Egyre nagyobb az aggodalom az autógyártóknál

Elemzések2018. okt 9.Növekedés.hu

Főhet a fejük az autóipar vezetőinek, akik a közelmúltban a Paris Motor Show vendégeiként találkoztak egymással. Sok okuk van az aggodalomra: a világkereskedelem feszültségeitől kezdve az elektromos autók képében megjelenő fenyegetésen át a szigorú szennyezőanyag-kibocsátási célokig, írja a német Deutsche Welle hírügynökség.

A kétévente megrendezésre kerülő Paris Motor Show-n közel 50 autógyártó mutatja be legújabb fejlesztésű modelljeit és harcol a világ autó-imádóinak kegyeiért. Annak ellenére, hogy Európa egyik legnagyobb autó-kiállítása, a Paris Motor Show idén  sokkal szerényebbnek tűnik, mint az előző években.

Néhány apróság jelzi, hogy a rendezvény iránti lelkesedés csökkenőben van. Ilyen például, hogy viszonylag könnyű szállást találni a Show közelében és a kiállító standok környezete, ahol az elmúlt években egymást taposták az emberek, tágasabb. Szembesülve néhány iparági óriás visszafogott marketingköltségvetésével, a szervezőknek az esemény időtartamát a megszokott 16 -ról 11 napra kellett csökkenteniük. A legbeszédesebb azonban 18 márka távolmaradása, közöttük a Volkswagen, a Ford, a Nissan, a Lamborghini és az Opel.

A nagyszabású autókiállítások szervezői keményen küzdenek azért, hogy jelentősek maradhassanak. Azok a cégek, amelyek elmentek a kiállításra, a nagyok távollétében jelentősebb teret kaptak jövőbeni kínálatuk bemutatására. A Renault vezető nélküli luxus járműve, az EZ Ultimo, és a DS aszimmetrikus, űrhajó-szerű X E-Tense modellje a sajtónapon jelentős figyelmet is kapott a korábbi favoritok, így a BMW új 3-as szériájának felújított változatai mellett. A Renault EZ-Ultimo tanulmányautó a Párizsi Autószalon sajtónapján, (MTI/EPA/Ian Langsdon)

Az egy márkával piacra lépő, új autógyártók a Paris Motor Show-t ugródeszkának is tekintették. A VinFast, Vietnam első nagy autógyártója legelső modelljét a francia fővárosban mutatta be, a Lux A2.0 és a Lux SA2.0 típusokat, egy szedánt, illetve egy SUV-ot.

A hétköznapok nyomasztó gondjai azonban megnehezítik, hogy az autógyárak életét.  Problémát okoz a rendezetlen Brexit, s hogy az milyen további gondot okoz majd a beszállítói láncolatokban. Egy másik aggály az európai autókat még mindig fenyegető amerikai vámok kérdése, valamint az a kihívás, amelyet az új mobilitási vállalkozások, mint az Uber és a Waymo jelent a hagyományos autógyártó iparra.

Az elmúlt néhány nap fejleményei jól tükrözik a világ autógyártói előtt álló nehézségeket. A német kormány például rászánta magát egy, a  dízel motorok szennyezőanyag-kibocsátási botrányának három éves folyamatát lezáró terv kidolgozására. A terv nemcsak, hogy hatalmas terhet rak az autógyárak vállára, de a BMW-t és a többieket abba a fájdalmas helyzetbe kényszeríti, hogy azokon a csillogó párizsi standokon védjék meg dízel-motoros autóikat, ahol legújabb elektromos járműveiket állították ki. 

"Számunkra teljesen egyértelmű, hogy a mieink a legtisztább dízelek a piacon; független elemzések ezt bebizonyították” mondta a BMW fejlesztési főnöke, Klaus Frölich a DW-nek. „Támogatjuk a szoftverek frissítését, készen állunk arra is, hogy megújítsuk az autóparkot, hiszen a német járműflotta a legidősebb Európában” jelentette ki. Azonban, tette hozzá, „nem támogatjuk a motorok felújítását”.

Az iparágnak más problémákkal is szembe kell néznie. Az Európai Parlament a közelmúltban elfogadta azt a javaslatot, amely szerint 2030-ra a 2020. évi szinthez képest további 40 százalékkal kell csökkenteni az új személy- és teherautók CO2 kibocsátását. Ez jóval komolyabb cél, mint amelyet az Európai Bizottság és az autógyártó ágazat irányzott elő.

A Bizottság által tavaly kezdeményezett javaslatok szerint a cél 2030-ig a kibocsátás 30 százalékkal történő csökkentése. Az autógyártók ezt a követelményt is túl magasnak tartották, a környezetvédelmi csoportok azonban nagyobb csökkentést tartottak kívánatosnak. Az Európai Parlament által kitűzött célt még a tagállamok kormányaival folytatott tárgyalásokon kell véglegesíteni, ennek azonban várhatóan nem lesz akadálya.

A szennyezőanyag-kibocsátás csökkentés nagyratörő céljai – még ha azok esetleg tompíthatóak is – komoly fejfájást okoznak az autógyártóknak. További gond forrása lehet, hogy megvalósulásuk munkahelyek elveszítésével és ágazati zavarok kialakulásával járhat.

Párizs közlekedésért felelős alpolgármestere, Christophe Najdovski számára a megoldást nem is a benzin és dízel-motoros autók elektromos járművekre történő cseréje jelenti. Ő nem csak bizonyos autókra haragszik, hanem magukra az autókra. „Meg kell értetnünk az autógyártókkal, hogy nem engedjük át az autóknak azokat a területeket, amelyeket korábban átengedtünk. Ma már nem tehetjük. A közterületeket meg kell osztanunk másokkal, így a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal.”

SIKERSZTORIK
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Vagyonokat keresnek a topmenedzserek, de milyen áron?
Ez a munka hatalmas nyomással jár – ezt pedig a magánéletüket viseli meg.
Siker2018. dec 6.
Hogyan szerezte mesés vagyonát a Rockefeller család?
Mohó, pénzéhes kapitalista vagy egy üzleti zseni, aki a semmiből építette fel magát? Rockefeller nem volt jó képességű gyerek mégis a világ leggazdagabb embere lett – miközben egy valamire mindig kínosan ügyelt.
Siker2018. júl 29.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre.
Siker2018. nov 30.
40 éves nőként hozott létre dollármilliárdos vállalkozást
Therese Tucker feláldozta nyugdíjkori megtakarításait, hitelkártyái teljes keretét és felvett lakására egy második jelzáloghitelt is. Súlyos kockázatot vállalt, de bejött.
Siker2019. jan 11.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.