Egyszerű fogyás gyógyszerekkel – itt az új trend a súlycsökkentésre, amiért most megveszik a világ
ElemzésekA fogyásra is használható gyógyszereinek hála a dán Novo Nordisk lett Európa legértékesebb vállalata. De mivel a testsúlycsökkentés egyre nagyobb biznisz a gyógyszergyártók világában, a kihívóik száma folyamatosan nő.
"Mindenki remekül néz ki. Amikor körülnézek ebben a teremben, elcsodálkozok: az Ozempic nekem megfelel?" – Jimmy Kimmel még az idei Oscar-gálán utalt Hollywood legrosszabbul őrzött titkára. Arra, hogy újabban a jó részük egy Ozempic nevű szerrel fogyasztja magát.
Ahogy írtunk is róla: a Tesla-vezér Elon Musk is ezzel adta le a túlsúlyát. De Boris Johnson is egyike a lelkes „fogyasztóknak”. Egy amerikai komikus Chelsea Handler egy podcast-ben azt mondta: „az orvosom szinte mindenkinek osztogatja”.
[Amikor szeded] nem vagy éhes. Valójában időzítőket kellett beállítanom, hogy ne felejtsek el enni
– meséli egy producerként is dolgozó nő az NPR-nak, aki hat hónap alatt fogyott le vele 27 kilót.
Az Ozempic diadalmenete viszonylag régen, még 2012-ben kezdődött: ekkor álltak elő a dán Novo Nordisknél azzal a hatóanyaggal, amely eredetileg arra lett kitalálva, hogy a diabéteszeseknél megfelelő szinten tartsa a vércukrot.
Csak közben kiderült, hogy van pár meglepő mellékhatása: hisz csökkenti az éhségérzetet és lassítja a gyomor ürülését.
Hosszú évekig tartót tesztelések után két gyógyszerükbe is belekerült a hatóanyag: az Ozempicet cukorbetegeknek szánták, a Wegovy-t pedig kifejezetten a túlsúlyosak kezelésére.
Mintha csak az új Viagrát találták volna fel a gyógyszereikért akkora roham indult el, hogy a saját bevallásuk szerint nehezen tudnak lépést tartani a kereslettel. A piaci értékük is az egekbe emelkedett.
Az öreg kontinensen korábban a luxusipari óriás, a Louis Vuitton-t is birtokló LVMH volt a legértékesebb vállalat.
Ám most ősszel a Novo Nordisk átvette a stafétát. Ugyanis a piaci értékük meghaladta a 423 milliárd dollárt.
Sophie Lund-Yates részvényelemző szerint a cég a "saját sikerének áldozatává vált". „Ha egy gyógyszerrel kapcsolatban nagy a felhajtás, akkor a jövőben az vissza is csaphat" - mondta.
Az már most se jó hír a gyógyszer vásárlóinak, hogy a tapasztalatok szerint, ha a szedése nem jár életmód váltással, akkor ahogy nem jutnak a páciensek Wegovy-hoz vagy Ozempic-hez máris jönnek vissza a leadott kilók.
Már pedig az előbbiből egy havi adag átváltva van ahol majdnem fél millió forintba kerül, ezért a folyamatos beszerzés nem éppen olcsó mulatság.
Akik már rászoktak azoknak most még Amerikában is komoly problémát okoz, hogy gyakran a nagy kereslet miatt kifogynak a helyi készletek. Vannak, akik Kanadába vagy Mexikóba utaznak csak azért, hogy szerezzenek belőle.
Mostanra a fogyasztó szerek körül egyfajta új aranyláz pattant ki. A nagy gyógyszeripari cégek többsége szeretne magának egy szeletet ebből a hatalmas tortából.
Hisz az elmúlt egy évben kiderült: annyian akarnak venni „karcsúsító gyógyszereket”, hogy önmagában a Novo Nordisk egyelőre nem is tud mindenkit kiszolgálni.
Többek közt az AstraZeneca is be akar lépni a ringbe. Emiatt partnerségre léptek egy kínai vállalattal az Eccogene-vel.
Egy elhízásra és 2-es típusú cukorbetegségre kifejlesztett tablettával akarnak előrukkolni, amelynél viszont évekbe telig még mire a patikákban is megjelenik.
A dánoknak most a legnagyobb konkurenciát az amerikai Eli Lilly vállalat adhatja: a cukorbetegséget kezelő injekciójuk a Mounjaro még jobb eredményeket mutatott a fogyás terén, mint a Wegovy.
A másik nagy kihívó a Pfizer lehet: a saját súlycsökkentő szerüknek még zajlik a tesztelése.
Mivel a koronavírus-járvány visszavonult és a COVID-vakciánikra az igény alaposan megcsappant, a részvény-árfolyamaik is jókorát zuhantak 2022 eleje óta. Fontos lenne, hogy be tudjanak törni új területekre.
A Pfizer vezérigazgatója Albert Bourla szerint a súlycsökkentő gyógyszerek piaca 90 milliárd dollárosra is nőhet a jövőben. Ebből pedig a reményeik szerint úgy 10 milliárd dollárt ki tudnak majd hasítani maguknak.