Egy divatóriás a szemünk láttára omlik össze
ElemzésekÉpp egy olyan üzletet zártak be, amely a XIX. század óta működött.
A héten vált hivatalossá, hogy a Marks & Spencer (M&S) többé nem tartozik a Londoni Értéktőzsdén jegyzett 100 legnagyobb piaci kapitalizációval rendelkező cég közé. Mióta az FTSE 100 index létezik, vagyis 1984 óta ez először fordul elő a társasággal.
Richard Hyman ágazati szakértő szerint a világhírű ruházati kereskedőlánc lassú hanyatlása ezzel egy újabb szimbolikus mérföldkőhöz érkezett. A vezetőség hiába hajtogatta évekig, hogy az M&S fellendülése már a küszöbön áll, a várt felemelkedésre hiába vártak a befektetők.
Pedig Nagy-Britanniában sokan érzelmileg nagyon is kötődnek a Marks & Spencerhez. A 135 éves cég üzletei a szigetországban ugyanis sokáig fontos tartozékai voltak a bevásárló utcáknak. Az angliai Hull városában, nemrég egy olyan üzletet zártak be, amely a XIX. század óta nyitva volt.
A probléma az, hogy a nagy múltú cég mint sok más mamutvállalat nem tudott időben és jól reagálni a változó igényekre. A vevők hiába ismerik és kedvelik a brit márkát, vásárolni inkább online szeretnek. Az M&S óriási bolthálózata egy idő után inkább teher volt, mint előny. Pláne, hogy sok üzletnél a korszerűsítésre se volt pénz.
Tavaly be is jelentették, hogy a közel 1000 brit boltból 2022-ig 100-ra lakatot tesznek. A nemzetközi porondon már előbb beindultak a bezárások: Magyarországról és mellette még kilenc másik országból még két éve vonultak ki.
A helyzetüket csak tovább nehezítette, hogy a konkurenseik alaposan megerősödtek az utóbbi időben. Míg 1997-ben a brit ruházati piacon több mint 13 százalékos volt a részesedésük, addig ma már ez az arány leszorult 7 százalékra. Komoly esély van rá, hogy az Egyesült Királyságban idén elvesztik az elsőségüket és megelőzi őket az ír Primark.
Még az se segített a Marks & Spenceren hogy időközben nyitottak egy saját online áruházat. A vevőket ugyanis a világhálón nem tudták kellő hatékonysággal megszólítani. A ruházati ágazat felfuttatása 2017-től egyébként Jill McDonald feladata lett volna. Két éve a kinevezése sokakat meglepett, mivel az üzletasszony korábban nem dolgozott a divatiparban. A munkáját sok kritika érte. A vezetése alatt a készletezéssel is gondok voltak. Többször előfordult, hogy a boltokban áruhiány lépett fel. Jill McDonaldot végül idén nyáron elbocsátották a cégtől.
A Marks & Spencernek egy szerencséje van. A komolyabb visszaeséstől megmentette őket, hogy az élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó ágazatuk évekig szárnyalt. De tavaly már ezen a területen is megjelentek az első sötét fellegek: 2018-ban ugyanis ennél az ágazatnál is visszaestek az eladások. Most abban bíznak, hogy a forgalmat jövőre felpörgeti, hogy az online rendelt élelmiszereket 2020-tól már házhoz is fogják szállítani.
A Marks & Spencert még korai lenne teljesen leírni, hisz az Egyesült Királyságban az alsóneműk piacán a részesedésük még mindig megközelíti a 30 százalékot. Viszont ahhoz, hogy emelkedő pályára kerüljenek az online stratégiájukat gyökeresen át kéne alakítaniuk.