Csúcson a BYD eladásai, miközben a Volkswagen gyárbezárást tervez
ElemzésekÚgy tűnik, a BYD már a kínai gyártók közül is kezd magasan kiemelkedni, szinte tarol a hazai piacon. A régi, patinás német gyár, a Volkswagen viszont nehézségekkel küzd, melyeket a hasonló esetben szokásos átszervezéssel kell kezelnie, megküzdve a túl erős szakszervezetekkel.
Minden idők legmagasabb havi eladását publikálta a BYD kínai autógyár: augusztusban 370 854 autót adtak el, ami 30 százalékos bővülés tavalyhoz képest. Ezen belül a teljesen elektromos autók eladása 12 százalékkal nőtt, a hibrideké 48 százalékkal.
Kínában tarol, külföldön is jól növekszik
A többi kínai autógyártó adata távolról sem volt ilyen kedvező, sőt, némelyiknél egyenesen csökkent az eladások száma egy év alatt, így úgy tűnik, a BYD nem csak a Teslával vagy épp a belsőégésűekkel vette fel a versenyt.
A BYD múlt hónapban 31 451 autót adott el külföldön, ezzel idén idáig 265 ezer lett az exportált autók száma, miközben az adat tavaly egész évben volt 243 ezer.
Ezek alapján látszik, hogy messze Kína a gyártó legnagyobb piaca, de dinamikusan növekszik az export: a CNBC számításai szerint 400 ezer darab lesz várhatóan az idei év teljes száma.
Jónevű autógyár, páldátlan kihívásokkal
A BYD sikerével szemben a lassan 90 éve mindent túlélő és sikeres Volkswagen költségcsökkentésekre kényszerül, amin belül még a németországi gyárbezárás is felmerülhet, ez pedig példátlan a cág történetében. A társaság arra is rákényszerülhet, hogy felmondja a szakszervezetekkel kötött megállapodást, miszerint 2029-ig nem bocsát el dolgozókat.
Egy ilyen vállalás a piacgazdaság körülményei között valóban szinte képtelenség, hisz más cégek, amikor költségcsökkentésre kényszerülnek, csökkentik az alkalmazottak számát, ahogy ez iparágon belül a Teslánál is történt, de jó példa a Meta, ahol ugyancsak fontos eleme volt a leépítés a sikeres átalakításnak.
Új konkurencia
A Volkswagen vezérigazgatója a Bloomberg szerint azzal indokolta a költségcsökkentési kényszert, hogy új konkurensek jelennek meg Európában (vélhetően a BYD-re is gondolt), és velük szemben a német gyártók kevéssé versenyképesek.
A nehézségekhez persze nem kis mértékben hozzájárul, hogy az elmúlt időszakban nem tudták előrejelezni, hogy mekkora lesz az elektromos autók iránti igény, ezért túlzott mértékű beruházásokat hajtottak végre.
Hatékonysági problémák, túlzott szakszervezeti erő
Hatékonysági problémákra utal, hogy az ikonikus modell, a Golf gyártása kezd veszteségbe fordulni, és ezt már nem engedheti meg magának a cég. Így elkerülhetetlennek tűnik egy nagyobb összeszerelő-üzem és egy alkatrészgyár bezárása Németországon belül.
A Volkswagen 650 ezer ember foglalkoztat világszerte, közülük 300 ezret Németországban. A cég felügyelőbizottságában a helyek felét a dolgozók képviselői töltik be, és Alsó-Szászország tartomány, amely 20 százalékos részvényes a cégben, jóban van a szakszervezetekkel, ami kissé ellentmondásos, hisz részvényesként a cég eredményessége lenne az érdeke, a szakszervezetek viszont így könnyebben állnak elő túlzott és indokolatlan követelésekkel, amelyek versenyképtelenné teszik a társaságot.
Árfolyamhatás
A részvény árfolyama egyelőre nem mutatja a cégnél zajló nehézségeket: az elmúlt 2 és fél évben a 90-120 eurós sávban mozgott, kétségkívül ezen belül július végén volt egy jelentősebb visszaesés. Persze mindez egy alapvetően emelkedő piacon zajlik, ahol a legfontosabb német index, a DAX folyamatosan új csúcsokat ér el, így a Volkswagen és általában az autógyárak alulteljesítőek: más iparágak, részvények húzzák az indexet.
Volkswagen részvényárfolyam, 10 év. Forrás: stooq.com
A viszonylag stabil árfolyam arra utalhat, hogy a részvényesek bíznak az átszervezésben, az alkalmazkodásban, és abban, hogy hoszú távon a német államnak, tartományoknak és a szakszervezeteknek sem érdeke a cég megroppanása, ezért kénytelenek lesznek az indokolatlan bérköveteléseket elhárítani, az elkerülhetetlen leépítéseket pedig elfogadni.
Hazai hatások
Ami az intézkedések magyar hatását illeti, ez kétféle lehet. Kedvezőtlen esetben az itteni gyártást és a beszállítókat is érinti a visszafogás, ugyanakkor jó esély van arra, hogy nem nálunk építenek le, ahol a bérköltség a harmada a németnek.
Talán éppen ezért elkerülhetetlen a német gyárak bezárása: túlzott költséggel dolgoznak, így versenyképtelenné válnak a világszerte új kihívásokkal szembenéző autóiparban.