Az autóipar rogyadozik, a luxuskocsi-gyártók viszont rekordokat döntenek
ElemzésekHiába tombolt a pandémia, a Rolls-Royce és a Bentley tavaly a fennállásuk legjobb évét zárták.
Kétségtelen, hogy az autóipar a járvány egyik legnagyobb áldozata. Ahogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke Erdélyi Péter a növekedés.hu-nak korábban elmondta: nem csak a félvezetők hiányával van baj. Egyéb alkatrész beszállítóknál is vannak átmeneti leállások. Ráadásul a piaci szereplők közben az alapanyagárak emelkedésével illetve a biztonsági és környezetvédelmi előírások okozta többlet gyártási költségekkel is küzdenek.
A gyártásból rendelt autóknál a korábbi 3-5 hónapról most akár 8-12 hónapra is emelkedhetett a szállítási idő.
Ám az ágazatot sújtó válságból a luxusautó-gyártók nem sokat éreznek. Sőt, két nagy szereplő, a Rolls-Royce és a Bentley tavaly a fennállásuk legjobb évét zárták.
Pedig nem fiatal márkákról van szó, hisz mindkettő több mint 100 éves. A Bentley-nél 2021-ben összesen 14 659 luxusjárművet értékesítettek, míg a Rolls-Royce 5586 eladott kocsival állította be az új rekordot, amely 49 százalékos emelkedést jelent 2020-hoz képest.
Sokaknak megváltozott a gondolkodása, ahogy látták, hogy a COVID nem kíméli a környezetüket. Úgy érezték, az élet rövid és halogatás helyett jobb ha most él az ember
magyarázza a Rolls-Royce sikereit a márka első számú embere Torsten Müller-Ötvös.
Persze az se ártott, hogy a gazdagok lehetőségei a pandémia alatt alaposan beszűkültek. Nem tudtak annyi méregdrága partin és utazáson részt venni, mint korábban. Ezért a pénzüket inkább máshol kezdték el költeni. A luxustermékek gyártói emiatt szárnyaltak. A felsőkategóriás kocsik gyártói különösen jó üzletet tudtak bonyolítani Kínában és az amerikai kontinensen.
A Rolls-Royce részéről jó taktikának bizonyult, hogy egyre jobban nyitottak a fiatal milliomosok felé.
A tavaly bemutatott Ghost Black Badge, amely alsó hangon is 139 millió forintba kerül, pont emiatt a szokottnál sportosabb és merészebb megjelenéssel bír.
Rolls-Royce Ghost Black Badge
Az mondjuk kiderült, hogy brit gyártóként Torsten Müller-Ötvös sem túl lelkes a Brexit kapcsán. Az Uniós kilépés, mint elmondta nem igazán könnyítette meg a helyzetüket.
Ám úgy tűnik, hogy a Brexit hátrányait továbbra is ki tudják küszöbölni. Hiszen a jövőben is emelkedésre számítanak.
Az egyik nagy dobásuk az első teljesen elektromos modelljük 2023-ban érkezik.
Ahhoz, hogy a gyártás fennakadások nélkül menjen, persze szükség volt az anyavállalatra is. A Rolls-Royce tulajdonosa a BMW úgy szervezte a gyártást, hogy a luxusautók prioritást élvezzenek és ha chiphez jutottak, akkor a méregdrága autók elsők között kaptak a készletekből. A tervek szerint ezt a gyakorlatot idén is megtartják.