Fejlesztőknek aranybánya, gyerekeknek remek időtöltés, és még tőzsdei lehetőség is
Elemzések741 millió dollárt kerestek összesen tavaly azok a videójáték fejlesztők, akik a Roblox tőzsdei társasággal működnek együtt. Függetlenül dolgoznak, de a Roblox által hatalmas közönséget érhetnek el, és eszerint részesülnek a bevételből.
2006-ban indították el az amerikai Roblox videójáték platformot, ahol a fejlesztők a cég eszközeit használva alkothatják meg játékaikat. A felhasználók, akiknek többsége 16 év alatti, megvásárolhatják a platform Robux névre keresztelt digitális valutáját, amelyért a játékban különféle digitális figurákat vásárolhatnak, illetve azokat öltöztethetik.
Remek játék, a szülőknek sem nagy költséggel
A gyerekek imádják ezeket a figurákat, melyeket cserélni is tudnak egymás között, és ugyan egy játékos átlagosan nem költ sokat, évente átlagosan nagyjából 50 dollárt, de miután már 68 millió napi szinten aktív felhasználó van, ez összesen 3,5 milliárd dolláros árbevételt jelent. A fejlesztők minden egyes elköltött Robux után 0,0035 dollárt, azaz 0,35 centet kapnak.
Szépen lehet fejlesztőként keresni
Azt gondolnánk, hogy ez nem sok, de vannak, akik nagyon szépen keresnek vele. Közel 100 olyan játék volt, ami több mint egymillió dolláros bevételt hozott, ezek közül 9 olyan, legalább 10 milliót. Összesen több mint 12 ezer fejlesztő keresett pénzt Robuxait dollárra váltva,
közülük 3500-an több mint 10 ezer dollárt kerestek, 750-en pedig több mint 100 ezret (35 millió forint).
Profik is ráálltak
A Roblox összesen 741 millió dollárt fizetett ki a fejlesztőknek tavaly, ami 19 százalékos növekedés az előző évi 624 millió dollárhoz képest. Az első években a játékokat vállalkozó szellemű tizenévesek készítették, az utóbbi időben viszont már egy egész iparág épült erre: profi játékstúdiók próbálnak minél vonzóbb játékokat készíteni. Van mindenestre 10 kimagaslóan sikeres játék, amelyen a felhasználók összességében idejük 30 százalékát töltik.
Tőzsdei pályafutás
A cég 2021 elején ment tőzsdére New Yorkban, 60 dolláros részvényenkénti árfolyam mellett. Ősszel, a második nagy Covid-lezárások idején, amikor szinte minden felhasználó játszott, egyszer csak leállt az oldal, és azt az üzenetet küldték, hogy 3 napig is eltarthat a hiba kijavítása. Ez fölöttébb furcsa volt: az ilyen hibákat pár óra alatt el szokták hárítani, de ami még meglepőbb volt, hogy a részvény árfolyama szakadatlanul emelkedni kezdett, pedig egy ilyen fiaskó rendszerint igen káros a cégnek.
Shortosok kiszorítása
Ebből akár arra is lehetett következtetni, hogy a kettő szorosan összefügg egymással: mondjuk jelentős short (a részvények áresésére játszó) pozíciók alakultak ki, amelyek zárását megfelelő tőkeerővel könnyen ki lehet kényszeríteni, hisz míg egy részvény csak 0-ig eshet, elméletileg bármeddig emelkedhet, tehát egy short pozíció potenciális kockázata végtelen.
A 3 napos üzemszünet célja akár az is lehetett, hogy pánikot keltsen a shortosok között: ha már egy ilyen rossz hírre is emelkedik az árfolyam, érezzék magukat reménytelen helyzetben, és kezdjék meg a pozíciók zárását, mielőtt elfogy az alapletétejük (egy short pozíciónál csak egy adott alapletétet lehet kérni, a teljes potenciális veszteség összegét nem, hisz az maga a végtelen).
Nem 4, hanem 5-1
E sorok szerzője mindenesetre erre a gondolatmentre építve vásárolt a részvényekből az Equilor Befektetési Zrt. egyhónapos újságírói tőzsdeversenyén, és miután az árfolyam rövid idő alatt 60-70 százalékot száguldott, az elmélet visszaigazolódni látszott. Erre ráerősített, hogy a 140 dolláros csúcs után az árfolyam pár hónap alatt 25 dollár alá esett.
Roblox, 3 év
Így a shortosoknak igazuk lehetett, amikor 60-80 dollár között túlértékeltnek tartották a részvényt, de mégis veszítettek, mert ki lehetett szorítani őket, mielőtt igazuk lett volna. Ahogy André Kostolany, a 20. század magyar származású tőzsdei guruja mondja:
2-szer 2 a tőzsdén nem 4, hanem 5-1, vagyis a várható végeredmény egy logikus gondolatnál megvalósul, csak előbb minden másképp alakul.
Stabillá vált
Ezt követően a papír sávos kereskedésbe kezdett: néha lenéz 25 dollárárig, majd feljön 45-ig. A kiszámíthatóság abból adódik, hogy stabil a cég: a működés jellegéből fakadóan nem nőhet nagyra, ugyanakkor az adott korosztályoknál a játékok igen népszerűek, így nagy visszaesések sem következnek be.