Egy termékes cég lett a Tesla, míg a versenytársak az új találmányból profitálnak
ElemzésekHét gigantikus cég húzta örökös csúcsra az S&P 500 indexet, de közülük a Tesla kezd kakukktojássá válni. Míg a többiek eredményéhez már hozzájárul a mesterséges intelligencia, a Tesla árbevételét jórészt egy autótípus adja.
Pénteken történetében először zárt 5000 pont felett az S&P 500 index, ami a világ leginkább követett tőzsdei mutatója. Épp 10 éve, hogy átlépte előző, 14 éven át áttörhetetlen csúcsát, ami mindössze 1550 ponton volt.
Ez nagyon jelentős mozgás azóta, tekintetbe véve, hogy a világ 500 legnagyobb vállalatáról van szó, ugyanakkor időközben közülük néhány olyan óriásira nőt, hogy az első 7 az index 30 százalékát alkotja.
S&P 500 index, 30 év. Az előző csúcsot 14 év után vitte át, azóta értéke megháromszorozódott. Forrás: stooq.com
6 részvény viszi az egész piacot
Így az index erős emelkedéséhez már elég, ha ez a néhány nagy szárnyal. Márpedig az utóbbi időben a mesterséges intelligencia (MI) a befektetők hívószava lett, de nem teljesen ok nélkül: a legnagyobb társaságok már profitálnak belőle. A hét csodarészvény, avagy csodacég, ahogy nevezik őket, a Microsoft, az Apple, az Amazon, a Google (Alphabet), a Meta, a Nvidia és a Tesla.A Tesla azonban, miközben már 2022-ben nagyon mélyre esett az ára, de tavaly duplázott a mélypontról, idén eddig 22 százalékkal esett.
Ezt elősegítette a vártnál gyengébb tavalyi eredmény, de különösen az, hogy Elon Musk az idei évre nem sok jót ígért. A cég egyetlen terméke, ami nagy tételben fogy, a Model Y, miközben elmaradt az újabb típusok fejlesztésével.
Az MI használata még minimális a cégnél, sőt, még az igazi önvezető autó megépítése sem sikerült, noha 10 éve dolgoznak rajta.
Értékeltség
A Nvidia részvényárfolyama eközben 46 százalékkal nőtt csak idén, a Meta (Facebook) 32 százalékkal drágult, és a másik négy papír árfolyama is emelkedett. Ennek ellenére még mindig a Tesla a legdrágább az idei profitvárakozások alapján a 7 papír közül: P/E értéke (részvényár osztva az egy részvényre jutó nyereségel) 60-as, ami gigantikus szám és a nyereség 4-5-szörös növekedését feltételezi. Az Nvidia esetében az érték 36, és a cég valóban gyorsan növeli eredményét az MI láz kezdete óta, míg a többiek P/E értéke 20-35 között van.
Stagnáló, vagy alig növekvő technológiai cégeknél hosszabb idő átlagában az érték 15 körüli, így mind a hét papír növekedést áraz, de ez csak a Tesla esetében tűnik egyelőre irreálisnak.
Tesla: még mindig nagy a bizalom
Egy tény, ami a magas részvényár mellett szól, hogy Elon Musk már többször tett csodát, amikor a cég igen rossz helyzetben volt, persze erre azért könnyelműségnek tűnik 5-szörös profitnövekedést árazni.
Piaci szakértők hozzáteszik, hogy a hosszabb távú befektetők, akik mindenképpen szeretnének elektromos autót gyártó cég papírjából tartani, csak a Teslát tudják megvenni, nincs más, most erősen nyereséges gyártó, a BYD pedig mint kínai cég, más befektetési kategória.
A Tesla így most az egész iparág jövőjét is árazza.
Sok lelkes befektető azt állítja a Bloomberg szerint, hogy ők márpedig bíznak a gyors profitbővülésben, bármilyen gyenge is most a helyzet.
Szerintük az idei stagnálás után 2025-ben már megugrik az árbevétel-, és profitnövekedés, és onnan kezdve ennek üteme nagyobb lesz, mint a másik hat cégnél, ha sokmilliós tételben kezd el olcsóbb típust árulni az autógyár.
A Teslánál döntő még az önvezető autó, a robotaxi kifejlesztése: sok befektető erre tesz, ugyanakkor nem lehet még tudni, hogy valóban összejön-e a dolog, sőt, hogy egyáltalán lehetséges-e nagy forgalomban ilyet működtetni.