Nagyon szorongatják az Egyesült Államokban a Google-t

Hírek2019. szept. 12.Növekedés.hu

A cég hirdetési  dominanciája ügyében 50 amerikai állam és közigazgatási térség csoportja indított vizsgálatot, olvasható a bbc.com hírportálon.

A kezdeményezők arra figyelmeztetnek: a kereső óriás fenyegetheti a versenyt és a fogyasztókat. Aggályosnak tartják azt is, ahogyan a Google keresési eredményeit sorba állítja és ahogyan a felhasználók személyes adatait kezeli.

Az akción további súlyt ad annak a növekvő számú vizsgálatnak, amelyeket az amerikai hatóságok a nagy technológai cégek ellen folytatnak. Államok egy másik csoportja a közelmúltban bejelentette, hogy vizsgálatot indított a Facebook ellen. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a cég elfojtotta-e a versenyt és megfelelően óvta-e felhasználóinak személyes adatait. 

A legutóbbi lépésekben republikánus és demokrata képviselők egyaránt részt vettek, jelezve, hogy az óriás vállalatok megfékezésére irányuló politikai szándék erősödik.

A bejelentést Ken Paxton, Texas főügyészének hivatala készítette elő. A főügyész kijelentette:

a Google a reklámozás és a keresés valamennyi összefüggését uralja az interneten. Abban nincsen semmi rossz, ha egy vállalat a legnagyobbá válik, amennyiben ezt szabad piaci verseny keretei között éri el. Régóta látunk azonban bizonyítékot arra, hogy a Google üzleti gyakorlata alááshatja a fogyasztók választási lehetőségeit, elfojtja az innovációt, megsérti a felhasználók személyiségi jogait és a Google ellenőrzi az online információk áramlását és elosztását.

A Google az Egyesült Államokban mintegy 38 százalékos arányban, körülbelül 48 milliárd dolláros (hozzávetőleg 14 500 milliárd forintnyi) értékben részesedik a digitális reklám kiadásokból. 

Az eMarketer szerint a második legnagyobb haszonélvező a Facebook, 22 százalékos hányaddal. Részesedése azonban az elmúlt évek során csökkent, ahogyan az olyan vállalatok, mint az Amazon, a hirdetők szemében vonzóbbá válnak.

A Google a közelmúltban közleményben válaszolt a legutóbbi vizsgálat kérdéseire. Kiemelte az innováció érdekében tett erőfeszítéseit. A vállalatot ért bírálatok „nem újak” állítja a közlemény. „Mindig érdemben együttműködtünk a hatóságokkal és a jövőben is ezt tesszük.”

Ez az igazán nagy dolog

Történelmi távlatban az Egyesült Államok a technológiai vállalatok szabályozása tekintetében elmaradt Európától és más országoktól.

Júliusban azonban az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma bejelentette: át fogja tekinteni, vajon a vezető online platformok gyakorlata elfojtotta-e a versenyt. 

A digitális piacon a monopoliumok megerősödéséről meghallgatásokra kerül sor a Kongresszusban. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság is közölte: büntetéseket szabott ki a Google anyavállalatára, az Alphabetre és Facebook-ra.

A technológiai óriások bírálói, akik régóta panaszkodnak a Washingtonban zajló akciók hiánya miatt, leszögezték: remélik, hogy az állami szinten folytatott erőfeszítés nyomást gyakorol a szövetségi kormányra és az le is csap a nagyvállalatokra.

Történelmileg a szövetségi tisztségviselők vezették az eljárásokat és ők azok, akiket komolyan vesznek – mondta Matthew Stoller, az Open Markets Institute, egy monopóliumellenes tudományos műhely munkatársa. „Az állam előlép és bejelenti: önállóan fogunk cselekedni – ez az igazi nagy dolog.”

Forrás