Az óvszerek közt a Durex még mindig a király? Itt a gumi körkép
ElemzésekMindössze négy nagy szereplő uralja a kondom-piac két-harmadát.
Ahogy sok más vállalat, az óvszer-gyártók is örülnek, hogy végre magunk mögött hagytuk a COVID-járványt. A pandémia alatt, mivel a vendéglátóhelyek is zárva kellett tartsanak, kevesebb légyottra került sor és az egyik legnagyobb vásárlókör a szexmunkások is kevesebb gumit vásároltak.
Most viszont újra emelkednek az eladási adatok. Nem is akármennyire: a globális forgalom majdnem negyedével nőtt tavaly év elején.
Összességében 2022-ban 9,6 milliárd dollárnyi kondomot adtak el, az összforgalom pedig az előrejelzések szerint 2032-re már a 22,7 milliárd dollárt is elérheti.
Minden ötödik óvszer Malajziában készül
Amikor 1915-ben létrejött a brit fővárosban a Durex későbbi gyártója a Londoni Gumi Vállalat, a cég egészen szerény keretek között működött. Az alapítónak L.A. Jackson-nak nem is volt pénze egy önálló üzlet fenntartásához ezért a boltban egy dohányforgalmazóval osztoztak. Saját gyártás se volt: a fodrászkellékeiket és az óvszereket Németországból exportálták.
Csak 14 évvel később jegyeztette be a társaság a Durex nevet, amely három angol szó, a durability, a reliability és az excellence (tartósság, megbízhatóság és kiválóság) összevonásából jött létre.
Azóta a Durex jókora utat járt be: az 50-es években először ők alkalmazták a gumik elektromos tesztelését és elsőként dobtak piacra síkosított óvszereket, majd később a 60-as években övék volt az első anatómiailag formázott óvszer.
A kondomok piacán azóta is a Durex a piacvezető: tavaly a globális piac 30 százaléka tartozott a márka tulajdonosához a Reckitthez.
A gyártás Európából már jó ideje kivonult: az utolsó brit üzem még 2007-ben húzta le a rolót. A kiszervezés miatt sok más óvszer mellett a Durexeket is egy maláj partnercég készíti. Arról a Karexről van szó, amely több mint ötmilliárd óvszert gyárt évente. Jelenleg a világon úgy minden ötödik kondom náluk készül.
A Durexnél egyébként megfigyelték: az emberek kínosan érzik magukat, ha kisméretű óvszert kell vásárolniuk ezért olyanok is, akiknek ez egyébként nem felel meg, inkább a normál méretű kiszerelést veszik.
Az óvszerek mérete volt, hogy Afrikában is gondot okozott. Pár éve ugyanis Zimbabwében akart gyökeret ereszteni egy kínai óvszer-gyártó.
Az ország egészségügyi minisztere azonban jelezte: a kínai óvszerek túl kicsik a zimbabwei férfiaknak.
Japánok az élvonalban
A világ kondom eladásain viszonylag kevesen osztoznak. A piacvezetők a globális forgalomnak több mint a 60 százalékáért felelnek.
A Durex márka tulajdonosa a Reckitt mellett három másik nagy szereplő van. A dobogó második helyén a LifeStyles áll, amelynek a története szintén a XX. század elején indult. Az alapító még 1905-ben kezdett el óvszereket gyártani Ausztráliában.
A globális vállalattá cseperedő cég az óvszer divízióját azonban 2017-ben eladta két kínai társaságnak: a CITIC Groupnak és a Humanwell Healthcare-nek.
A LifeStyles a hivatalos oldalán egyébként tippeket is ad a fogyasztóknak: mint felhívják rá a figyelmet, óvszert nem jó ötlet a pénztárcában tartani, mert könnyen sérülhet. Az se jó ha sokáig direkt napfény éri a gumit, ráadásul figyelni kell, hogy mindegyiknek van lejárati ideje.
A harmadik legnagyobb szereplő a Church & Dwight, vagyis a Trojan márka tulajdonosa. Az amerikai társaság piacvezetőnek számít az Egyesült Államokban.
Viszont a vállalat kutatásai felhívják egy sajnálatos trendre a figyelmet: az USA-ban egyre kevesebben használnak óvszert. Azoknak a középiskolásoknak az aránya, akik azt nyilatkozták, hogy a legutolsó szexuális együttlétüknél használtak gumit, 63 százalékról 16 év leforgása alatt lement 54 százalékra.
Állítólag részben azért, mert a legfiatalabb generáció már nem fél annyira az AIDS-től és más szexuális úton terjedő betegségektől, mint az idősebbek.
A piaci ranglista negyedik helyén a japán Okamoto áll. A globális eladások 8 százaléka tartozik hozzájuk. Csak az ázsiai szigetországban négy gyáruk van. Emellett vannak üzemeik az USA-ban, Vietnámban, Thaiföldön és Kínában is.
A nagy gyártók mind árulnak különféle ízesítésű óvszereket is: a hagyományosnak mondható vaníliás, csokoládés, banános vagy mézes opciók mellett van kávé és szalonna ízesítésű gumi is. A globális kedvencnek egy korábbi elemzés szerint azonban az epres ízesítésű számít.