Ez a világ 10 legdrágább városa, miután a COVID-19 átrendezte a sorrendet
ElemzésekIdén a dohány- és a szórakoztató elektronikai termékek drágultak a legnagyobb mértékben. Ruhát viszont kevesen vesznek, ezek ára csökkent a leginkább.
A koronavírus hatására világszerte változtak a megélhetés és az egy fogyasztási cikkek költségei, s ennek nyomán a legdrágább városok rangsora is átrendeződött. Az Economist Intelligence Unit (EIU) gazdaságkutató minden évben megvizsgálja mennyibe kerül az élet, mibe kerülnek a fogyasztási cikkek a legnagyobb városokban. Idén szeptemberben 138 terméket és 130 nagyvárost vizsgált.
A rangsorban a legnagyobbat Teherán lépett előre, a tavalyi 106-ról a 79. helyre ugrott előre elsősorban azért, mert az országra kivetett szankciók komoly fennakadást okoztak az ellátási láncban. Ám az árak még így is jóval alatta maradnak a világ legdrágább városának áraival szemben, mely Zürich.
A város a dobogót Hong Konggal és Párizzsal osztja meg idén, megelőzve Szingapúrt és Oszakát.
A híresen drága Szingapúrban a külföldi dolgozók kiáramlása miatt esett a fogyasztás és az árak is.
A városban 2003 óta először fordult elő, hogy csökkent lakóinak száma. Hasonló a helyzet Oszakában, ahol a keresletcsökkenést és a deflációt a japán kormány támogatásokkal (pld. tömegközlekedés) próbálja ellensúlyozni, írja az EIU. A legnagyobb visszaesés egyébként Sao Paolóban és Rio de Janeiróban történt, itt a gyenge valuta mellett a szegénység mélyülése voltak a fő okok.
A 10 legdrágább város 2020-ban
Ország |
Város |
2020 |
Változás 2019-hez képest |
Svájc |
Zürich |
1 |
4 |
Franciao. |
Párizs |
1 |
4 |
Kína |
Hong Kong* |
1 |
0 |
Szingapúr |
Szingapúr |
4 |
-3 |
Izrael |
Tel Aviv |
5 |
2 |
Japán |
Oszaka |
5 |
-4 |
Svájc |
Genf |
7 |
3 |
USA |
New York |
7 |
-3 |
Dánia |
Koppenhága |
9 |
2 |
USA |
Los Angeles |
9 |
-1 |
Tavalyhoz képest az észak- és dél-amerikai, afrikai és kelet-európai városokban olcsóbb lett az élet, Nyugat-Európában viszont emelkedtek az árak. Ez részben az devizák (dollár-euró) közötti árfolyamkülönbségre vezethető vissza. A tanulmány által vizsgált tíz árukategória közül a dohánytermékek és a kikapcsolódás ára, beleértve az elektronikai termékek árát, nőtt a leginkább, a ruházati cikkek ára esett vissza a legnagyobb mértékben.
A fogyasztási cikkek ára szintén jelentősen változott a vírus nyomán. Tavaly többé-kevésbé kiegyensúlyozott árakat mért az index, idén azonban a korlátozásokat követő boltbezárások (és életmódváltozás) hatására a nem alapvető termékek iránti kereslet és ezek ára jelentősen visszaesett.
Változott az is, mi az alapvető. Nagy-Brittaniában a palackos víz és az otthon készíthető ételek, ételkészítést kiegészítő szettek.
Az ellátási láncokban tapasztalt fennakadások szintén hatással voltak az árakra, emiatt kifejezetten drágák lettek a számítógépek több városban. Ám az a tény, hogy a kevésbé tehetősek jobban odafigyelnek az árakra, a nagyobb bevétellel rendelkezők viszont nem, nem változott.
