Ébredőben az európai akkumulátorgyártás
ElemzésekA tiltakozások ellenére is elkerülhetetlennek tűnik az elektromos autók gyártásához szükséges akkumulátorok gyártásának felfuttatása. Ahogy nő az igény, úgy ébrednek az európai országok, és jelentős beruházásokkal igyekeznek felvenni a versenyt az előttük járó ázsiai vetélytársakkal. 2030-ra Európa önellátóvá válhat akkumulátorokból.
Az elmúlt hetekben igen nagy vita alakult ki a magyarországi akkumulátor gyárak körül, különösen a Debrecenbe tervezett 3000 milliárd forint beruházási értékű kínai akkumulátorgyár kapcsán, majd több magyarországi akkumulátorgyár ellen is tiltakozások indultak.
Az elektromosautó gyártás felfutásával párhuzamosan kormányzati támogatással létesült egyre több akkumulátorgyár hazánkban. Jelenlegi állapotok azt mutatják, hogy 17 településen, húsz cég több mint 2800 milliárd forint értékben ruházott be, és ehhez 308 milliárd forint állami támogatást kapott.
A Debrecenbe tervezett kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Co.) üzem a világon a legnagyobb lehet, amennyiben megépül. Ezt már 3000 milliárd forintos tervezett beruházási értékből is sejteni lehet.
Nemcsak nálunk nagy az akkumulátorgyártás keletje, hanem egész Európában is. Az Európai Unió nagy autógyártói egyelőre lemaradásban vannak az ázsiai akkumulátor fejlesztőkkel – a kínai CATL, a dél-koreai LG Chem, illetve a japán Panasonic – szemben, de már felébredtek.
A Mercedest gyártó Daimler, illetve a Volkswagen-csoport is több akkumulátorgyár indítását tervezi. Az előbbi – beszállítóival együttesen – négy gyár építésére készül, a Volkswagen pedig hat akkumulátorgyár indítását határozta el Ezekkel együtt mintegy félszáz, az elektromos autógyártás igényeit célzó akkumulátorgyár van készülőben a kontinensen.
Ezekkel a beruházásokkal 2030-ra az Európai Unió teljesen önellátó lesz az akkumulátorok tekintetében,mert 640 gigawattórának megfelelő kapacitás állhat rendelkezésre, amely 13 millió autó akkumulátorszükségletét fedezheti.
A battery-news.de szakportál nyilvántartása szerint ennél is nagyobb lehet az akkumulátorgyárak kapacitása Európában, melyet az alábbi ábrájuk mutat:
Az éllovas Németország, 423 gigawattóra már megvalósult vagy tervezett kapacitással, amiben komoly szerepe van a Tesla Berlin mellett épülő 200 gigawattóra kapacitású üzemének. Ezüstérmes az Egyesült Királyság 130 gigawattórával, majd Franciaország következik 98 gigawattóra teljesítménnyel.
Magyarország a maga 77,3 gigawattórás kapacitásával, éppen csak lemarad a negyedik helyezett Olaszország 80 gigawattórás kapacitásától. Ugyanakkor tény, hogy amennyiben a Debrecenbe tervezett kínai üzem elkezdi a termelést, úgy ezen a listán jelentősen előretörhet Magyarország.
A német szakportál gyűjtése nem teljeskörű, de még így is azt mutatja, megépülésük esetén csak a jelzett gyárak összkapacitása eléri majd az 1,1 terawattóra teljesítményt, ami 75 kilowattórás akkumulátorigényű autóval számolva 15 millió jármű felszerelésére lenne elegendő.
Jelenleg hazánkban három nagy akkumulátor gyár üzemel.
- A gödi Samsung gyár évi 30 gigawattórás kapacitással rendelkezik, amit hamarosan 40 gigawattórára bővítenek majd.
- Az SK Innovation Komáromban egy 7,5 gigawattóra kapacitású üzemet működtet, amelyet szintén további közel 10 gigawattórával bővítenek.
- A Fejér megyei Iváncsán pedig egy 30 gigawattóra teljesítményű üzemük épül.