Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Budapesten az autótolvajok itt a legaktívabbak – Lopási térkép

Elemzések2024. júl. 15.D.J.

Néhány tehetősebb környéken is viszonylag sok a lopás, viszont a bűnözők eszén könnyű túljárni.

A tipikus magyar autótolvaj merőben más, mint a nyugat-európai társai. Az olyan metropoliszokban, mint London a bűnözők rendszerint roppant jól fel készülnek az akcióra. Annyira, hogy a rendőrségi beszámolók szerint egyfajta fegyverkezési verseny indult be a gengszterek és az autó-gyártók között.

Hiába van egyre fejlettebb lopásgátló rendszer a kocsikban, a tolvajok sokszor olyan rafinált eszközöket fejlesztenek ki,

amelyekkel pillanatok alatt nyitják ki a legújabb autócsodákat.

Ezzel szemben nálunk a kocsik nagy részét azért tudják ellopni, mert a tulaj benne hagyja a slusszkulcsot és rendszerint még az ajtót se kell feszegetni, mert az is nyitva van.

Tipikusnak mondható azaz eset, amely a police.hu-n is nemrég jelent meg. A szeleburdi rablás története pár hete egy nagyobb esővel kezdődött. A tettes egy 58 éves férfi, először csak beállt egy fa alá, de mivel látta, hogy a közelben parkol egy Trabant inkább odamenekült a vihar elől. Az autó tárva nyitva volt. Amikor beült meglepve látta, hogy a gyújtáskapcsolóban ott a slusszkulcs is.

Egyébként is tervezte, hogy vesz majd egy autót. Gondolta itt a remek alkalom, hogy megússza az adás-vétellel járó nyűgöket és elhajtott a talált kocsival.

Budán sincs biztonságban a négykerekű

Magyarországon ebben az évben 406 alkalommal fordult elő, hogy valaki önkényesen vett el egy autót. Több mint az esetek tizede Pest megyében esett meg. A fővárosban pedig 30 ilyen bűntényt rögzítettek. Legalábbis az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztikában (ENyÜBS) ekkora számok lettek rögzítve.

Viszont ezek az adatok még nem mutatják a teljes képet. Egyrészt az ENyÜBS minden esetben a már lezárt eljárások számáról ad tájékoztatást. Másrészt tudni kell, hogy a Bűntető törvénykönyv külön veszi a „jármű önkényes elvételét” - vagyis azt amikor valaki jogtalanul használ egy kocsit -,

és a gépjárműlopást, amikor jogtalan eltulajdonításra kerül sor.

Az idézett számok csak az elöbbire vonatkoznak.

Szerencsére mindkét bűntényből egyre kevesebb akad itthon. A tendencia jól látható az alábbi grafikonon, amely kifejezetten a budapesti adatokat mutatja.

Forrás: prestat.lechnerkozpont.hu

Ha a regisztrált gépkocsi lopásokat nézzük 2024 április és május 20 között akkor nem túl nagy meglepetésre látszik, hogy Budapest és környéke alaposan kilóg az átlagból.

Forrás: terkep.police.hu

A kerületi számokért a Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattárat is felcsaptuk. A publikus friss adatokban sajnos nem bővelkednek. A legutóbbi lakosságarányos bűnözési számok 2019-esek. Viszont évekre visszamenőleg is tisztán kirajzolódik, hogy a kocsitulajok hibát követnek el,

ha azt hiszik, hogy a budai oldalon feltétlenül nagyobb biztonságban van a négykerekűjük, mint a Duna túloldalán.

Még akkor is, ha a legmagasabb érték a IX. kerületnél jött ki.

Százezer lakosra jutó személygépkocsi lopások száma a budapesti kerületekben (2019)

Forrás: prestat.lechnerkozpont.hu

Viszont pont azért, mert itthon nem túl fifikánsak az autótolvajok a bajnak sok esetben viszonylag könnyen az elejét lehet venni. Mint említettük: ha kivettük a kulcsot és bezártuk az ajtókat, már a legtöbb bűnözőnek túl is jártunk az eszén.

Ha még egy kormány- és váltózárat is szerzünk a kocsinkba, akkor kicsi az esély rá, hogy a parkolóban már csak a hűlt helyét fogjuk találni az autónknak.