Élet a koronavírus árnyékában – A vuhani hétköznapok pokollá váltak
ElemzésekA járvány első nagy gócpontja Vuhan városa még január 23-án került karantén alá. Néhány helyi lakosnak ma már az élelmiszerek beszerzése is komoly kihívásokat jelent.
A Londonnál is nagyobb Vuhan a járvány kitörése óta szellemvárossá vált. A tömegközlekedési eszközök nem járnak. A boltok túlnyomó része bezárt. Az emberek a saját kocsijaikat se használhatják.
Attól, aki volán mögé ül akár a jogosítványát is elvehetik. Sokan annyira félnek a betegségtől, hogy otthon az ablakot se merik kinyitni. Az elzártság pedig jó pár embert kezd depresszióba taszítani.
A vírus miatt a lakosoknak nem a fizikai, hanem a mentális egészsége van a legnagyobb veszélyben
– mondta el az Angliában tanuló 29 éves Wi, akinek a szülei Vuhanban rekedtek.
Az izolációt azonban mindenki másképp viseli. Egyesek az új helyzetet sztoikus nyugalommal fogadták.
Miután elrendelték a vesztegzárat az első héten csak pihentem
– árulta el a Guardian-nek egy angol tanár, aki Vuhan közelében lakik.
Azt hittem, hogy mostanra már úrrá lesz rajtam a kabin láz, de igazság szerint elég jól érzem magam. A barátnőm családja takarít és sokat főz ránk. Szóval el vagyok kényeztetve.
A szabályok mindenesetre roppant szigorúak.
Vuhanban a háztartásokat három naponta csak egy ember hagyhatja el. Ő is csak azért, hogy bevásároljon a kis számú működő bolt egyikében.
Néhány környéket a lakosok eleve el se hagyhatnak. Ezeken a helyeken az emberek van, hogy csak korlátozottan tudnak élelmiszerhez jutni.
Sokan viszont félelemből eleve nem is mennek ki az utcára.
Emiatt a helyiek többnyire házhoz rendelik az ennivalót. Mivel a küldönccel sem akarnak érintkezni, ezért a szállítócégek a csomagokat általában a bejárati ajtó előtt teszik le. Néhány társaság olyan alkalmazást is fejlesztett, amelyen keresztül meg lehet mondani, hogy a rendelést pontosan hova rakja a futár.
Az egyik legnagyobb kínai élelmiszer házhoz-szállító a Meituan nem csak a polgárokat szolgálja ki: Vuhanban az egészségügyi dolgozóknak ingyen ételt is adnak.
Van, hogy naponta több mint ezer adagot osztanak szét.
Viszont problémákat okoz, hogy pár környéken már a házhozszállítást is elkezdték korlátozni. Néhol nincs lehetőség egyedi rendelésekre. A cégek egy része csak a csoportos vásárlásokat szolgálja ki. A lakosok ezért mobil alkalmazásokon keresztül például WeChat-en szervezik meg a közös beszerzéseket.
Nem nagyon válogathatsz, hogy mit szeretnél enni. A személyes preferenciáknak itt már nincs helye
– mesélte az AFP hírügynökségnek egy 29 éves vuhani férfi.
Mivel a cégek egyre nehezebb birkóznak meg az igények kiszolgálásával, több helyen vásárlási limitet vezettek be. Van olyan bolt, ahol naponta csak maximum ezer rendelést tudnak befogadni. A szűkülő vásárlási lehetőségek miatt egyesek kétségbeejtő helyzetbe kerültek. Az egyik helybéli lakos Pan Hongsheng, aki a feleségével és két gyermekével rekedt a karanténban online sem tud ételt venni, ezért a családjával a saját készleteiket élik fel. Hogy mi lesz velük azután, hogy az otthoni tartalékok kifogytak, arról Hongshengnek egyelőre sejtelme sincs.
Most az egészségügyi dolgozók ellátását sem könnyű megoldani. Legalábbis az egyik vuhani állítása szerint a vesztegzár elrendelése után volt, hogy a kormányzat a lakosokat kérte meg, hogy ajánljanak fel rizst és étolajat a kórházi dolgozóknak.
A város jelentősége
Mielőtt január 23-án karantén alá került volna Vuhan egy lüktető nagyváros volt. A 11 milliós metropolisz az évek során a technológiai ipar kínai fellegvára lett. A Xiaomi mesterséges intelligencia fejlesztő központot alapított itt, míg a félvezetők gyártásával foglalkozó Tsinghua Unigroup például ide telepítette az egyik chipgyárát. Jellemző, hogy az országban az első önvezető autóbuszokat is Vuhanban kezdték el tesztelni.
A város GDP-je tavaly az országos átlag fölött 7,8 százalékkal nőtt.
Nem csak a kínai cégek, de a külföldiek is szívesen telepedtek le a tartományi székhelyen. A világ 500 legnagyobb vállalatából mintegy 300 képviseli magát a városban. Az olyan cégeknek, mint a Renault, a Bosch, a Honda vagy a Danone saját gyáraik is vannak az ipari központban. Vuhanban csak autóalkatrész gyártó cégből 500 van jelen.