Carmageddon: Akár százezres leépítés jöhet az autóiparban

Elemzések2019. dec. 16.Sz.A.

Nemcsak a németeknél, szinte az összes nagy autógyártónál leépítésekre kell számítani, 80–100 ezer főt érinthetnek az elbocsátások jövőre. A legnagyobb mértékű elbocsátás az amerikai, a brit és a német autógyártóknál várható.

Az egyik legrosszabb évet tudhatják maguk mögött az autóipari dolgozók, és még nincs vége: becslések szerint mintegy 80 ezer munkahely szűnhet meg a következő években a globális autógyártásban. A fő ok a technológiaváltás, de szakszervezetek úgy látják, az indokoltnál többet bocsátanak el a nagy cégek - írja a Bloomberg elemzése.

Szinte naponta jelentenek be újabb és újabb létszámleépítéseket a jól ismert autógyártók. Az Egyesült Államokban a folyamat még tavaly kezdődött, amikor a Ford 11 milliárd dolláros átalakítási tervvel rukkolt elő.

Az amerikai vállalat azóta tíz százalékos – 17 ezer fős – leépítést jelentett be, illetve közölte, hogy hat gyárát bezárja.

Ezek közül három oroszországi, egy-egy pedig az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban és Franciaországban található.

De gondokkal küszködik Kína, a legnagyobb autóipari foglalkoztató is. Ezt jól mutatja, hogy az elektromos autókra specializálódott startup, a NIO több milliárd dollár veszteséget szenvedett el, és így kénytelen volt munkavállalói ötödét, mintegy kétezer embert utcára tenni. A japán Nissan is hasonló cipőben jár, a következő években 12500 fővel csökkentik majd a vállalati létszámot, miután elszenvedték az évtized legnagyobb veszteségét.

Az IHS Markit becslése szerint az idei évben várhatóan mindössze 88,8 millió autót és haszongépjárművet gyártanak a világon, ami hat százalékos mérséklődést jelent az előző évhez képest.

A jelek arra mutatnak, hogy jövőre tovább csökken a termelés. A várakozások szerint 2020-ban 78,9 millió jármű kerülhet le a gyártósorokról, ami 2015 ót a legalacsonyabb érték.

Bernhard Mattes, a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke szerint csak az iparág átalakulása, többek között az önvezető és az elektromos autók gyártásának elterjedése hetvenezer megszűnő munkahelyet eredményez majd az elkövetkező évtizedben. A Bloomberg összesítése szerint világszerte több mint 80 ezer gyári dolgozó veszítheti el a munkáját a következő években.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy akkor kell vagyonokat költeni a technológiaváltásra, amikor a zsugorodik a piac. Gillian Davis, a Bloomberg Intelligence elemzője szerint számos autógyártó most a költségmegtakarítási tervekre összpontosít, hogy elkerülje profitja csökkenését.

A leépítések nemcsak az USA-t, Nagy-Britanniát vagy a gyorsan növekvő ázsiai országokat érintik, hanem Németországot is. A Daimler és az Audi német autógyártók november közepe óta húszezer fős elbocsátást jelentettek be. A munkavállalók sem hagyják azonban szó nélkül ezeket a terveket. November 22-én a németországi Stuttgartban – amely a Daimler, a Porsche és az autóipari részegység-gyártó, a Robert Bosch székhelye – tizenötezer ember vonult az utcára, hogy tiltakozzanak a leépítések és a gyárbezárások ellen.

A tüntetést szervező IG Metall szakszervezet vezetői arról beszéltek, hogy a technológiaváltásra hivatkozva a gyárak vezetői a szükségesnél több embert küldenek el, csak azért, hogy növeljék a profitot.

A General Motors-nál is több mint 46 ezer munkavállaló sztrájkolt negyven napig – amely a leghosszabb munkabeszüntetés a gyár elmúlt fél évszázadában –, így a tervezett négy gyárbezárás közül csak háromra került sor. Az amerikai United Auto Workers szakszervezet szerint az új, egyszerűbb gyártástechnológia kevesebb munkaerőt igényel a munkafolyamatok automatizálása miatt.

Az autógyártókkal folytatott tárgyalásokat követően a szakszervezet bejelentette, hogy a General Motors-zal, a Forddal és a Fiat Chryslerrel kötött megállapodás értelmében 23 milliárd dollárt költenek az autógyárakra az elkövetkező négy évben, amelynek eredményeként több, mint 25 ezer munkahely maradhat meg vagy jöhet létre. 

Videók ajánlása vagy bármi