Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Három trükk, hogy maszkban is értsék, amit mond!

Elemzések2020. nov. 10.Növekedés.hu

Maszkban elveszik az arcjáték kommunikációs ereje, így célszerű azt mással pótolni. Ez erőfeszítést kíván, viszont némi gyakorlással olyan kifejező erőre tehetünk szert, amelyet majd a maszk nélküli világban is jól kamatoztathatunk.

Egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a következő hónapokban minden korábbinál több időt leszünk kénytelenek maszkban eltölteni. Az emberi kommunikációban azonban meghatározó elem a metakommunikáció, s ennek egyik legfontosabb része az arcjáték.

Maszkban azonban ez nem látszik, ami igencsak megnehezíti az emberek közötti kommunikációt a hétköznapokban - az üzleti életben pedig méginkább.

A szakértők - de a józan ész is - azt mondják, hogy megnő az esélye annak, hogy félreértsük a másikat, hiszen sokkal nehezebb a mondataink mögött lévő rejtett tartalmat, az érzelmeket közvetíteni a másik felé. Ráadásul a maszk még ha kevéssé is, de torzítja a hangot.

Szakértők három jótanácsot adnak a kommunikációs zavarok kiküszöbölésére.

Bízzon a szemében!

Ha a száj és az arc nagy része el van takarva, akkor nem nagyon van más metakommunikációs lehetőségünk - a kézmozdulatokon kívül -, mint a szem. Két ember között a kommunikáció, a beszélgetés elkezdésének egyik alapvető feltétele, hogy a másik szemébe nézzünk.

Ez persze kényes dolog, hiszen az se jó, hogy egyfolytában rámeredünk - zavarba jön tőle -, de annak is jelzésértéke van, ha nem nézünk a szemébe.

Maszkban azonban nyugodtan megtehetjük - sőt tanácsolják is ezt -, hogy a szemkontaktust gyakrabban használjuk.

Többet nézni a másik szemébe azonban nem olyan könnyű, mint amilyennek látszik.

Szakértők szerint ha három másodpercnél tovább nézünk valaki szemébe, akkor már az zavarba jöhet.

A szemkontaktus fenntartása fokozott koncentrációt igényel, nagyobb önbizalom is szükséges hozzá. Gyakorlással azonban oldható ez a zavar - mindkét részről. Érdemes tanulmányozni azokat a kultúrákat, amelyekben a nőket arcuk eltakarására kényszeríti a hagyomány vagy a vallás. Ők is képesek arra, hogy szemükkel érzelmek egész skáláját fejezzék ki, ezt gyakorlással - akár a tükör előtt - mi is megtanulhatjuk.

Testbeszéd!

A modern, formalizált kommunikációban hajlamosak vagyunk elfeledkezni a metakommunikáció e formájáról. Kivételt képeznek ez alól a déli országok lakói, akikre továbbra is jellemző az erős gesztikuláció.

A testbeszéd azonban nem csak a kézjelekből, a kéztartásból áll. A viselkedéskutatók megfigyelték, hogy amikor valaki örül, boldog, egyenesebb a tartása, felemeli fejét. A szomorú emberek viszont görnyedt vállal és lehajtott fejjel tartják magukat. Aki dühös, annek szinte az egész teste megfeszül.

Amikor maszkban vagyunk kénytelenek kommunikálni, felértékelődnek ezek a gesztusok. Érdemes figyelni a másik testbeszédét és érdemes figyelni a saját testbeszédünkre is. Ezek a metakommunikatív gesztusok még akkor is hatnak, ha a másik nem figyel rájuk, ha nincs tudatában annak, hogy a mi mozdulataink mit jelentenek.

Így például ha a másik felé biccentünk, ha felé fordulunk egész testünkkel, vagy határozottan felé hajolunk, az a figyelem jele, azt mutatja, hogy figyelünk a másikra. Biccentéssel, kézfeltartással, a mutatóujj felemelésével lehet például azt is jelezni, hogy mi kívánunk szólni. A másik felé bólintás az egyetértés jele, univerzális kommunikációs gesztus.

Ne féljünk az olyan gesztusoktól, amelyeket a maszk nélküli világban esetleg túlzónak tartottunk volna. A maszk levesz annyit a kommunikációból, hogy bőven beleférnek a szélesebb gesztusok - jobban fognak érteni minket.

A hangszín a fontos, nem a hangerő!

A maszk lehalkítja az emberi hangot és némiképp torzítja is a hangszínt. Ebben a helyzetben azt gondolnánk, hogy a hangosabb beszéd lehet a megoldás.

Ezzel azonban óvatosan kell bánni, az erős hanghordozásnak, főleg a kiabálásnak nagyon erős kommunikációs üzenete van: azt közvetíti, hogy fölötte állunk a másiknak, dühösek vagyunk rá, nem vesszük figyelembe. Ezt tanácsos elkerülni.

Sokkal hatékonyabb módszer, ha a hangszínünkre és az artikulációra figyelünk. Egy mélyebb hanghordozás sokkal alkalmasabb arra, hogy komolynak gondolt mondandónkat kifejezzük rajta, mint a kiabálás.

Az emberek általában természetes, saját hangszínükön beszélnek, a hangszín megváltoztatása vagy ösztönösen, reflektálatlanul zajlik, vagy mesterkéltnek tűnik, ha szándékos. Így célszerű ezt is egyedül gyakorolni. Nyugodtan ébresszük fel a bennünk lakó színészt, gyakoroljuk otthon a szerepeket, hogy aztán maszkban hatékonyabban tudjunk kommunikálni.