1 kg kenyér ára a legdrágább városokban (USD)
Ország |
Város |
2020 |
2019 |
2015 |
2010 |
Franciao. |
Párizs |
6.1 |
5.2 |
7.42 |
9.09 |
Kína |
Hong Kong |
3.82 |
3.6 |
4.36 |
4.64 |
Svájc |
Zürich |
5.03 |
4.69 |
5.85 |
5.75 |
Szingapúr |
Szingapúr |
3.59 |
3.35 |
3.4 |
3.1 |
Japán |
Osaka |
4.89 |
5.63 |
5.23 |
7 |
Izrael |
Tel Aviv |
5.63 |
4.7 |
4.53 |
3.36 |
USA |
New York |
9.45 |
8.62 |
8.28 |
6.57 |
Svájc |
Genf |
6.05 |
5.62 |
7.02 |
5.72 |
USA |
Los Angeles |
7.04 |
6.82 |
5.72 |
5.94 |
Ez árversenyt szült a drágább termékek között.
Az előre csomagolt termékek (például kávé, sajt, rizs, narancslé, vágott virág) ára szinte mindenütt nőtt,
az élelmiszerek és a zöldség-gyümölcs ára többé-kevésbé változatlan.
Az alkohol ára viszont nőtt, ezen belül érdekes módon a helyi sörök jobban tartották árukat mint a nemzetközi márkák. Az alkohol iránt online platformokon is nőtt a kereslet.
A nem tartós fogyasztási cikkek közül a dohánytermékek ára nőtt a legjobban átlagosan: a felmérésben vizsgált öt ausztrál városban két számjegyű volt az árnövekedés, ugyanakkor három Egyesült Államokbeli városban a dohány ára esett vissza a leginkább. A dohány mellett leginkább a kikapcsolódás költségei nőttek, beleértve egy többfogásos házhoz rendelt vacsorát, könyvet, televíziót vagy számítógépet. A kategória a szórakoztató elektronikai termékek árának növekedése miatt ugrott az első helyre.
A számítógépek ára közel 20%-al nőtt átlagosan.
Erre az év eleji kínai leállás a magyarázat: a vírus kitörése után a gyártás leállt az egész országban, éppen akkor, amikor a világ többi részén a számítógépek iránti kereslet a távmunka miatt az egekbe szökött. Az Egyesült Államok és Kína között zajló vita sem könnyített a helyzeten. Az otthonmaradást a divatipar sínylette meg a legjobban. Bár online szinte minden elérhető már, az emberek nem frissítették ruhatárjukat. A luxusmárkák is érezték ennek hiányát a legnagyobb vesztes mégis a fast fashion láncok. A kutató jövöre 9%-os visszaesést prognosztizál, s teljes visszaállás évekbe telhet.
Ezekben a városokban a legdrágább a számítógép
2020/2019/2015 (USD)
Japán |
Oszaka |
1,828 |
2,006 |
963 |
Irán |
Teherán |
1,714 |
1,701 |
1,335 |
Kenya |
Nairobi |
1,662 |
1,539 |
1,396 |
Ausztria |
Bécs |
1,657 |
1,504 |
1,541 |
Guatemala |
Guatemala City |
1,636 |
1,637 |
1,938 |
Peru |
Lima |
1,627 |
1,713 |
1,447 |
USA |
Los Angeles |
1,601 |
1,392 |
1,107 |
USA |
Lexington |
1,549 |
1,549 |
1,649 |
USA |
Houston |
1,526 |
1,515 |
1,670 |
Spanyolo. |
Barcelona |
1,502 |
1,315 |
1,521 |
S nemcsak ez. Az gazdaságkutató szerint kilábalásra aligha kerül sor 2022 előtt.
A fogyasztók továbbra is óvatosan bánnak pénzükkel, a nagyobb kiadásokat elhalasztják,
és az olcsóbb, takarékosabb termékeket veszik jövőre, és főként otthoni szórakozásra, az alapvető termékekre és a gyorsabb internetkapcsolatra áldoznak.
Az importált termékek az árfolyam-ingadozás miatt változhat. A kínálati oldalon a gyártóknak érdemes az új trendekhez igazodniuk. Az otthoni munkavégzés hosszú távon megmarad? Ha igen, akkor a csomagolt ételek, a környezettudatos csomagolásra érdemes áldozni. Ahol a korlátozások és a nem alapvető termékeket forgalmazó boltbezárások hónapokig érvényben maradnak, ott a vegyesboltok [modern változatai] kerülnek előnyösebb helyzetbe. Az online térnyerése pedig folytatódik a fizikai üzletek kárára.