Az új sugárhajtású magyar hadigépbeszerzés részletei
ElemzésekEgy tucat L-39NG könnyű sugárhajtású repülőgépet vásárol a kormány a Magyar Honvédségnek – jelentette be Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos. A cseh gépeket kiképzési és felderítő feladatokra használják majd 2024-től.
Hivatalos oldalán, a High-tech Force-on jelentette be a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a Magyar Honvédség haditechnikai eszközökkel kapcsolatos bővítésének újabb beszerzését.
Maróth Gáspár elmondta:
a kormány tizenkettőt vásárol a cseh Aero Vodochody által gyártott könnyű sugárhajtású L-39NG repülőgépből, amelyek várhatón 2024-ben állhatnak hadrendbe.
A nemzeti fegyverzeti igazgató hangsúlyozta:
a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program 2016-os elindítása óta kulcskérdésnek tekintik a hazai pilótaképzés szélesítését, ezért a most beszerzendő gépekből nyolccal a Gripen-pilóták kiképzését segítik, a maradék négy pedig felderítési feladatokat fog ellátni.
Az L-39 és későbbi verziói a világ talán legismertebb sugárhajtású kiképzőgépei.
A cseh gyártó mintegy háromezer darabot adott eddig el belőle 45 országba, a hadseregek mellett pedig magánszemélyek is előszeretettel használják.
Tulajdonságai közül kiemelkedik biztonságossága, valamint az, hogy extrém körülmények között is megbízhatóan teljesít.
Az új gépek az L-39-esek továbbfejlesztett változatai, FJ44-4M típusú hajtóművének köszönhetően könnyebb, gyorsabb és gazdaságosabb fogyasztással rendelkezik, mint elődje. Akár 6000 méteren is képes a 770 km/órás végsebességre, de tíz kilométer felett is teljesen megbízhatóan teljesít.
A gépeket a megrendelő igényeinek megfelelően alakítja ki a gyár, elektronikus rendszerének és szimulációs technikájának köszönhetően így kiválóan alkalmas arra, hogy vadászgépek (magyar viszonylatban a Gripenekre) repülésére oktassák vele a pilótákat.
Az L-39NG több felfüggesztési pontjára is lehet fegyverzetet szerelni, kialakítása eredményeképpen bombát, gépágyút éppen úgy elbír, mint a levegő-föld rakétákat.
A hazai igényeknek megfelelően az új gépeket egy közös, cseh-magyar fejlesztési projekt munkája nyomán alakítják ki, így egyelőre még nem tudni, pontosan milyen megoldásokat fognak alkalmazni rajtuk. A folyamatot jelentősen könnyíti, hogy a repülőgépeket gyártó Aero Vodochody tavaly többségi magyar tulajdonba került.
Fotó: AERO Vodochody