Budapesten az autótolvajok itt a legaktívabbak – Lopási térkép
ElemzésekNéhány tehetősebb környéken is viszonylag sok a lopás, viszont a bűnözők eszén könnyű túljárni.
A tipikus magyar autótolvaj merőben más, mint a nyugat-európai társai. Az olyan metropoliszokban, mint London a bűnözők rendszerint roppant jól fel készülnek az akcióra. Annyira, hogy a rendőrségi beszámolók szerint egyfajta fegyverkezési verseny indult be a gengszterek és az autó-gyártók között.
Hiába van egyre fejlettebb lopásgátló rendszer a kocsikban, a tolvajok sokszor olyan rafinált eszközöket fejlesztenek ki,
amelyekkel pillanatok alatt nyitják ki a legújabb autócsodákat.
Ezzel szemben nálunk a kocsik nagy részét azért tudják ellopni, mert a tulaj benne hagyja a slusszkulcsot és rendszerint még az ajtót se kell feszegetni, mert az is nyitva van.
Tipikusnak mondható azaz eset, amely a police.hu-n is nemrég jelent meg. A szeleburdi rablás története pár hete egy nagyobb esővel kezdődött. A tettes egy 58 éves férfi, először csak beállt egy fa alá, de mivel látta, hogy a közelben parkol egy Trabant inkább odamenekült a vihar elől. Az autó tárva nyitva volt. Amikor beült meglepve látta, hogy a gyújtáskapcsolóban ott a slusszkulcs is.
Egyébként is tervezte, hogy vesz majd egy autót. Gondolta itt a remek alkalom, hogy megússza az adás-vétellel járó nyűgöket és elhajtott a talált kocsival.
Budán sincs biztonságban a négykerekű
Magyarországon ebben az évben 406 alkalommal fordult elő, hogy valaki önkényesen vett el egy autót. Több mint az esetek tizede Pest megyében esett meg. A fővárosban pedig 30 ilyen bűntényt rögzítettek. Legalábbis az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztikában (ENyÜBS) ekkora számok lettek rögzítve.
Viszont ezek az adatok még nem mutatják a teljes képet. Egyrészt az ENyÜBS minden esetben a már lezárt eljárások számáról ad tájékoztatást. Másrészt tudni kell, hogy a Bűntető törvénykönyv külön veszi a „jármű önkényes elvételét” - vagyis azt amikor valaki jogtalanul használ egy kocsit -,
és a gépjárműlopást, amikor jogtalan eltulajdonításra kerül sor.
Az idézett számok csak az elöbbire vonatkoznak.
Szerencsére mindkét bűntényből egyre kevesebb akad itthon. A tendencia jól látható az alábbi grafikonon, amely kifejezetten a budapesti adatokat mutatja.
Forrás: prestat.lechnerkozpont.hu
Ha a regisztrált gépkocsi lopásokat nézzük 2024 április és május 20 között akkor nem túl nagy meglepetésre látszik, hogy Budapest és környéke alaposan kilóg az átlagból.
Forrás: terkep.police.hu
A kerületi számokért a Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattárat is felcsaptuk. A publikus friss adatokban sajnos nem bővelkednek. A legutóbbi lakosságarányos bűnözési számok 2019-esek. Viszont évekre visszamenőleg is tisztán kirajzolódik, hogy a kocsitulajok hibát követnek el,
ha azt hiszik, hogy a budai oldalon feltétlenül nagyobb biztonságban van a négykerekűjük, mint a Duna túloldalán.
Még akkor is, ha a legmagasabb érték a IX. kerületnél jött ki.
Százezer lakosra jutó személygépkocsi lopások száma a budapesti kerületekben (2019)
Forrás: prestat.lechnerkozpont.hu
Viszont pont azért, mert itthon nem túl fifikánsak az autótolvajok a bajnak sok esetben viszonylag könnyen az elejét lehet venni. Mint említettük: ha kivettük a kulcsot és bezártuk az ajtókat, már a legtöbb bűnözőnek túl is jártunk az eszén.
Ha még egy kormány- és váltózárat is szerzünk a kocsinkba, akkor kicsi az esély rá, hogy a parkolóban már csak a hűlt helyét fogjuk találni az autónknak.