Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Bajban Hollywood?

Elemzések2019. szept. 12.D.J.

Idén esett az amerikai mozik forgalma. A Disney viszont még így is szárnyal.

Közhely, de igaz: a mozikat ellepték a folytatások, a különféle adaptációk és a remake-ek (vagyis a korábbi filmek újraforgatott verziói). Persze napjainkban is készülnek eredeti alkotások, de ha az író-rendezőjüket nem Tarantinonak hívják, akkor túl sok forgalomra nem számíthatnak.

Jellemző, hogy idén eddig Amerika 15 legsikeresebb filmje közé mindössze két eredeti alkotás tudott bejutni: a „Volt egyszer egy… Hollywood” és Jordan Peele sajátos horrorja a „Mi”.

A nagyvásznakat 2019-ben főleg az ismert sorozatok uralták.Idén volt új Toy Story, John Wick, Halálos Iramban és Bosszúállók is, miközben remake készült az Aladdinhoz, a Dumbóhoz és az Oroszlánkirályhoz is.

Okkal hihetnénk, hogy a sok visszatérő kedvencnek hála Hollywood valóságos pénzesőben úszott. Pedig nem ez a helyzet. Idén Észak-Amerikában a nyár végéig 6,3 százalékkal kevesebb forgalmat termeltek a jegypénztárak, mint a tavalyi év azonos időszakában.

A tengerentúlon a mozik népszerűségvesztése kisebb kilengésekkel ugyan, de hosszú évek óta tart. Tavaly például Kanadában és az USA-ban 1,3 milliárd jegyet adtak el. Ami persze nem kevés, viszont a 2002-es adathoz képest így is 275 milliós visszaesést jelent.

De még így is, idén a csökkenés mértéke váratlanul érte az elemzőket. Az egyik filmipari szakértő David A. Gross a New York Times-nak nyilatkozva úgy fogalmazott: „ha a folytatások és a remake-ek a jövőben nem tudnak eredetiek és érdekesek lenni, akkor hamar elveszthetik a közönségüket”.

Erre utal, hogy idén nyáron több nagyreményű produkció is az elvárások alatt teljesített: legyen szó akár az új Men in Black-ról, a legutóbbi X-menről, vagy a Legendary Pictures második Godzilla filmjéről.

Viszont az USA-ban nem csak a vetítőtermekben apadt a közönség. A Disney vidámparkjainál, az első osztályú profi baseball bajnokság meccsein és a Broadway-en is csökkentek a jegyeladások.

Mint a Moody’s Analytics vezető közgazdásza Mark Zandi felhívja rá a figyelmet: idén az egész amerikai gazdaság problémákkal küzdött.A gyengülő mozi forgalom pedig csak egy tünet.

Akárhogy is, a visszaesés valószínűleg nem vezethető vissza egyetlen okra. Több tényező is nehezíti a mozi-tulajdonosok dolgát. Nyilván a filmszínházaknak az online videótárak erősödése se tesz jót. Elég csak azt számba venni, hogy a Netflixnél egy havi előfizetés 13 dollárba kerül, míg New Yorkban vagy Los Angelesben egy mozijegy akár 18 dollárt is kóstálhat. Nem csoda, hogy sok család inkább otthon nézi a filmeket.

Bár a mozis piac kezd átalakulni, van ami idén se változott: a Disney továbbra is toronymagasan uralja Hollywoodot. A nyáron abból a 2,6 milliárd dollárból, amelyet a 10 legsikeresebb film kitermelt az amerikai mozikban, 1,3 milliárd dollár az egeres céghez vándorolt.