Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Egyre több a robot a hazai boltokban, mégsem csökkent az eladók száma

Elemzések2022. máj. 9.Dajkó Ferenc Dániel

A hagyományos vásárlás mellett mára egyre nagyobb teret nyertek az innovatív megoldások a kereskedelemben. A mesterséges intelligencia megreformálta az árurendelést, és egyre népszerűbbek az úgynevezett Pay and Go rendszerek. A robotok megjelenése a szektorban nem jár együtt a munkaerő iránti igény csökkenésével. Egyre kevesebb időt szánunk a vásárlásra, ezért is tört előre az online kereskedelem.

Változott a vásárlási szempontrendszer

Nagyon megváltoztak napjainkra a vásárlási szokásaink és a szempontrendszer is, ami alapján kiválasztjuk, hol vásárlunk. Egyik oldalról számít, hogy milyen az adott üzletben az ár-érték arány, milyen plusz szolgáltatások kapcsolódnak a vásárláshoz.

Fontos, milyen a vásárlói élmény, tudunk-e egyfajta közösségi élményt társítani a vásárláshoz, megvan-e a személyes kontaktus az üzletben, tudunk-e tanulni, tájékozódni személyesen az adott termékről amit megveszünk. Másrészt viszont egyre fontosabb az idő kérdése, hogy minél kevesebb időt kelljen rászánni a vásárlásra,így felértékelődött, hogy közel legyenek az üzletek, hogy kell-e parkolóhelyet keresni, mennyi idő megtalálni egy terméket például egy nagy hipermarketben – hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi Szakosztályának és a BGE Kereskedelmi Tanszékének ’’Az e-kereskedelem trendjei az FMCG ágazatban’’ címmel szervezett konferenciáján.

A Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi Szakosztályának és a BGE Kereskedelmi Tanszékének ’’Az e-kereskedelem trendjei az FMCG ágazatban’’ címmel szervezett konferenciája

Szkenneléssel jutunk információhoz

A hagyományos kereskedelem még árról szólt, hogy felszálltunk a buszra, vagy beültünk az autóba, és elmentünk a boltba, vagy a piacra, megvettük az adott terméket, amit szerettünk volna, beraktuk a szatyrunkba és hazamentünk vele.

Az utóbbi időben azonban változásnak indult a vásárlás menete. Néhány éve megjelent például az úgynevezett RFID technológia. Ha a szállító RFID kódokat helyez el a terméken, akkor információkhoz juthatunk szkenneléssel a termékkel, vagy éppen fizethetünk a mobiltelefonunkal – tudtuk meg.

Ma már az is egyre megszokottabb, hogy elhelyeznek egy-egy QR-kódot a terméken, amit leolvasva szintén információkat kapunk a termékről.

Új irány a boltok fejlődésében az úgynevezett konténer boltok megjelenése. Az üzletbe belépve vásárlás közben kamera rendszereken keresztül mesterséges intelligencia figyeli mit vásárlunk, majd a boltból kilépve már csak ez alapján kell fizetnünk például egy applikáció segítségével, digitálisan.

Ma már a mesterséges intelligencia dönt

Különös szerep jut ma már a boltban az adatnak is. A mesterséges intelligencia (MI) létrehozott egy új döntési mechanizmust. Már nem a beszerzési igazgatónak kell megmondania, hogy mi fog történni az üzletben, melyik termékből mekkora forgalom várható, mennyit kell rendelni, hanem egy MI fog előrejelzést tenni a rendelkezésére álló adatok alapján. Ezek az előrejelzések pedig rendre pontosabbak, mint amit egy ember képes tenni – hangzott el az eseményen.

Szükség van az élő munkaerőre

Érdekes jelenség a robotok megjelenése az üzletekben és a boltokhoz tartozó raktárakban. Az élő munka költsége jelenleg még olcsóbb, mint a robotok, de folyamatosan csökken a robotok költsége is. Ám a robotok megjelenése nem feltétlenül jelenti azt, hogy szükség lenne az élő munkaerő csökkentésére. Mi több, a robotok megjelenésével egyáltalán nem jellemző, hogy csökkenne a szektor munkaerő igénye. Ennek oka, hogy a robotok irányítása vagy éppen szervizelése, működtetése ugyanúgy munkaerőt igényel, mint a munka elvégzése amit így a robot csinál meg.

A különbség főként abban mutatkozik, hogy megváltozik az ember által elvégzendő munka jellege. Ez egyfelől jó mert gyakran nehéz munkákat váltanak ki a robotok, aminél a robot működtetése jóval kellemesebb, viszont ez megköveteli a munkavállalótól, hogy tanuljon, tanulja meg kezelni ezeket az eszközöket. Ehhez viszont az is szükséges, hogy legyen hajlandóság a munkavállalóban, hiszen át kell állnia egy repetitív munkakörből egy állandóan fejlődő munkakörbe. Ez néha nehézségekhez vezet – tudtuk meg.

Bármit megvehetünk online

Nem lehet elmenni az online kereskedelem fejlődése mellett sem. A vásárlók körében ez a vásárlási forma egyre népszerűbb, azonban fontos kiemelni, hogy nem teljesen egyenletes trendekről van szó. Vannak olyan vásárlók, akik tényleg egyre inkább az interneten vásárolnak, azonba vannak, akik egy-egy hullám során online vásárolnak, azonban rendre vissza-visszatérnek a hagyományos kereskedelembe vásárolni.

Érdekes jelenség, hogy itthon a nagyobb hipermarketek még kevésbé jelentek meg az e-kereskedelemben, de ez még a jövőben változhat. Fontos változás, hogy ma már gyakorlatilag bármilyen termék online értékesítése megoldható, nehéz lenne olyan árucikket mondani, amit egy hagyományos boltba betérve megvásárolhatunk, de az interneten nem.