra is bíznak a növekedésben. Az XPeng célja, hogy két éven belül áttörést érjen el, és évi 150 ezer autót dobhasson piacra. Ez a mennyiség tízszerese a vállalat tavaly decemberi indulása óta gyártott autók számának. A WM Motors vezetői abban reménykednek, hogy már egy éven belül nullszaldós lehet a gyártás.

Ugyanakkor újabb autógyártók is megjelentek a piacon. A kantoni bázisú GAC Nio például az év utolsó péntekén mutatta be első teljesen elektromos SUV-ját. Az első kínai gyártású Teslák – amelyek olcsóbbak mint a Nio gyártmányai – pedig a jövő év elején kerülnek a kereskedésekhez.

Mint arról korábban írtunk, az elektromos jármű-gyártó Tesla Inc. kínai bankok egy csoportjával arról állapodott meg, hogy öt éves, 10 milliárd jüan (mintegy 424 milliárd forint) összegű hitelt vesz fel sanghaji autógyárának felépítéséhez. Az összeg egy része egy korábbi hitel kiváltását szolgálja majd.